براساس شرح خدماتهای مختلف شهرسازی، از جمله شرح خدمات تیپ ۱۲، طرحریزان شهری موظف هستند که، محل استقرار خدمات غیرانتفاعی که دولت مسئول تأمین آنها در شهرهاست (مثل آموزش، درمان، ترتیب بدنی، بهداشتی، فرهنگی) را، در طرحهای شهری مشخص نمایند.
اصرار به این امر تا حدیست، که حتی در طرحهای جامع که تا حد قطعات نباید پیش برود هم، تعیین مکان آنها را، اجباری مینمایند.
علت اینکه تعیین این مکانها اجباریست، اینست که، ارگانهای مسئول تأمین این خدمات، برای انتخاب مکانهای مناسب برای آنها، دچار مشکل نشده و یا در نقاط غیرمناسب، باین امر اقدام ننمایند.
۱- مشکلات ناشی از تعیین محل استقرار خدمات (غیرانتفاعی) موظف دولتی
تعیین این مکانها در اراضی متعلق به مردم با موانع فراوانی مواجه است.
یک- وجود قوانین و مقرراتی که از نظر قانونی این امر را با مشکل مواجه میسازند.
– طبق ماده ۴۷ قانون اساسی، مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد، محترم است.
– ماده ۲۲ قانون اساسی میگوید: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.
دو- مبانی شرعی
– قاعده تسلیط که میگوید هر مالکی، نسبت به مال خود تسلط کامل دارد.
– یا کلام پیامبر که میفرماید: مال مسلمان مثل خون او، محترم است.
سه- مبانی عرفی
در جامعه ایران عرف حکم میکند که مالکیت، از جمله مالکیت بر زمین، در زمره حقوق حقه مردم باشد و نباید مورد تعرض قرار گیرد.
چهار- حقوق جهانی
اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۱۷ میگوید:
” (۱) هر شخص به تنهایی یا همراه دیگران حق مالکیت دارد.
(۲) احدی را نمیتوان خود سرانه از حق مالکیت محروم نمود.”
o بدینترتیب مصوبات شهرسازی در مورد تعیین مکان استقرار خدمات عمومی در اراضی خصوصی کاملاً در تعارض با قانون، شرع و عرف قرار میگیرد.
۲- کوششهایی که برای رفع تناقض صورت پذیرفته
برای رفع این تناقض که منبع اصلی تعارضات بین شهرداریها و مردم است، مجلس در ۲/۹/۱۳۶۷ در قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح، با صحه به اینکه ادارات دولتی موظف به خرید این اراضی هستند، برای آنها تنها ۱۸ ماه مهلت برای خرید تعیین کرده است. (البته تا ۵ سال هم شروط بازدارنده وضع نموده است، که میتواند بوسیله مالک زمین، با سپردن تعهد، مورد توجه واقع نشود).
شهرداریها، ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات مسئول خدمات دولتی با مقررات دیگری کوشش مینمایند که این ۱۸ ماه طولانیتر نمایند. مثلاً بجای ۱۸ ماه از تصویب طرح، این تاریخ را از مراجعه مالک محسوب مینمایند و یا با تصویب طرحهای جدید، باز هم شروع جدیدی برای این ۱۸ ماه وضع مینمایند. که عملاً فقط برای شهروندان ضعیفتر قابل تحقق است و باقی از آن موانع میگذرند.
درتاریخ ۲۸ دیماه ۹۵ معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی و در تفسیری که از موضوع نموده است، به استناد به ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید، میگوید: “شهرداریها مکلفند در صورت عدم اجرای طرح با کاربری موردنیاز دستگاههای اجرایی تا پایان مهلت قانونی، بدون نیاز به موافقت دستگاه اجرایی ذیربط با تقاضای مالک طبق قوانین و مقررات مربوطه پروانه صادر کنند. طرح جدید موجب ایجاد مهلت جدید برای شهرداری و دستگاههای اجرایی نخواهد شد“.
o بدینترتیب عملاً (برای شهروندان غیرضعیف) فقط ۱۸ ماه فرصت، برای دستگاههای اجرایی آنهم برای خرید این اراضی وجود دارد.
که کاملاً با سقف زمانی طرحها (که دهسال از تصویب است) مغایرت دارد. یعنی میتوان گفت با این تفاصیل، برای دستگاههای اجرایی عملاً در ۵/۸ سال از هر طرح زمین معینی برای خرید، احداث و استقرار خدمات مربوطه وجود ندارد.
بدینترتیب این امر، یا موجب عدم اجرای طرحهای ارگانهای مربوطه میشود و یا احتمالاً با خرید اراضی نامناسب برای کاربری مربوطه منجر خواهد شد.
یعنی تمام تمهیدات اندیشیده شده (برای تأمین زمین خدمات دولتی)، با تمام مشکلاتی که برای شهرداری و مردم حاصل میشود، تنها ۱۸ ماه برای خرید اراضی خدمات دولتی زمان ایجاد میکند.
۳- راهحلهای تأمین اراضی برای تمام دوره تهیه طرح
چندین راهحل برای مشخص نمودن اراضی به گونهای که در تمام دوره طرح دستگاه اجرایی بتواند نسبت به خرید یکی (یا تعداد لازم) آنها اقدام نماید، قابل برنامهریزیست.
یک- تهیه یک نقشه برای هر دستگاه اجرایی که تمام اراضی مناسب برای کاربری مربوطه (که میتواند چندین برابر حد موردنیاز باشد) را نمایش دهد.
دو- پهنهبندی شهر (مشابه طرحهای ساختاری- راهبردی) و تعیین تعداد وسیعی از پهنههایی که کاربرهای مربوطه بتواند در آنها مستقر گردد.
از مزایای این روشها اینست که: عملاً برای دستگاه اجرایی، شانسهای زیادی برای تأمین زمین ممکن میسازد. حتی از این طریق دستگاه مربوطه میتواند از طریق مناقصه زمین ارزانتری را بخرد.
از معایب این روش اینست که ممکنست تمام قطعات، یا پهنههای معین شد. در طول طرح کاربریهای دیگری را که میتوانند بگیرند، اخذ نمایند و برای کاربری موردنظر زمینی باقی نماند.
البته میتوان به انتخاب این قطعات و پهنهها آنقدر وسعت بخشید که، احتمال این امر پایین بیاید.
روش دوم اینست که، در مورد آخرین زمین هر کاربری، (طبق مقرراتی که بهنگام تصویب طرح معین میشود) به تثبیت آن در همان زمان اقدام و ۱۸ ماه به دستگاه مربوطه برای تملک آن فرصت داد (با اعلام اینکه این آخرین زمین قابل تملک برای این کاربری در محله، ناحیه یا شهرست) و در صورتی که به تملک اقدام نکنید تا تهیه و تصویب طرح بعدی زمین مناسبی برای کاربری مربوطه در شهر وجود ندارد.
۴- راهحل تأمین اراضی از طریق توزیع هزینه آن به کل یا بخشی از شهروندان
در این روش به استناد مثل “ظلم بالسویه عدل است“ شهر به عهده میگیرد که بجای تعیین تعداد معین زمین در شهر و انتقال فشار ناشی از تأمین اراضی خدمات دولتی به تعداد اندکی از زمینداران، این امر به تعدادی بیشتری از زمینداران منتقل شود.
بدینترتیب که وقتی تعداد زیادی پلاک برای هر کاربری تعیین میشود و یا پهنههای زیادی برای این امر در نظر گرفته میشود. هر کدام از آنها که برای جواز مراجعه میکنند با اخذ درصد از قیمت اراضی (مثلاً اگر ده برابر زمین تعیین شده باشد معادل۱۰%) او بتواند از دیگر کاربریهای پهنه خود بهرهور شود. این مبالغ با تکیه بر مصوبه مورخ ۲/۹/ ۱۳۶۷ شورایعالی، در صندوق عمران شهر واریز و با رسیدن به حد مناسب، یکی از اراضی تعیین شده برای آن کاربری خریداری و به سازمان مربوطه اطلاع داده شود که، میتواند نسبت به ساخت و بهرهبرداری از آن اقدام نماید.
· روش بعدی اینست که، این امر به کل شهروندان تحمیل شود. بدینترتیب که اگر برای مثال ۸% سطح شهر باین خدمات اختصاص مییابد، بهنگام اخذ جواز علاوه بر عوارض دیگر ۸% هم برای خرید اراضی خدمات دولتی اخذ به خرید زمین برای ارگانهایی که، اعلام آمادگی ساخت مینمایند، اختصاص یابد.
· روش سوم اینست که، به استناد مصوبه ۳/۱۰/۱۳۶۹ شورایعالی که زمینداران موظف هستند، با ورود اراضی خود به محدوده خدماتی شهرداری، پنجاه درصد اراضی خود را برای تأمین خدمات به شهرداری واگذار نماید. (شهرهای بزرگ ۵۵%) تمام کسانی که برای اولین بار، اقدام به درخواست پروانه میکنند (یعنی اولین باری که زمین برای احداث بنا به زمین و بنا میخواهد بدل شود) این مقدار اراضی را اخذ و به استقرار خدمات دولتی غیرانتفاعی اختصاص یابد.
۵- جمعبندی
بدینترتیب برای حل معضل تملک اراضی برای خدمات غیرانتفاعی دولتی چند روش قابل تصویرست.
یک- روش موجود با همه مشکلات آن که نتیجهاش فقط تحقق ۱۵% کاربریها، در اراضی ضعیفترین شهروندان است.
دو- تعیین تعداد وسیعی زمین برای هر کاربری (بشکل نقشه مستقل یا پهنهبندی) و دادن شانس تملک برای خرید هر سازمان اجرایی در زمانی که بتواند.
سه-توزیع این مشکلات به تعداد وسیعی از شهروندان، اخذ عوارض از تعدادی که آن کاربری در زمین آنها میتواند مستقر شود.
چهار- توزیع این مشکل به کل شهروندان (با اخذ عوارض اضافه خرید اراضی کاربری غیرانتفاعی دولتی)
پنج- بهرهوری از مصوبه اخذ ۵۰% (۵۵% شهرهای بزرگ) اراضی که به محدوده وارد میشوند.
۶- جمعبندی گونههای مختلف طرح تفصیلی و چگونگی نحوه تأمین خدمات دولتی
سه گونه طرح تفصیلی قابل تدوین است:
یک- شکل کلاسیک با تعیین کاربری خدماتی ضروری
دو- شکل کلاسیک با تعیین لایههای کاربریهای خدماتی
سه- پهنهبندی کاربریها
۶-۱- شکل کلاسیک
در این شکل کاربریهای خدماتی دولتی پیشنهادی نیز مثل معمول مشخص میشوند و برحسب تجارب گذشته انتظار موفقیت آنها در استقرار کاربریهای خدماتی غیرانتفاعی دولتی حدود ۱۵% تا ۲۰% است.
· یک راهحل برای تحقق بیشتر طرح اینست که مسئولیت تملک اراضی این خدمات را که قانوناً باید سازمان اجرایی مربوطه بر عهده گیرد، بر گردن شهروندان بگذاریم و با اخذ عوارض برای خرید این اراضی از کلیه کسانی که اقدام به درخواست پروانه مینمایند اخذ نماییم و این عوارض صرف خرید اراضی واقع در طرح شوند.
۶-۲- شکل کلاسیک با لایههای کاربری
در این شکل بجای تعیین کاربریها به تعداد موردنیاز، تمام اراضی که برای هر کاربری مناسب هستند، در نقشههای جداگانه به سازمان مربوطه ارائه میشود و بدینترتیب شانس آن سازمان را برای خرید اراضی بالا میبرد.
· برای محقق شدن طرح (با فرض اینکه بار خرید زمین به گردن شهروندان گذاشته شود) دو راهحل وجود دارد.
o راه اول، مشابه روش قبل، اخذ عوارض از کلیه شهروندانی که نسبت به ساخت و ساز اقدام مینمایند، است.
o راهحل دوم، که از اراضی که برای هر کاربری تعیین شدهاند (و این بار تمام آنها روی نقشه منعکس میشوند) عوارض اخذ و صرف خرید یکی از آن اراضی شود و باقی پس از پرداخت عوارض بتوانند از کاربری مشابه اطرافیان بهرهمند شوند.
۶-۳- ارائه نقشههای طرح تفصیلی با پهنهبندی کاربریها
در این شکل محل دقیق کاربری خدماتی دولتی تعیین نمیشوند، ولی در پهنههای متعددی برای آنها شانس استقرار در نظر گرفته میشود، که از یکی از دو روش اخذ عوارض از کلیه شهروندان و یا همان پهنههایی که برای این کاربریها تعیین شدهاند میتوان سود برد.