دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۳۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 10646
  • غلبه رویکرد خودرو محوری در تهران
    غلبه رویکرد خودرو محوری در تهران

    غلبه رویکرد خودرو محوری در تهران

    محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در آیین افتتاح میدانگاه امیر کبیر در محور جنوبی تونل امیر کبیر، اظهار‌کرد: با گذشت ۱۴ قرن از شهادت سالار شهیدان، شور حسینی همچنان در قلوب انسان های آزاده جهان تازه موج می‌زند و هرساله آتش این عشق جهانی به آزادگی، انسانیت و نیکی ها، برافروخته تر می شود؛ در طول این ۱۴۰۰ سال، بارها وبارها رخدادهایی در جهت خاموش کردن این شعله ابدی، به وقوع پیوسته است. مرقد مطهر سیدالشهدا بارها با خاک یکسان شده، و حتی به آب بسته شده است. اما اراده الهی و فطرت پاک انسانی، این پرچم را برافراشته نگهداشته و امروز هم شاهد هستیم با وجود پاندمی* کرونا، شورعاشورایی حتی با عمق و سوز بیشتری در دل دوستداران اباعبدالله علیه السلام زبانه می کشد.

    وی مهمترین وظیفه ما در برابر رسالت حسینی را تبدیل این شور به شعور، و این هیجان به رفتار و خلقیات حسینی دانست و تصریح‌کرد: اباعبدالله الحسین رسالتی نه تنها برای شیعیان ومسلمانان، بلکه برای انسان ها در همه تاریخ داشت، که مسیر رشد و تعالی را برویشان بگشاید، و آنها را به فطرت پاک خویش بازگرداند. اصحاب ویاران حضرت، در سریع ترین زمان ممکن این مسیر نجات، و این راه بازگشت به خویشتن خویش، و خداگونه شدن را پیمودند. واینک نوبت ماست که در زیر بیرق حسینی، در این سبیل گام برداریم؛ از نشانه های درستی و قبولی عزاداری بر سالار شهیدان، تحول و بهبود درونی است. پس اگر پس از عاشورا به انسان های بهتر و دارای فضایل اخلاقی، صداقت، درستکاری، وفای به عهد و نیکوکاری بیشتری تبدیل شدیم، سیدالشهدا مهر قبولی بر عزاداریمان زده است.

    هاشمی در ادامه با اشاره به افتتاح میدانگاه امیر کبیر، یادآور‌شد: واقعیت این است که طی دهه های گذشته، شهر تهران شاهد غلبه رویکرد خودرو محوری بجای شهروند محوری بوده است و جهت توسعه شهر به تسهیل حضور خودروها در فضاهای شهر تنظیم شده بود. در حالیکه در اکثر شهرهای توسعه یافته جهان، رویکرد انسان محوری بجای خودرو محوری محسوس بود.

    وی راهبرد جدید مدیریت شهری را مبتنی بر رویکرد انسان محوری، به جای خودرو محوری در شهر دانست و توضیح‌داد: در این رویکرد، فضاهای پیاده راه یا پاتوق شهری، که ترجمه های دیگری برای پلازا است، اهمیت ویژه ای دارد؛ البته به نظر می رسد برخی مدیران مناطق و مرکز شهرداری، نسبت به اهمیت حمل ونقل عمومی و به ویژه مترو در طراحی شهری، و آسایش شهروندان توجه کافی ندارند که به طور نمونه در همین پلازای امیرکبیر، با وجود یک ایستگاه مترو در ورودی پلازا، پیوستگی با حمل ونقل عمومی در طراحی دیده نشده، که در بسیاری از بازطراحی های میادین هم این مشکل وجود دارد. در حالی که محور «تی. او. دی» و توسعه انسان محور شهر، حمل ونقل عمومی و با هم بودن شهروندان است.

    هاشمی در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران،خاطرنشان‌کرد: شورای پنجم چندین پلازا را پیش بینی کرده، که از مهمترین آنها پلازای نیلوفری، در جنوب تهران است، که هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است، که امیدواریم در یکسال باقیمانده، این پلازا اجرا و در دسترس شهروندان قرار بگیرد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *