یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 1891
  • سه اقدام شورای شهر در راستای افزایش شفافیت

    نشست خبری علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، ظهر امروز یکشنبه ۷ آبان ۹۶ در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
    اعطا در ابتدا درباره افتتاح خط شش و هفت متروی تهران و انتقادات به ایمنی آن اظهار کرد: همانگونه که مطلع اید خط ۷ مترو دارای مسائلی است که باعث نگرانی شده است  و بررسی‌هایی هم در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برگزار شد و پنج شنبه هفته گذشته هم در همین رابطه جلسه ای برگزار کردیم تا ابعاد این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چون موضوع ایمنی قابل صرف نظر کردن نیست.
    وی ادامه داد: همچنین کارشناسان نظر دادند که آسیب به چشمه علی صحت ندارد و خطری این بافت تاریخی را تهدید نمی کند؛ هرچند که هنوز جا برای فعالیت دقیق تر کارشناسان وجود دارد و می‌توانند در اینباره به اظهار نظر بپردازند.
    سخنگوی شورای شهر درباره خبرهای منتشر شده در فضای مجازی درباره خرید خودرو و تبلت توسط شورای شهر اظهار کرد: البته آنچه در فضای مجازی منتشر شده، قیمت فاکتور نبوده بلکه قیمت پیشنهادی برای این تبلت ها بود که بخشی از آن تنخواه است و در نهایت به قیمت سه میلیون و پانصد هزار تومان خریداری شده است و البته توصیه شده بود که مدل های بالاتری خریداری شود که در نهایت همین موارد تهیه شد.
    اعطا افزود: درباره ماشین ها هم باید گفت که در حال حاضر ۲۱ ماشین استیجاری در شورای شهر وجود دارد که هزینه آنها ماهانه بالغ بر ۸۰ میلیون تومان است. البته بخشی از ماشین‌ها به صورت ملکی بوده و خریداری شده و برخی نیز به مزایده گذاشته شد چون شورا در این سال‌ها هزینه عمده ای را برای اجاره آنها پرداخت کرده است بنابراین محاسبات نشان میدهد اینکار توجیهی نداشته است و نکته دیگر این است که چنین روندی و خرید ماشین در هر اداره ای وجود دارد بنابراین اتفاق بزرگی رخ نداده است.
    وی درباره تذکر یکی از اعضای شورای شهر به صدا و سیما نیز گفت: دستگاه‌های مختلف در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران دارای ارتباطی هستند و در بحث عملکرد قائل به تفکیک چندانی بین عملکرد نهادهای مختلف نیستیم و البته قبلا موضع رسمی شورای شهر تهران اعلام شده که ما از صدا و سیما انتظار داریم که رویکرد حمایتی خود از شورای شهر را همچنان ادامه دهد.
    سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به بیان اقدامات این شورا در راستای شفافیت در عملکرد شورا پرداخت و گفت: ما تا این لحظه سه اقدام مشخص در راستای افزایش شفافیت انجام داده ایم که اولا در ابتدای کار شورا، جلسات را علنی کردیم و البته این کار عجیبی نبود چون در ماده ۱۵ قانون شوراها به آن اشاره شده است اما قبلا اینگونه عمل نمی‌شد  و اکثر جلسات به صورت غیرعلنی بود و سخنگوی شورای شهر هم نشست های چندانی با خبرنگاران برگزار نمی‌کرد.
    وی افزود: اقدام دوم این بود که اعلام کردیم علنی کردن جلسات کافی نیست و باید حتی جلساتی که در بیرون برگزار می‌شود و طرح ها و لوایحی که هنوز در صحن علنی مطرح نشده است اعلان عمومی شود و به همین دلیل اعلام کردیم سخنگوی شورای شهر باید هر هفته نشست خبری داشته باشد و اخبار را اعلام کند.
    اعطا به اقدام سوم شورای شهر در راستای شفافیت اشاره کرد و گفت: اقدام سوم ما این بود که در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، کمیته شفافیت را در بستر آی تی تشکیل دادیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شفافیت، راهبرد اصلی شورای پنجم تهران است و ما شهرداری تهران را هم مکلف خواهیم کرد شفاف عمل کند و قطعا طرح‌ها و مصوباتی در این راستا در راه است.
    سخنگوی شورای شهر تهران درباره انتصاب بازنشستگان توسط شهردار تهران نیز یادآور شد: البته دیدگاه ۲۱ عضو شورای شهر در این باره می‌تواند متفاوت باشد و این موضوع عجیبی نیست اما موضع رسمی شورای شهر را باید از سخنگوی شورا و رئیس آن جویا شد. در بحث انتصابات، شورا قائل به دخالت نبود اما در مورد انتصاب بازنشستگان نیز شورا چندان راضی نبود.
    اعطا در پایان تأکید کرد: البته شورای شهر وارد این موضوع هم نشد اما خود مجموعه شهرداری اعتقاد داشت که اینکار بر اساس ضوابط انجام شده است. البته به طور کلی رویکرد شورای شهر تهران در رابطه با انتصابات در شهرداری این بوده که دخالت نکند و اگر نظر مشورتی داشت آن را بیان کند.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *