سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۱۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 20711
  • یک پیش‌بینی از نرخ اجاره مسکن در سال ۱۴۰۳؛ اجاره‌بها از تورم جلو می‌افتد؟
    راهکارهای کاهش فشار اجاره‌بها در بازار مسکن چیست؟

    لرزه بر اندام مستاجران / اجاره نشینی هم رویا می شود!

    فرشید پورحاجت در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار مسکن در سال جدید گفت: بازار اجاره جزیی از بازار مسکن محسوب می شود و هنگامی که تورم در صنعت مسکن و ساختمان رخ می‌دهد، بدون شک تورم نیز در بازار اجاره‌ای رخ خواهد داد.

    عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح کرد: اگر آمارهای ۱۰ سال قبل را هم رصد کنید، رشد اجاره‌نشینی در کشور افزایشی بوده است و بالغ بر ۶ میلیون خانوار به صورت مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کنند.

      وی عنوان کرد: در عین حال، به نظر می‌رسد تعادل عرضه و تقاضا در بازار بهم می‌خورد و به میزانی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، با کمبود عرضه‌ای که وجود دارد، تشدید قیمت‌ها در حوزه اجاره‌داری دور از ذهن نخواهد بود.

      پیش‌بینی انبوه‌سازان درباره قیمت مسکن

      ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: بازار مسکن در حال حاضر در حالت رکود است و خیلی خرید و فروش و معامله انجام نمی‌شود.

      وی افزود: البته ممکن است که امسال خرید و فروش تا حدی از رکود خارج شود که در این حالت، این احتمال وجود دارد که یک مقداری افزایش قیمت داشته باشیم.

      رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به خبر ورود چینی‌ها به بازار مسکن از اردیبهشت‌ماه امسال و اثر آن روی قیمت مسکن نیز تصریح کرد: درباره چینی‌ها در حدود ۲ سال هست که صحبت می‌کنند، ولی هنوز عملیاتی نشده است.

      رهبر متذکر شد: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.

      وی تاکید کرد: به اعتقاد من این اتفاق در کاهش قیمت مسکن اثری ندارد، چون ما کمبود مسکن خیلی زیاد داریم و فاصله عرضه و تقاضا زیاد است.

      بازگشت خریداران به بازار مسکن؟

      به گفته یک واسطه‌گر ملکی، در منطقه ۱۰ تهران، هم‌اکنون نیز متقاضی خرید افزایش یافته و برای خرید یک واحد در این منطقه دست‌کم به بودجه‌ای معادل ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است که البته با این مبلغ باید از برخی امکانات صرف نظر کرد.

      به گفته وی، برای خرید آپارتمانی با تمام امکانات در این منطقه، به حداقل ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان نیاز است.

      برای مثال در جیحون، آپارتمانی با ۴۰ مترمربع زیربنا و ۱۹ سال ساخت و بدون امکانات، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

      در محله نواب، برای آپارتمانی ۱۱۵ متری و ۱۹ سال ساخت و دارای ۲ خواب، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در محله زنجان، برای واحدی ۱۰۰ متری و نوساز و دارای امکانات، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

       چرا خانه‌های کلنگی طرفدار بیشتری پیدا کرده‌اند؟

      بنا بر گزارش اسفند ۱۴۰۲، سهم این واحدها از معاملات مسکن به ۲۵.۵ درصد رسیده است، در حالی که آمار بهمن حدود ۲۰ درصد ثبت شده بود. اما چرا خرید خانه‌های کلنگی روند افزایشی دارد؟ اقتصادآنلاین نوشت: تورم مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های گذشته، موجب شده سهم خانه‌های قدیمی‌ساز در مجموع معاملات مسکن روندی افزایشی داشته باشد. این تورم، روند سنتی خرید مردم در بازار مسکن را بر هم زده و باعث شده حالا خریداران به سمت خانه‌هایی با قدمت بالا بروند و سعی در بازسازی این واحدها داشته باشند. این گزارش نگاهی دارد به روند صعودی خرید خانه‌های کلنگی.

      بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد، سهم خانه‌های نوساز از کل واحدهای مسکونی معامله‌شده اسفندماه ۱۳۹۹ یعنی آخرین سال ریاست جمهوری حسن روحانی، ۳۸.۴ درصد و سهم خانه‌هایی با سن بیش از ۲۰ سال، ۱۴.۴ درصد بوده است.

      اسفند سال بعد یعنی سال ۱۴۰۰ و اولین سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی سهم خانه‌هایی با عمر نهایتا پنج سال از کل معاملات، ۳۲.۵ درصد و سهم واحدهایی با عمر بیش از ۲۰ سال، ۲۰.۵ درصد ثبت شده است.

      این معادله، سال بعد نیز با همین ترتیب ادامه یافته است و سهم خانه‌های نوساز در اسفند ۱۴۰۲ معادل ۳۵.۳ درصد و سهم خانه‌های قدیمی‌ساز ۲۲.۳ درصد برآورد شده است.

      آخرین ماه سال ۱۴۰۲ یعنی اسفندماه با وجود کشیده شدن ترمز رشد زمستانی معاملات مسکن، تعداد معاملات خانه‌های زیر پنج سال تا ۳۱.۴ درصد و سهم خانه‌های قدیمی‌ساز تا ۲۵.۵ درصد رشد داشته است.

      سهم خرید خانه‌های کلنگی با وجود اینکه در مقایسه با خانه‌های زیر پنج سال در نیمه دوم سال گذشته، نوسانات کاهشی بیشتری را تجربه کرده، اما در نهایت در اسفند نسبت به سهم این واحدها در معاملات سال ۱۳۹۹ تقریبا رشدی دو برابری داشته است.

      گسترش نیوز



      مطلب پیشنهادی

      شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

      شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

      شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *