شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 20647
  • ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است
    نامه مهم شهرداران ۱۸ کلانشهر کشور به سران قوا | ساخت و ساز غیرمجاز را جرم انگاری کنید

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    مسکن، از اصلی‌ترین موضوعات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، وسعی دولت‌ها نیز آن بوده با برنامه‌های مختلفی ازجمله مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن، کمبود آن را در کشور جبران کنند؛ اگرچه چندان موفقیتی را هم به دست نیاورده اند. آمار و گزارش‌های مربوط به آخرین وضعیت ساخت‌وساز و عرضه جدید به بازار مسکن نیز تائید کننده ثبت رکود تاریخی در بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی و تولید مسکن است. ضمن آنکه این آمار و همچنین شواهد میدانی گویای آن است در مقطعی که انتظار می‌‌‌رفت با اجرای طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، بازار تحرک یابد و فرایند خانه‌دار شدن مردم تسهیل یابد اما شرایطی دیگر براین بازار حاکم شده است.

    شرایطی که بعضاً به اقتصاد کلان مانند تورم، کاهش ارزش پول ملی در دوره‌های میان و بلندمدت سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز، سودهای بالای تسهیلات بانکی و … بازمی‌گردد.

    همچنین قوانین دست و پاگیر مانند قانون اجباری بودن بیمه کارگران ساختمانی یا قانون پیش‌فروش ساختمان از دیگر، دست‌اندازهای رونق تولید محسوب می‌شوند.

     

    برخی موانع هم در این بازار مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی مشکلاتی را برای فعالان موجب شده است و تا زمانی که از سر راه تولید مسکن برداشته نشود، عملاً حوزه ساخت‌وساز همچنان در دوره‌های تناوبی رکود طولانی‌مدت تورمی و بعضاً دوره‌های رونق کوتاه‌مدت تورمی به‌صورت سلسله وار به سر خواهد برد و نمی‌توان یک بازار پایدار و جاری در بخش مسکن را انتظار داشت.

    گفتنی است در حالی این دوره از رکود بر صنعت ساخت‌وساز حاکم شده که همواره حوزه به‌عنوان کلید رونق اقتصادی شهر در دوران تحریم، مطرح بوده حال‌آنکه در همین دوران، این صنعت، با شرایط بحرانی دست‌به‌گریبان شده است.

    درواقع شرایط بازار و ارقام حاصل از گزارش فعالیت‌های ساختمانی نشان‌دهنده فاصله‌ای بسیار زیاد، بین واقعیات با این تصمیمات است و البته این اتفاق، نه‌تنها دور از انتظار نبود بلکه کم‌وبیش توسط فعالان و کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌شد. زیرا باوجود جهش قیمت دلار و تاثیر بر بازارهای دیگر، بخشی از سرمایه‌گذاران ساختمانی با توجه به گرانی هزینه‌های ساخت و احتمالا به‌صرفه نبودن، از فعالیت کناره‌گیری و کسادی بازار مسکن را دوچندان نمودند. بدون تردید افزایش قیمت‌ها و نبود تقاضای واقعی در بازار مسکن، سازندگان را محتاط تر و البته بی‌انگیزه‌تر برای ورود به این حوزه نموده که پیامدش کاهش تولید، بود و درنهایت آشفتگی بیشتر این بازار خواهد بود.

     



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *