سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 18648
  • شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک

    شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک

    به گزارش برزن نیوز به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: برچیدن اندود کاه‌گل فرسوده، پوشش سقف بعضی فضاهای عمومی و خصوصی تخریب شده، دیوارچینی و اجرای اندود کاه‌گل از جمله عملیات مرمتی پیش‌بینی شده است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته یکی از معابر روستا به‌صورت کامل مرمت و درواقع یک مسیر بازدید برای گردشگران احیاء خواهد شد و امیدواریم با تداوم این اعتبارات و کمک و همراهی مردمی بتوانیم بافت ارزشمند اصفهک را به‌صورت کامل مرمت و بازسازی کنیم.

    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است که به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد. بافت قدیم اصفهک، آینه بازتاب‌دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنین این دیار است. این بافت شامل منازل مسکونی و انواع مکان‌های عمومی و خزینه‌ای، مدرسه و … است. شکل بناها اکثراً یک طبقه یا دو ایوانی و به‌ندرت چهار ایوانی است. ترکیب نخلستان‌ها با بافت قدیمی روستا و همچنین کوهستان، مناظر زیبا و بدیعی را خلق کرده است.

    او گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره ۳۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست که برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی بیشتر اهالی هستیم.



    مطلب پیشنهادی

    ۲۲ تکلیف وزارت راه برای «جهش تولید»

    ۲۲ تکلیف وزارت راه برای «جهش تولید»

    هیئت وزیران برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ۲۲ تکلیف برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *