دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۳۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 20436
  • محرومیت زدایی هدف اصلی بازآفرینی شهری است

    محرومیت زدایی هدف اصلی بازآفرینی شهری است

    اکنون در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دولت سیزدهم فروتنانه به دنبال محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه بوده و در این راه گام‌های بزرگی برداشته است.

    بی‌شک  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مرهون فداکاری‌، از خودگذشتگی و بیداری طبقات محروم جامعه است و به گفته رهبر کبیر انقلاب «همین محرومین به مملکت خدمت کردند و قیام کردند و با دست همین طبقه این‏‎ ‎‏نهضت به اینجا رسید. این یک مطلبی است که برای ما و بر هیچکس پوشیده نیست که آن‏‎ ‎‏طبقه‌ای که این نهضت را به ثمر رساندند، آن طبقۀ محروم، از زن و مرد بود.». اکنون درآستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دولت سیزدهم فروتنانه به دنبال محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از جامعه بوده و در این راه گام‌های بزرگی برداشته است.

    شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به عنوان بازوی تخصصی وزارت راه  شهرسازی و به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست رییس جمهور با اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد و سیاست‌گذاری در زمینه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده نقش پررنگی در محرومیت‌زدایی ایفا کرده است.

    می توان گفت ادبیات بازآفرینی در دولت سیزدهم تغییر یافته است، در واقع عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه‌نشینی نیست بلکه در بسیاری  از شاخص‌ها همچون خدمات آموزشی، فرهنگی و مسکن پایدارعقب ماندگی وجود دارد، تلاش دولت این است با همکاری نهادهای حمایتی فاصله بین محلات برخوردار و مناطق  کمتر برخوردار کاهش یابد.

    به طور خاص اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در بازآفرینی شهری تجلی دارند و تلاش‌های ما باید در جهت تحقق این اهداف مقدس باشد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری کار سخت نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی هر دو در جهت تحقق این اهداف مهم به شمار می‌روند.

    راهبرد اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری شتاب‌بخشی به روند نوسازی بناهای ناپایدار در محلات هدف و محرومیت زدایی از چهره این مناطق است و باید سرانه استاندارد مسکن و نیز  سرانه خدمات هفتگانه در محلات بازآفرینی شهری به متوسط استاندارد همان شهر برسد.

    در واقع نگاه مثبت دولت سیزدهم به بازآفرینی شهری فضای خوبی برای فعالیت در این حوزه به وجود آورده و در گام نخست سه موضوع اصلی معیشت، بهداشت و اشتغال در محلات کمتر برخوردار مورد توجه قرار گرفته است.

    همچنین میزان سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم برای رفع محرومیت و توانمندسازی ساکنان بافت‌ها از ابتدای دولت تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان بوده و در این مدت ۲۱۵ هزار واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است که سیاست‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران مبنی بر تدوین و اعمال بسته‌های تشویقی شهرسازانه به ویژه بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی در شتاب بخشی به این امر تاثیرگذار بوده است.

    به واقع با اجرای بسته‌های تشویقی شاهد رشد جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده  هستیم و از ابتدای شروع نهضت ملی مسکن در کشور تا روز دهم بهمن ماه سال جاری، ۲۱۶ هزار و ۱۱۲واحد پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها صادر شده که از این میان قریب به ۶۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

    به طور کلی مهمترین هدف از اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری،  محرومیت زدایی، ارتقای کیفیت زندگی و حفظ جان ساکنان بافت‌های ناکارآمد است که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در قانون بودجه سال جاری برای این منظور دیده شده و همراهی خوب شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط در شتاب بخشی به اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و نیز نوسازی بافت‌های فرسوده موثر بوده است.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *