دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 20392
  • مقررات بهسازی ساختمان‌ها تدوین شد

    مقررات بهسازی ساختمان‌ها تدوین شد

    به گزارش برزن نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «محمدمهدی حیدری» با تاکید بر اهمیت رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساخت ساختمان‌های مهم همچون بیمارستان‌ها، بخشی از رخدادها و وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی در هتل بیمارستان «گاندی» تهران را به دلیل رعایت نکردن مقررات و ضوابط ساخت و ساز و اصول مهندسی ساختمان، عنوان کرد.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: شواهد حاکی است که نمای ساختمان بیمارستانی گاندی از جنس کامپوزیت آلومینیوم از نوع کندسوز نشده، بوده است. این مصالح به‌طور کلی دارای دو پوسته از ورق آلومینیوم و یک هسته پلیمری است که به سبب وجود مغزه پلیمری، در صورت کندسوز نشدن، هم قابل اشتعال است و هم شره مواد پلیمری مشتعل به پایین، سبب گسترش شدید و سریع حریق روی نما می‌شود.

    تدوین مقررات ارزیابی و به‌سازی ساختمان‌های موجود از نظر سازه و ایمنی در برابر حریق

    حیدری در بیان بخشی از اقدامات آن مرکز در تهیه و تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان، توضیح‌داد: مقررات ارزیابی و به‌سازی ساختمان‌های موجود از نظر سازه و ایمنی در برابر آتش در مرکز تدوین شده و در شورای مقررات به عنوان مبحث جدید مقررات ملی و کنترل ساختمان به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ است.

    وی تصریح‌کرد: ابلاغ و اجرایی شدن این مبحث، چارچوب‌های فنی و حقوقی لازم را برای مهندسان از نظر روش ارزیابی و به‌سازی فراهم می‌کند.

    ممنوعیت نمای کامپوزیت ساختمان‌ها به‌منظور کاهش مخاطرات

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادهای آن مرکز برای جلوگیری از وقوع حوادث ساختمانی به‌ویژه برای ساختمان‌های عمومی و با اهمیت از جمله بیمارستان‌ها، گفت: به‌منظور کنترل حریق‌های بسیار خطرناک ناشی از نماهای کامپوزیت آلومینیوم که پیشتر در ساختمان‌های موجود، قبل از مقررات سال ۱۳۹۵ استفاده شده است، طرحی را تهیه و تدوین کرده‌ایم که بر اساس آن، در مرحله نخست در گروه ساختمان‌های مهم، موضوع تعویض این مصالح با مصالح ایمن و یا تجهیز نما به سیستم‌های اطفای خودکار حریق در دستور کار قرار بگیرد.

    بیمه ساختمانی بر اساس کاهش ریسک مخاطرات انجام شود

    حیدری ادامه‌داد: ضرورت تغییر روش بیمه‌های حریق ساختمان‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که چنانچه به عنوان مطالبه پیگیری شود، می‌تواند در کاهش مخاطرات ساختمانی تاثیر چشمگیری بگذارد.

    وی ادامه‌داد: هم‌اکنون بیمه‌های حریق، به طور عمده بر اساس ارزش و دارایی ساختمان وضع می‌شود، چنانچه در مرحله نخست بیمه حریق برای ساختمان‌های مهم و حساس اجباری شود و بیمه، تعرفه‌های خود را بر اساس سطح ریسک، تعیین و به‌سازی ساختمان را برای رسیدن به سطح قابل قبول مطالبه کند، می‌تواند مخاطرات اینگونه حوادث را که هم‌اکنون برخی از ساختمان‌های عمومی با آن درگیر هستند، به نحو قابل توجهی کاهش دهد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *