پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۱۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 167
  • شهرسازی وارداتی ایران

    “درست در زمانی که اصول منشور آتن در چهارمین کنگره معماران مدرن زیرنظر “لوکوربوزیه” به‌تصویب می‌رسید و بر ارزش‌های انسانی و معماری در شهرها تأکید می‌شد، (در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی) سرتیپ “کریم‌آقابوذرجمهری” کفیل شهرداری تهران به روش “بارون هوسمن” شهردار پاریس، خیابان‌های جدید تهران را در بافت قدیم شهر می‌گشود. هر روز پرچم سرخی برفراز محله‌ای به اهتزاز در می‌آمد و گروه‌گروه ساکنین آن، به محله‌های جدید پیرامون شهر رانده می‌شدند و بدون ارج‌گذاری به تاریخ، ساختمان‌های جدید دولتی بر ویرانه‌های میراث تاریخی دوره قاجار بنا می‌شد.

    در آن موقع دو دهه از انتشار کتاب “پاتریک گِدِس” به نام شهرها در تحول (۱۹۱۵) می‌گذشت. از دیدگاه او شهر یک سیستم پیچیده متشکل از ساختارهای متفاوت و مقوله‌های مختلف و طبعاً موضوعی میان رشته‌ای است.

    بنابراین متدولوژی سنتی شهرسازی که بر یک رشته عملیات حرفه‌ای و فیزیکی و برداشت‌های تجربی و ادراکات شخصی شهرساز استوار است، باید برپایه الگوی علمی (بررسی- تحلیل- طرح) و با درک همه جوانب و وجوه به‌طور جامع انجام پذیرد.

    نظریات “گدس” مدت۶۰ سال بر تفکر شهرسازی علمی سایه انداخت. برپایه همین اندیشه مدل یا الگوی طرح‌های جامع از ۱۹۴۷ در انگلیس، سپس آمریکا و بالاخره سایر کشورهای جهان به‌عنوان متدولوژی شهرسازی شکل گرفت[۱]. که به‌طور خلاصه کلیات آن را به‌شکل زیر می‌توان جمع‌بندی کرد.

    این شکل از برنامه‌ریزی از حرفه‌های تخصصی معماری، ممیزی و مهندسی نشأت گرفته و در نتیجه برای آن دسته از مشکلات شهری که عمدتاً خصوصیات کالبدی دارند مثل کاربرد اراضی، ناحیه‌بندی، کنترل تراکم، مقررات ساختمانی و استانداردها، برنامه‌ریزی می‌کند.

    در این برنامه‌ریزی، اهداف خرد و کلان جامعه از برنامه‌های بالادست که توسط نمایندگان سیاسی تصمیم‌گیری شده‌اند، اخذ می‌شود. بدین‌ترتیب برنامه‌ریزی جامع در عین حال که بر محیط کالبدی کنترل دارد، در رابطه با تصمیمات اجتماعی- سیاسی و اقتصادی که بر فرآیندهای تهیه، اجرا و مرور برنامه اثر می‌گذارد، قدرت و توانایی لازم را ندارد.

    ۲۵ سال تجربه شهرسازی بعد از جنگ جهانی در اروپا، مشکلات این رویکرد یا طرز تفکر را به تدریج آشکار ساخت و به شرحی که خواهد آمد تحولاتی در آن پدید آمد.

    ناهمزمانی برنامه‌ریزی شهری در ایران با جهان یک بار دیگر رخ نمود و در همان حال که طرح‌های جامع مورد انتقاد کوبنده این شهرسازان قرار داشت یعنی در سال ۱۳۴۷ ه‍.ش طرح جامع تهران با وارد کردن یک نظریه وارداتی دیگر و با همین سیاق تهیه[۲] و الگوی شهرسازی کشور شد.

     

    ۱- نتایج تهیه طرح­های شهری براساس شهرسازی مدرنیزم

    ۲۵ سال پس از تهیه طرح­های شهری در ایران تحقیقی در چگونگی تحقق طرح­های شهری در ایران، به کارفرمایی سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفت، خلاصه نتایج حاصله به شرح زیرست:

    یک- پیش­بینی­های جمعیتی

    طرح­های یاد شده براساس پیش­بینی دقیق جمعیت و برنامه­ریزی و طراحی (طرح­ریزی) براساس آنها تهیه می­گشت، در پایان دوره طرح پیش­بینی­های جمعیتی از ۶۹ درصد جمعیت پیش­بینی شده تا ۱۴۳ درصد آن محقق گردیده بود.

    از آنجا که، عملاً اگر تمام برنامه­های دیگر طرح­ها بر همین امر (جمعیت پیش­بینی شده) استوار بود، می­شود با همین یک مورد، طرح­ها را خود به خود غیرموفق دانست.

    تنها پیش­بینی در شهر مراغه تحقق شد، که در مورد آن شهر می­توان باقی موارد را دقیق­تر بررسی نمود.

    پیش‌بینی جمعیت در شهرهای نمونه و نتایج حاصله

     

     

    پیش­بینی جمعیت در دیگر شهرها

    علاوه بر شهرهای نمونه، در یازده شهر دیگر نیز پیش­بینی جمعیت مورد بررسی قرار گرفت و نتایج شهرهای نمونه تأیید شد.

    پیش‌بینی جمعیت و جمعیت واقعی در انتهای دوره طرح در ۱۱ شهر دیگر

    دو- پیش­بینی­های اقتصادی (در گروه­های عمده فعالیت)

    بررسی سهم گروه­های عمده فعالیت که در انتهای دوره طرح تحقق یافته، نیز بیانگر تفاوت­های فاحشی با پیش­بینی­های طرح­های جامع است، که از ده برابر کمتر از پیش­بینی (در بخش کشاورزی)، تا دو برابر بیشتر از پیش­بینی (در بخش خدمات)، نوسان داشته است.

    پیش‌بینی فعالیت‌های اقتصادی در طرح‌های جامع و بررسی تحقق آن در انتهای طرح

     

    سه- تحقق­پذیری طرح

    • در سرانه­های شهری

    بدیهی بود که با وجود تفاوت­های فراوان میان “پیش­بینی­های جمعیتی و اقتصادی” و “آنچه که واقع شده”، تحقق­پذیری طرح نیز که براساس همان داده­ها تدوین شده است، نیز نمی­تواند مورد انتظار باشد.

    چنانکه تحقق سرانه خدمات و سبز و ورزشی اغلب با کاهش مواجه بوده­اند. به طور متوسط فقط ۴۰% سرانه پیشنهادی فضای سبز و ورزشی و ۵۸% سرانه کاربری­های خدماتی اتفاق افتاده، در حالی که سرانه کاربری مسکونی و عملکردهای تجاری و انتفاعی تقریباً برابر پیشنهاد طرح و گاهی بیشتر بوده است.

    جدول سرانه کاربری‌های پیشنهادی در طرح‌های نمونه و سرانه­های تحقق شده

     

    • تراکم ساختمانی مسکونی

    با وجود اینکه سرانه مسکونی تقریباً تحقق یافته، ولی تراکم ساختمانی مسکونی با اختلاف ۱۷% مثبت تا ۶۰% منفی اتفاق افتاده است، یعنی در واقع سرانه زیربنای مسکونی تحقق نیافته است.

    بررسی تحقق‌پذیری تراکم مسکونی پیشنهادی طرح‌های نمونه و تراکم­های تحقق شده

     

     

           توسعه شهر در خارج و داخل محدوده شهری

    در شهرهای مختلف به شرح آتی، مقادیر توسعه در داخل محدوده و خارج آن در طول طرح تعیین شده است.

    در مراغه

    در پایان دوره طرح ۲۰% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۳۰% داخل آن ساخته نشده است.

     

       در شهر اراک

    در پایان دوره طرح ۸% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۴۰% داخل آن ساخته نشده است.

     

      در شهر رشت

    در پایان دوره طرح ۱۵% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۵/۱۹% داخل آن ساخته نشده است.

     

     در زاهدان

    در پایان دوره طرح ۱۵% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۲۲% داخل آن ساخته نشده است.

      در شهر یزد

    در پایان دوره طرح ۲۰% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۱۰% داخل آن ساخته نشده است.

     

     

     شهر بندرعباس

    در پایان دوره طرح ۳% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۲۲% داخل آن ساخته نشده است.

     

     

    در شهر شیراز

    در پایان دوره طرح ۱۹% خارج از محدوده پیشنهادی ساخته شده و ۳۰% داخل آن ساخته نشده است.

     

     ۲- علل شکست طرح­های شهری در ایران

    همانطور که گفته شد، طرح­های نوین شهرسازی کشور با وارد کردن نظریه – غربی (آنهم در دوره­ای که می­رفت منسوخ گردد) تهیه شده­اند، که بدلایل زیر اصولاً محکوم به شکست بوده­اند.

    یک- تطبیق داده نشدن با شرایط ایران و شهرهای ایران

    دو- این طرح­ها بعداز جنگ دوم جهانی تدوین شده بود، در شرایطی که نیمی از کشورهای دنیا سوسیالیستی شده و در باقی نیز (بخصوص در اروپا) به علت شدت کشته شده­ها، اغلب اراضی شهری بلاصاحب بودند و عملاً تدارک زمین برای خدمات و تسهیلات شهری به سادگی ممکن بود. در حالی که در ایران که هیچ یک از دو مورد فوق برایشان اتفاق نیفتاده بود، براساس قانون شرع و عرف مالکیت زمین محترم بود و این امر با شرح خدمات طرح­های شهری که تهیه­کنندگان طرح را، موظف به تأمین خدمات طرح­های شهری در هر زمینی که ضروری بود، می­کرد کاملاً متناقض بود.

    این امر علاوه بر اینکه بسیار ناعادلانه بود (که زمین خدمات شهری بوسیله تعدادی از شهروندان برای باقی صورت پذیرد) بسیار ناعادلانه­تر نیز محقق می­شد، بدین­ترتیب که اغلب قدرتمندان شهری می­توانستند آنرا زیر پا بگذارند و باقی نمی­توانستند.

    این تناقض باعث شد که در   ۲/۹/۱۳۶۷ مجلس مصوبه برای تصویب نماید، که اولاً، این اراضی باید بوسیله سازمان­های مربوطه خریداری شود و ثانیاً  فقط ۱۸ ماه (با ۵ سال مشروط) برای این امر زمان در نظر گرفته می­شد.

    یعنی زمان طرح­ها دهساله و زمان اجراء ۱۸ ماهه بود و همین امر از موجبات اصلی شکست طرح­های شهری شد.

    دلایل دیگری نیز این شکست را قوی­تر کرد به شرحی که می­آید.

    ۳- دیگر علل عمده شکست طرح­های وارداتی به ایران

    یک- علل بنیادی مثل عدم قطعیت در پیش­بینی­ها (نامعلومی­ها)، بنیان نهادن بر قطعیت پیش­بینی­ها

    دو- عدم امکان شناخت کامل (قیود)،

    سه- عدم توجه به خواستهای شهروندان در طول زمان، بدون امکان مقاومت شهرداری­ها در مقابل این خواستها.

    چهار- نیندیشیدن به تراز مالی طرح­ها: عدم برنامه­ریزی برای جذب اضافه ارزش­های ناشی از توسعه و عمران شهر، برای هزینه­های آن

    پنج- بی­توجهی به خط فقر سکونت شهری و گروه از شهروندان که زیر این خط قرار می­گیرند.

    • استانداردگرایی، برای مثال در سرانه­ها، که شهروندان زیادی را به زیرخط فقر شهری می­کشاند.
    • تعیین محدوده که از دیوارهای شهرهای قلعه­ای قدیمی هم مستحکم جلوی مهاجران را برای سکونت در شهر می­گیرد.

    که تمام این کاستی­ها نیز نتیجه اعمال همین اصول وارداتی بوده و از طرح­های غربی اخذ شده بودند.

    ۴- شهرسازی در شرایط حاضر

    با شکست طرح­های جامع و تفصیلی وارداتی از ۱۳۷۵ نظرات جدیدی در شهرسازی ایران، با جایگزینی طرح­های “ساختاری و راهبردی” مطرح گردید:

    که اتفاقاً وارداتی نبود و اصولاً به طرح­های ساختاری و راهبردی غربی شباهت زیادی نداشت.

    بدین­ترتیب که معتقد بود باید در شهرها بوسیله طرح­های پیشنهادی فقط ساختاری کلی شهر مشخص گردد و شکل­گیری منعطف طرح، در طول زمان، از طریق “راهبردهایی” صورت پذیرد.

    متأسفانه بقدری به واردات نظریه، متکی هستیم که بسیاری بدون توجه به این مبحث این طرح را با طرح­های ساختاری و راهبردی غربی مقایسه کرده و حتی با تعجب می­پرسند که چرا آنرا “راهبردی- ساختاری” نمی­نامیده، که می­تواند بزودی منجر به جایگزینی آن با طرح­های وارداتی (بجای این نظریه) برخواسته از تجارب شهرسازی داخلی، منجر گردد.

    • خطر واردات نظرات جدید غربی در شهرسازی اخیر کشور

    با حضور دولت جدید (با وزیر و معاون در انگلیس دکتری گرفته) نظرات جدید شهرسازی تحت عناوین “بازآفرینی شهری” در حال شکل­گیری در ایران است، که می­تواند اگر توجه کافی به آن نشود به طرح­های وارداتی دیگری بدل گردند. بنابراین به شدت ضرورت محلی کردن آنها وجود دارد، که شاید با نظریه “اندیشه ایرانشهری” آقای دکتر آخوندی بتواند، باین مسیر بیفتد.

    در غیر اینصورت می­تواند در تقلید از تبدیل محلات فرسوده داخل شهرها به محلات جاذب گردشگر و یا گروه­های بالای درآمدی، بدل گردد. در حالی که این بخش­ها بخوبی توانسته­اند، سکونت گروههای زیر خط فقر سکونت را در میان شهرها و در جوار محلهای کار و خدمات مورد نیاز، ممکن سازند.

    با افزایش هزینه­های سکونت در آنها (از جمله اجاره بهاء آن واحدها) به حاشیه­نشینی این اقشار از شهروندان منجر گردد.

    ۱ – اندیشه‌های خام شهرسازی، مهندس احمد سعیدنیا عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

    این امر و این روش برنامه­­ریزی از ۱۳۴۷  (۱۹۶۹)  در ایران هم مورد توجه واقع شد.

    ۱ – “طرح جامع مهندس فرمانفرمائیان” که بعداً به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسید.



    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *