پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 1626
  • تحصن

    نجبا در تدارک تحصن اند

    کارکنان و کارشناسان فعال در شرکت های مهندسین مشاور برای اخذ مطالباتشان اقدام به راه اندازی کمپین کردند. کمپین این افراد که از بامداد امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است تاکنون هزار و پانصد نفر عضو دارد. به گزارش خبرنگار برزن نیوز؛ شاغلین بخش مهندسین مشاور از سه تا هشت ماه حقوق معوق دارند. این در حالی است این افراد متاهل هستند و باید هزینه های زندگی و اجاره خانه را تقبل کنند. فردی که هشت ماه حقوق نگرفته است و با انواع مشکلات مالی روبرو است چگونه می تواند اتاق فکر نهادهای دولتی باشد و برای توسعه کشور برنامه ریزی کند؟! فضای گفتگو و مباحث اعضاء کمپین حاکی از این است؛  ابتدا خواسته خود را در قالب نامه ای که به امضائ همه اعضا رسیده باشد برای مجلس و رئیس جمهور ارسال می کنند، چنانچه ترتیب اثر داده نشود اقدامات دیگری همچون تحصن بررسی می شود.

    عدم پرداخت حق الزحمه مهندسان مشاور در حالی ادامه دارد که آقای نوبخت ریاست سازمان برنامه بودجه طی بخش نامه شماره ۹۹۴۱۲/۹۳ مورخ ۲۱/۰۸/۱۳۹۳ با تاکید بر اهمیت کار مهندسین مشاور و برای اعتلای نیروهای متخصص کشور و بالابردن توان فنی و بازدهی بیشتر این بخش، همه دستگاه های اجرایی کشور را ملزم به پرداخت حق الزحمه مهندسان مشاور کرده و پرداخت حق الزحمه طرح های مطالعاتی را در اولویت قرار داده است.

    در خصوص این بخشنامه علی حسینی حسابدار یکی از شرکت ها مهندسین مشاور گفت اینگونه بخش نامه ها چون ضمانت اجرایی ندارند عملا مشکلی را حل نمی کنند و فقط نقش یک مسکن را بازی می کنند.

    مهندسین مشاور را کمتر کسی میشناسد و با نوع کار آنها و نقشی که در کشور ایفا میکنند آشنا است. این شرکت ها در واقع اتاق فکر توسعه کشور هستند و پس از اخذ گواهی صلاحیت و رتبه بندی از سازمان برنامه و بودجه کشور بر حسب رتبه و صلاحیت اخذ شده در حوزه های شهرسازی، معماری، برنامه ریزی جغرافیایی، اقتصادی-اجتماعی، آمار و اطلاعات، بافت های فرسوده، طراحی شهری و… در قالب قراردهای مشخص به بخش دولتی و عمومی (شهرداری ها) مشاوره می دهند. همچنانکه پیدا است این شرکت ها محل اجتماع و فعالیت نخبه های دانشگاهی هستند و به نوعی نقش رابط بین دانشگاه و مدیریت کشور را دارند.

    براساس اظهارات یکی از کارشناسان نظام فنی و اجرایی کشور (نهاد متولی رتبه بندی و صدور گواهی صلاحیت این شرکت ها) هم اکنون بالغ بر هشت هزار شرکت در رشته های مختلف رتبه بندی شده و در حال فعالیت هستند. با یک حساب سر انگشتی می توان گفت این شرکت ها سالانه حداقل صد هزار نفر از فارغ ااتحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف را جذب می کنند.

    علیرضا میرزایی بیست و یک سال است مدیریت مالی یکی از این شرکت ها را بر عهده دارد. او می گوید کارکنان مهندسین مشاور از نجیب ترین افراد جامعه هستند. کارکنان ما عموما افراد تحصیل کرده ای هستند که خود ساخته اند و با تلاش و کوشش فردی و بدون بهره مندی از کوچکترین امتیاز و سهمیه ای تا بالاترین مقاطع تحصیلی را طی کرده اند. ما از سال ۱۳۸۹ همزمان با بحران اقتصادی کشور وارد بحران شدیم و همیشه در پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه بوده ایم، در بعضی مقاطع کارکنان ما شش ماه حقوق دریافت نمی کردند. در این مدت کوچکترین اعتراض و شکایتی شکل نگرفت و همه با صبوری همراهی کردند و بار مشکل اقتصادی کشور را تا امروز بدوش کشیدند.

    میرزایی در خصوص گردش کار شرکت گفت، ما از طریق مناقصه هایی که سازمان های دولتی و شهرداری ها برگزار می کنند مسئولیت طرح های توسعه شهری و منطقه ای را برعهده میگیریم، تیم کارشناسی مطالعات را انجام داده و گزارش ها را برای کارفرما ارسال میکنیم و در قالب صورت وضعیت حق الزحمه کار صورت گرفته را دریافت میکنیم. از سال ۸۹ تاکنون برای دریافت حق الزحمه از کارفرما با مشکلات عدیده مواجهیم، کارفرماهای دولتی به انحاء مختلف از پرداخت حق الزحمه ها سر باز می زنند، شهرداری ها با کم بود، بودجه و رکود روبرو هستند و اصلی ترین فشار ناشی از این رکود و بی پولی کارفرماها، به شرکت مهندسین مشاور و کارکنان اش منتقل می شود. کارمند دولت در بدترین شرایط حقوق ماهیانه اش را با دو تا سه روز تاخیر دریافت میکند ولی وقتی شرکت هایی مثل شرکت ما برای دریافت یک صورت وضعیت گاها تا یک سال باید پله های دستگاه کارفرمایی را بالا و پایین بروند، حقوق نجیب ترین افراد این کشور بیش از شش ماه به تعویق می افتد، شرکت برای ثبت کردن لیست بیمه و پرداخت مالیات و ارزش افزوده با مشکل روبرو است.

    بخش نامه



    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *