جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 17845
  • نقش پیاده‌راه‌ها در ارتقای کیفیت محیط شهری
    پیاده‌رو؛ زمینه‌ساز توسعه شهر

    پیاده راهها و نقش آن در ارتقای کیفیت زندگی

    فضاهای عمومی از مهم‌ترین مکان‌های شهری به‌شمار می‌رود زیرا مراکزی است که در آن‌ها رویدادهای مختلف برگزار می‌شود، تعاملات اجتماعی و اقتصادی … در مکان های عمومی شهرها بخشی از هویت شهرها را رقم میزنند.
    با هوشمند شدن فضاهای شهری و ماشینی شدن زندگی انسان در شهرها، محور قرار گرفتن ماشین در زندگی شهری به مهم ترین نیاز بشر یعنی نشاط و سرزندگی در فضای شهری توجهی نشده است.
    توجه به انسان در شهر و محور قرار دادن انسان در تصمیمات مدیریتی می تواند به ایم میاز بشر پاسخ دهد. یکی از این بحش ها فضاهای عمومی است

    فضاهای عمومی مهم ترین بخش از ساختار شهرها هستند و نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی شهروندان دارند. در این میان  یک جزء اساسی از فضاهای عمومی, گذرگاه های شهری می باشند که پیاده راه ها نیز در زمره آن ها محسوب می گردند. سرزندگی و پویایی عنصری مهم در ارزیابی کیفی فضاهای عمومی است. سرزندگی خود بازتاب فعالیت هایی است که در فضا صورت می پذیرد و پیاده مدار ساختن شهرها طریقی است بر تسهیل و ترغیب فعالیت هایی که می توانند به ارتقاء سرزندگی در شهرها کمک کنند.

    پیاده راه ها فرصت تعامل و گفتگو را ایجاد میکند. به ارتباط میان آدم ها و ارتباط میان نسل ها کمک می کند. پیاده راه ها علاوه لر فرصتی که به همراه بودن و اجتماع انسان ها می دهد فرصنی است برای تحرک شهروندان، و این تحرک بدل به شادی و نشاط می گردد.

    ایجاد مبلمان شهری مناسب، فضای سبز، فضای بازی یرای کودکان و بزرگسالان همگی در پیاده راه ها می تواند دیده شود. از این رو پیاده راه ها نقش مثبای در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا می کنند.

    مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *