دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۴۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13714
  • مهلت یک ماهه به شهرداری برای ارائه طرح ویژه املاک اطراف دانشگاه تهران/ حداکثر ارتفاع مجاز ساخت چقدر است؟
    مهلت یک ماهه به شهرداری برای ارائه طرح ویژه املاک اطراف دانشگاه تهران/ حداکثر ارتفاع مجاز ساخت چقدر است؟

    مهلت یک ماهه به شهرداری برای ارائه طرح ویژه املاک اطراف دانشگاه تهران/ حداکثر ارتفاع مجاز ساخت چقدر است؟

    زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، درباره جزئیات تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به املاک اطراف دانشگاه تهران گفت: حدود ۲۰ سال است زمین‌های اطراف دانشگاه تهران به دلیل طرح مصوب هیات دولت مبنی بر داشتن طرح ساماندهی زمین‌های اطراف دانشگاه تهران فریز شده بود.

    او ادامه داد: این املاک تا زمانی که دانشگاه پول داشته باشد و زمین‌های آن‌ها را بخرد، نه اجازه ساخت و ساز داشتند و نه کسی به قیمت مناسب زمین را خریداری می‌کرد. این طرح موجب شد تا مردم ۲۰ سال معطل بمانند و نه دانشگاه از آن‌ها زمین‌شان را می‌خرید و نه آن‌ها مجوز ساخت داشتند.

    نژادبهرام اضافه کرد: براساس قانون هر طرح توسعه اگر بیش از ۵ سال طول بکشد، عملا طرح باید کنار گذاشته شود، در حالی که این طرح، طرح توسعه نبود و بلکه ساماندهی بود. از طرفی بیش از ۲۰ سال است که این عارضه بر زمین‌های اطراف دانشگاه تهران مستولی شده است.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر موثر بودن اقدام شورای عالی معماری وشهرسازی در تصویب این مصوبه گفت: پس از دو سال که مصوبه‌ای به دانشگاه تهران ابلاغ شده بود که در آن آمده بود، اگر طرحی دارید ارائه دهید، این دانشگاه طرحی ارائه نداد و یا طرحی ارائه داد که با چارچوب‌های دانشگاه تهران که ثبت اثر ملی هستند، همخوانی نداشت و در عین حال وضعیت مردم نیز بلاتکلیف بود.

    او ادامه داد: در نهایت شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کرد که شهرداری تهران طی یک ماه با توجه به پهنه پیرامونی و طرح تفصیلی طرح ویژه این منطقه را ارائه و در ماده ۵ مصوب کند و مردم اجازه داشته باشند براساس طرحی که شهرداری ارائه می‌دهد، مجوز ساخت و ساز بگیرند.

    او در پاسخ به این سوال که با توجه به بافت منطقه و ارزش تاریخی که دارد، تا چه ارتفاعی اجازه ساخت و ساز در این منطقه داده خواهد شد؟ گفت: باید حواسمان باشد که دانشگاه تهران ثبت اثر ملی است و حوزه استحفاظی درجه یک و درجه دو دارد. براساس طرحی که شهرداری ارائه می‌دهد و ظرفیت‌هایی که برای این محل در نظر گرفته شده، میزان تراکم مشخص خواهد شد و ممکن است چهار طبقه و یا سه طبقه باشد.

    نژاد بهرام افزود: ساخت و ساز با توجه به حریم لایه به لایه فرق می‌کند اما فکر می‌کنم حداکثر ارتفاع مجاز ساخت ۱۲ متر باشد که ۴ طبقه را شامل می‌شود. شهرداری طی مدت یک ماه طرح را ارائه می‌دهد و میزان مجاز ساخت و ساز مشخص می‌شود.

    او تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه تهران ثبت اثر ملی است میراث فرهنگی ضوابطی را برای ساخت و ساز در نظر دارد که این ضوابط در صدور حد مجاز ساخت و ساز اولویت دارد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *