پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 16697
  • چراغ قرمز اینجا در جیرفت به معنای ایست نیست
    چراغ قرمز اینجا در جیرفت به معنای ایست نیست

    چراغ قرمز اینجا در جیرفت به معنای ایست نیست

    نادیده گرفتن چراغ قرمز هنگام رانندگی در این شهر آن هم در برخی تقاطعی که تردد در آن زیاد است رانندگی را در شهر ناایمن کرده و سبب بروز مشکلات شده است.

    آمار سوانح رانندگی نیز در این شهر بالاست و شاید به همین دلیل باشد که از جمله استادکاران صافکاری خودرو پرمشتری در این شهر فردی اصالتا اهل افغانستان است و کسب و کار وی نیز رونق بالایی دارد.

    صرفنظر از عبور از چراغ قرمز، پارک های مورب، دوبل و ترافیک سنگین بر اثر این موارد، اتفاقاتی است که وجود دارد و شاید برای خود شهروندان ساکن بسیار عادی شده چنان عادی که عده ای از جیرفتی ها هم به یکدیگر اعتراضی نمی کنند و با صبر عجیبی از کنار این نحوه پارک خودرو و با وجود ترافیک به آرامی می گذرند.

    البته اگر تصادفی رخ دهد به دلیل هوای گرم این منطقه در ماه های گرم می تواند موجبات خشونت های لفظی و حتی فیزیکی را فراهم کند و جرایم را افزایش دهد که هم نیروی راهنمایی و رانندگی و هم دادگستری هم درگیر می شوند.

    البته حضور بسیار کمرنگ و ضعیف پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان ها و تقاطع ها که ظاهرا به چهار راه فرمانداری و مقابل مدارس در ساعات تعطیلی محدود می شود، عامل دیگری برای این وضعیت شمرده می شود که البته خود پلیس آن را ناشی از کمبود نیرو می داند اما در این شهر میدان های اصلی گاه به پارکینگ تبدیل می شوند و هیچ پلیس راهنمایی و رانندگی در آن دیده نمی شود.

    در زمینه تخلفات رانندگی علاوه بر این موارد در جیرفت به نظر می رسد رفت و آمد برخی قاچاقچیان سوخت که به سوخت برها نیز شهرت دارند که سرعت و بی قانونی برای آنها عادی شده است هم بر فضای رانندگی شهر تاثیر گذاشته باشد و کمی هم بی قانونی را در شهر عادی کرده و به دیگران تسری داده باشد.

    البته طبق مشاهدات، برخی تخلفات ناشی از ضعف آگاهی رانندگان نسبت به آیین نامه و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز می تواند باشد چراکه براحتی می بینیم برخی در داخل میدان صبر می کنند خودرویی که خارج از میدان است حرکت کند و مشخص است هنوز اطلاع ندارند اولویت حرکت با خودرو داخل میدان است.

    این امر سهل انگاری آموزشگاه های رانندگی و پلیس راهنمایی و رانندگی را هم نشان می دهد که مسئولیت آموزش و گرفتن آزمون برعهده آنهاست.

    البته حضور بسیار کمرنگ و ضعیف پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان ها و تقاطع ها که ظاهرا به چهار راه فرمانداری و مقابل مدارس در ساعات تعطیلی محدود می شود، عامل دیگری نیز برای این وضعیت برشمرده می شود که البته خود پلیس آن را ناشی از کمبود نیرو می داند اما در این شهر میدان های اصلی گاه به پارکینگ تبدیل می شوند و هیچ پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در آن دیده نمی شود.

    نیرو نداریم، دوربین بهترین راه است

    سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت بهترین راه برای کاهش تخلفات رانندگی در این شهر را بهره گیری از دوربین های کنترل ترافیک دانست و گفت: نقش دوربین های ترافیکی در معابر بسیار مهمتر از حضور پلیس است و در این زمینه ۱۲ نقطه برای نصب دوربین مشخص شده اما هنوز دوربینی نصب نشده است.

    سرهنگ رضانژاد با بیان اینکه با وجود گسترش جمعیت و بزرگتر شدن شهر جیرفت اما زیرساخت شهری تغییری نکرده است. افزود: صرفنظر از موضوع بازدارندنگی جریمه های رانندگی به نظر می رسد باید مولفه های دیگر نیز درگیر کرد.

    وی اضافه کرد: با وجود افزایش خیابان ها، توسعه شهر و گسترش تعداد مدارس در شهر جیرفت تعداد نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی شهر در حد ۱۰ تا ۱۵ سال قبل مانده است.

    سرهنگ رضانژاد با بیان اینکه داشتن خودرو به یک رویه و رسم تبدیل شده و در برخی خانواده ها تمامی اعضای خانواده صاحب خودرو هستند یادآور شد: مردم هم نیاز است فرهنگ استفاده درست از تجهیزات را بیشتر فرابگیرند زیرا می بینیم بسیاری از خودروهای تک سرنشین در خیابان ها در حال رفت و آمد هستند.

    وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی نقش مهمی در کاهش تخلفات رانندگی و کاهش تصادفات دارد و در این زمینه انتظار بیشتری از آموزش و پرورش می رود ادامه داد: ۲۱ سازمان به صورت غیرمستقیم و ۱۲ سازمان به صورت مستقیم در مباحث ترافیکی و تصادفات دخیل هستند اما همه نگاهشان به پلیس راهنمایی و رانندگی است.

    بدقولی پیمانکار نصب دوربین ها را ۲ سال به عقب انداخت

    سرپرست شهرداری جیرفت اما رانندگی مردم ساکن در شهر جیرفت را مناسب خواند و گفت: با توجه به نزدیکی جیرفت به روستاهای اطراف و رفت و آمد ساکنان آن مناطق در داخل شهر برخی از تخلفات و رانندگی نامطلوب در اثر این امر پیش می آید.

    تورج امیرافضلی افزود: البته باید این فرهنگ سازی ها مداوم وجود داشته باشد به عنوان مثال یک تابلو هنری می تواند پیام ماندگاری داشته باشد که قصد داریم در این حوزه فعالیت هایی داشته باشیم.

    وی در زمینه نصب دوربین های ترافیکی با توانایی خوانش پلاک هم اظهار داشت: ۲ سال پیش اقدام برای نصب این نوع از دوربین ها از طریق بستن قرارداد با یک پیمانکار آغاز شد اما با اینکه قرار بر این بود این دوربین ها طی یک ماه تکمیل و قابل استفاده شود تاکنون به دلیل کم کاری پیمانکار انجام نشده است.

    امیرافضلی اضافه کرد: اخیرا جلسه ای با پیمانکار داشتیم که آنها مصر بودند برای تامین کد پلیس یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شهرداری بپردازد که ما این درخواست را قبول نکردیم و اکنون قرار شده طی روزهای آتی پیمانکار پای کار بیاید و نصب ۲ دوربین را آغاز کند تا همزمان کارها برای گرفتن کد پلیس انجام شود.

    وی یادآور شد: اخیرا پرونده حقوقی برای کم کاری پیمانکار به جریان انداخته بودیم که مدتی از شهرداری به بهانه های مختلف وقت می خرید اما قرار شد از یکشنبه هفته بعد کار را آغاز کند که اگر این اتفاق نیافتد امور حقوقی را بجد پیگیری می کنیم.

    سرپرست شهرداری جیرفت ادامه داد: در صورت صدور حکم لغو قرارداد این پیمانکار، مناقصه ای برگزار می شود و این امر یک ماهی طول می کشد.

    وی با اشاره به ضرورت افزایش دوربین ها گفت: برای ما مهم است که دوربین ها با گرفتن کد پلیس به مرکز پلیس متصل باشند و بتوانند متخلفان را جریمه کند.

    امیرافضلی اضافه کرد: چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه قرارداد است که با اتصال این دوربین ها به مرکز پلیس بخشی از جرایم رانندگی به حساب شهرداری واریز می شود که می تواند هزینه ها را جبران کند.

    برخی صاحبنظران معتقدند شهرداری جیرفت در زمینه فرهنگ سازی هیچ اقدام قابل توجهی نکرده و درباره نصب دوربین ها هم تمام کم کاری را بر گردن پیمانکار انداخته است در حالی که همان چند ماه اول از بدقولی پیمانکار می توانست اقدامی جدی انجام دهد تا ۲ سال به عقب نیافتد.

    صاحبنظران معتقدند شهرداری جیرفت در زمینه فرهنگ سازی هیچ اقدام قابل توجهی نکرده و درباره نصب دوربین ها هم تمام کم کاری را بر گردن پیمانکار انداخته است در حالی که همان چند ماهه اول از بدقولی پیمانکار می توانست اقدامی جدی انجام دهد تا ۲ سال به عقب نیافتد.

    کمبود مربی رانندگی توانمند در جیرفت

    مدیر یکی از آموزشگاه های رانندگی جیرفت هم در گفت وگو با ایرنا به نکته قابل تاملی اشاره می کند و می گوید: استفاده از نیروهای پلیس بومی گاه می تواند مشکل ساز باشد زیرا برخی شهروندان این ماموران را برای انجام وظایف خود تحت فشار بگذارند که جایگزینی دوربین می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

    محمد علیخانی در زمینه کیفیت آموزش در آموزشگاه ها نیز اظهار داشت: ما برای مربی ها هم جلسات آموزشی و توجیهی می گذاریم تا کیفیت کار افزایش یابد.

    وی ادامه داد: در جلسه ششم آموزش به یک کارآموز رانندگی تست هایی گرفته می شود تا علاوه بر بررسی میزان آموزشی که کارآموز دیده است، نقاط ضعف مربی مشخص شود و ایرادها را به مربی اطلاع می دهیم.

    در حین مصاحبه با مدیر آموزشگاه، دختر جوانی به دفتر مدیریت آمد تا اجازه ورود به جلسه هفتم آموزش عملی را پیدا کند اما به دلیل شرکت نکردن در تست، از ادامه کلاس او ممانعت شده بود که مدیر آموزشگاه معتقد بود مربی آن فرد برای اینکه ضعف هایش دیده نشود کارآموز را تشویق به این کرده که در تست شرکت نکند و با اصرار به کار ادامه دهد.

    علیخانی درباره اینکه چرا آموزشگاه از مربیان دیگری به جای این مربیان بهره نمی گیرد گفت: تعداد مربی در جیرفت کم است و هر کسی مایل به انجام این کار نمی شود.

    به گزارش ایرنا حال به نظر می رسد مراکز و دستگاه های مختلفی بر شرایط ترافیک و فرهنگ رانندگی مردم در جیرفت واقع در ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان تاثیر دارند. کمبود نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی در کنار نبود دوربین های ترافیکی و کم توجهی شهرداری به تهیه آن، سهل انگاری آموزشگاه ها یا کمبود مربی توانمند و همچنین نداشتن دغدغه از سوی بعضی رسانه ها و متولیان فرهنگی عوامل مختلفی هستند که بر شیوه فرهنگ رانندگی و ترافیک شهر تاثیر گذاشته است.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *