چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 5525
  • هاب‌های شهری چیست؟
    هاب‌های شهری چیست؟

    هاب های شهری چیست؟

    برزن نیوز: فرزاد مومنی کارشناس شهرسازی گفت هاب‌های شهری نقاطی جذاب با قرارگیری کاربری‌های تجاری و خدماتی در شهر است که موجب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند شده و رونق اقتصادی و اجتماعی شهر را به دنبال دارد.

    وی افزود: به طور مثال ترمینال کاوه در جنوب شهر اصفهان که محل تمرکز ترافیکی از جمله ترافیک سواره و حمل و نقل عمومی است و همچنین انقلاب و میدان امام حسین(ع) در دو سمت محور گردشگری چهارباغ عباسی نیز به نوعی هاب شهری محسوب می‌شود.

    این کارشناس شهرسازی ادامه داد: چنانچه برج جهان نما واقع در دروازه دولت اصفهان، بر مبنای هدف گذاری خود کارکرد مطلوبی داشته باشد، توان تبدیل به یک هاب پویای شهری را دارد.

    مومنی گفت: این نقطه از شهر اصفهان، پتانسیل‌هایی همانند کاربری مناسب و تبادل‌های ترافیکی از جمله گذر خط یک و دو مترو و تلاقی این دو مسیر در آینده را داشته و با وجود محور گردشگری چهارباغ توان جذب گردشگران و شهروندان را دارد.

    وی خاطرنشان کرد: هاب‌های شهری با کمترین هزینه بیشترین تاثیرات خود را در حوزه توسعه درون‌زای شهری از جمله بخش اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فرهنگی داشته و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه شهری محسوب می‌شود.

    این کارشناس شهرسازی افزود: هاب‌های شهری موجب حرکت توسعه‌ای شهر از توسعه افقی به سمت توسعه درونی یا توسعه عمودی می‌شود.

    وی با اشاره به شاخصه‌های یک هاب شهری تصریح کرد: هاب شهری باید نقطه‌ای جذاب بوده و دارای پتانسیل‌های مختلفی از جمله وجود نظامات شهرسازی باشد، به طور مثال پارکینگ سواره در یک هاب شهری، در صورت نزدیکی به مراکز اقتصادی، فرهنگی و تجاری توان بیشتری در جذب و ماندگاری یک گردشگر یا شهروند دارد.

    مومنی افزود: ماندگاری و کشش میان دو کاربری جذاب که در فاصله‌ای از یکدیگر قرار گرفته‌اند، اهمیت زیادی دارد به طور مثال محور گردشگری چهارباغ در حد فاصل دو نقطه جذاب شهری، میدان انقلاب و میدان امام حسین (ع) قرار گرفته است و در صورت جذابیت و کشش مناسب، توان جذب و ماندگاری بیشتر شهروندان و گردشگران را در این نقطه شهری دارد.

    این کارشناس شهرسازی ادامه داد: میدان انقلاب و میدان امام حسین( ع) به نوعی مبدل ترافیکی و هاب شهری محسوب می‌شود بنابراین ایجاد جذابیت در مسیر پیاده راه چهارباغ عباسی از جمله ایجاد توقفگاه‌ها و فراهم آوردن شرایطی برای اوقات فراغت شهروندان، موجب ضریب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند و رونق اقتصادی در این ناحیه می‌شود.

    مومنی با اشاره به اهمیت مکان گزینی هاب‌های شهری خاطرنشان کرد: هاب شهری باید در مکانی برخوردار از نظر نظامات شهرسازی شامل، نظام دسترسی، نظام ارتفاع، نظام کاربری اراضی، نظام زیست محیطی و نظام تاسیسات زیربنایی قرار داشته باشد بنابراین هاب‌های شهری نباید در مکانی کم برخوردار از نظرخدمات شهری باشد.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *