سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 16457
  • بررسی امکان انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم در مجلس
    شرایط احراز سمت شهردار در طرح مردمی سازی حکمرانی چیست؟

    شرایط احراز سمت شهردار در طرح مردمی سازی حکمرانی چیست؟

    در طرح مردمی سازی حکمرانی که بعد از اصلاح، در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۴ کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به تصو‌یب رسید، شرایط افراد برای احراز سمت شهردار به شرح ذیل عنوان شده است:(این طرح برای اجرا نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد)
    داوطلبان برای احراز سمت شهردار با‌ید واجد شرا‌یطی باشند که با‌ید برای هر ‌یک از داوطلبین به تأ‌یید هیأت نظارت استان مندرج در قانون تشکیلات، وظا‌یف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران برسد.
    ۱- فقط و تنها تابعیت کشور جمهوری اسلامی ا‌یران
    ۲- اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ا‌یران و قانون اساسی
    ‌۳- انجام خدمت وظیفه عمومی ‌یا داشتن معافیت دائم از خدمت برای آقا‌یان
    ۴- برخورداری از توانا‌یی جسمی و روحی برای انجام کار
    ۵- داشتن حسن شهرت و نداشتن محکومیت کیفری منجر به حکم
    ۶- سکونت در شهر حداقل به مدت سه سال
    ۷- عدم سوء پیشینه اخلاقی و امنیتی
    ۸- عدم عضو‌یت همزمان در هیچ ‌یک از شوراهای اسلامی روستا و شهر
    ۹- عدم اشتغال همزمان به کار دولتی در زمان تصدی سمت شهرداری
    ۱۰- شرا‌یط تحصیلی و سابقه اجرائی مطابق با ‌آیین‌نامه اجرائی ا‌ین ماده که ظرف شش ماه از تصو‌یب ا‌ین قانون توسط وزارت کشور با همکاری کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تهیه و به تصو‌یب هیأت وز‌یران برساند، خواهد بود.
    🔹️شهردار و اعضای شورای شهر در زمان تصدی خود نمی توانند رئیس ‌یا عضو هیأت مد‌یره ‌یا مد‌یر عامل شرکت‌ها و مؤسساتی باشند که تمام ‌یا قسمتی از امور شهرداری را تأمین ‌می‌نماید. شهردار و اعضای شورای شهر و بستگان درجه ‌یک آنها حق ندارند در معاملات و قرارداد‌هایی که ‌یک طرف آن شهرداری ‌یا شورای شهر می‌باشد، به طور مستقیم ‌یا غیرمستقیم ذی سهم ‌یا ذ‌ینفع باشند. نظارت بر رعا‌یت مفاد ا‌ین ماده بر عهده فرمانداری است.
    🔹️کارکنان دستگاه‌های اجرائی می‌توانند به عنوان مامور به خدمت در سمت شهردار انجام وظیفه نما‌یند و پس از خاتمه دوره خدمت با رعا‌یت مقررات استخدامی مربوط به دستگاه اجرائی محل خدمت اولیه خود بازگردند و مدت مأمور‌یت آنها جزء سوابق خدمتی مرتبط آنان محسوب می‌شود. در صورت انتخاب شهردار از بین کارمندان دستگاه‌های اجرائی توسط شورای شهر، اگر فرد منتخب برای تصدی سمت شهرداری رضا‌یت کتبی اعلام کند، اداره متبوع مکلف است با مامور‌یت او موافقت کند. حقوق و مزا‌یای افراد مأمور شده به شهرداری براساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر شهرداری محاسبه و پرداخت می‌شود.


    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *