شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 18540
  • کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه انداری راه آهن بستان آباد-خاوران
    مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، از مردم بابت عملکرد ضعیف راه‌آهن طی روزهای اخیر عذرخواهی کرد. در این حال، سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اظهار کرد: عملکرد ضعیف راه‌آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی‌سابقه بوده و این وضعیت کاملا قابل مدیریت بوده‌ است. سوابق گذشته نشان می‌دهد با دانش هواشناسی کمتر در سال‌های دور راه‌آهن در این شرایط جوی عملکرد بهتری داشت. به گزارش «تعادل»، عذرخواهی بذرپاش اما نه به خاطر کوتاهی مدیریتی که به علت آنچه که کوتاهی در نوسازی ناوگان ریلی در سنوات گذشته خوانده، صورت گرفته است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته اغلب کارشناسان دولتی و غیردولتی با اشاره به «قیمت‌گذاری دستوری» نرخ بلیت و از همین رو، به صرفه نبودن جابه‌جایی مسافر برای شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات، عامل ناتوانی مالی در تامین مالی هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین خرید ناوگان جدید را در این مساله ریشه یابی کرده‌اند. مساله‌ای که دامن گیر ایرلاین‌ها نیز شده است. افزون بر این، قیمت‌گذاری دستوری روی نرخ بلیت‌های ریلی و هوایی، تورم فزاینده و تحریم‌های یک جانبه علیه کشورمان مانع از نوسازی ناوگان ریلی و هوایی شده است. شرایط تورمی حتی مانع از تعمیر و نگهداری خودروهای شخصی توسط مالکان آنها شده است، چه آنکه در شرایط تورمی، قیمت خودروها و به‌طور طبیعی قیمت لوازم یدکی خودروها چندین برابر شده است اما حقوق و دستمزد افراد در برابر تورم ذوب شده و قدرت خرید افراد به‌شدت کاهش یافته است. همین ماجرا عینا برای شرکت‌های ریلی رخ داده است. در شرایطی که قیمت بلیت به‌طور دستوری افزایش اندکی را تجربه کرده و می‌کند، هزینه‌های تعمیر و نگهداری چندین برابر شده و در نتیجه دیگر دخل و خرج این شرکت‌ها با هم نمی‌خواند. این مساله به معنی بی‌توجهی مدیران در سنوات گذشته نیست، بلکه مشکلی ساختاری است که برای مدیران این دوران نیز رخ داده و خواهد داد. شاهد مثال این قضیه، هم اینک در شهرداری تهران بروز یافته است. مدیریت جدید شهری پیش از استقرار در مصدر کار، از اهمال مدیران سابق و از حل مشکلات در سریع‌ترین زمان سخن می‌گفتند، اما حالا از تامین هزینه‌های نوسازی ناوگان عمومی شهری ناتوان هستند. عذرخواهی و تشکر بذرپاش اما دیروز با حضور در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از زحمات کارکنان شرکت راه‌آهن و شرکت‌های بهره‌بردار حوزه ریلی و ضمن عذرخواهی از مردم بابت موارد پیش آمده در راه‌آهن گفت: واقعیت این است که شرکت راه‌آهن از سال‌های گذشته در نگه‌داشت خطوط و نوسازی ناوگان با مشکلاتی مواجه است و عقب‌ماندگی در بخش راه‌آهن با سطح خدمات گسترده‌ای که ارایه می‌دهد در نگه‌داشت خطوط، لکوموتیو، واگن‌ها و ... وجود دارد و واقف هستیم که شبکه راه‌آهن با خدماتی که ارایه می‌دهد نیازمند رسیدگی است. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به نوسازی ناوگان و نگه‌داشت خطوط ریلی کم‌توجهی شده و به عنوان مقام مسوول، حتما برنامه‌ای را برای تامین منابع ویژه برای نگهداری خطوط ریلی در نظر گرفته و اجرایی می‌کنیم. عملکرد ضعیف مدیریت راه‌آهن در این حال، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به ضعف عملکرد راه‌آهن در شرایط برفی و لغو حرکت 71 قطار و همچنین در راه ماندن مسافران مسیر برف‌گیر و مناطق سردسیر اظهار کرد: عملکرد ضعیف راه‌آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی‌سابقه بوده و این وضعیت کاملا قابل مدیریت بوده‌ است. سوابق گذشته نشان می‌دهد با دانش هواشناسی کمتر در سال‌های دور راه‌آهن در این شرایط جوی عملکرد بهتری داشت. وی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: یکی از عوامل اثرگذار در به وجود آمدن این وضعیت نامناسب عملکرد راه‌آهن در چند روز اخیر می‌تواند موضوع سوخت زمستانی باشد. لکوموتیو‌ها سوخت زمستانی دارند چراکه گازوئیل قطار در فصل سرد سال حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و کار نمی‌کند و از این رو روال این بوده که سوخت زمستانی برای این ایام تهیه می‌شد و با افزودنی‌هایی به سوخت معمولی، این سوخت در ایام سرد سال دیگر حالت ژله‌ای پیدا نمی‌کرد و یخ نمی‌زد. اگر سوخت هم از عامل موثر در این وضعیت بوده احتمالا ناهماهنگی‌هایی صورت گرفته چراکه شرکت نفت در زمان تولید گازوئیل سهمیه‌ای را به تولید خاص وضعیت زمستانی برای حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهد. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی افزود: عوامل دیگر می‌تواند سیستم ترمز و یخ زدگی سوزن خطوط ریلی باشد اما تمام این عوامل با عملکرد نیروی انسانی قبل از بحران و در حین بحران قابل رفع بوده اما مدیریتی در این زمینه انجام نشده است. تجربه سخت‌تر در دهه 1360 نظری با اشاره به توان مدیریت این موضوعات در سال‌های گذشته اظهار کرد: در دهه 60 تجربه سخت‌تری از شرایط جوی و بارش‌ها داشتیم و پیشکسوتان ریلی اذعان دارند در سال 62 وقتی کشور برف سنگین مواجه شد، در همین شرایط راه‌آهن با امکانات ضعیف‌تر در مناطق برفگیر به مردم امدادرسانی و خدمات ارایه می‌کرد. در واقع قطار به کمک سایر شقوق حمل و نقل آمده اما امروز شاهد آن هستیم که شرایط برعکس شده و قطارها در برف زمینگیر شده‌اند و اتوبوس به کمک مسافران ریلی آمده است. وی گفت: مدیرانی که در راس هستند و مدیرعامل راه‌آهن باید توان مدیریت این موضوعات و رفع بحران را داشته باشند البته انتظار نمی‌رود که یک شخص به تنهایی تمام مهارت‌های مدیریتی را داشته باشد اما باید اخلاق مدیریتی ایجاب می‌کند مدیران مشاوره پذیر باشند و امروز این موضوع خلأ جدی فعلی در راه‌آهن است. در حالی که باید در چنین سازمان و مجموعه عمیق و طویل و عریض؛ تجربه و دانش سایرین به کار گرفته شود اما نسبت به این مهم اقدام نمی‌کنند. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: باید توجه داشت که این سوء مدیریت‌ها خود را در شرایط برفی نشان داده اما در شرایط عادی هم در راه‌آهن شاهد آن هستیم که آمار حمل بار، مسافر و ترانزیت افت پیدا کرده و این نشان می‌دهد که در ایام غیر بحرانی هم در این مجموعه مدیریت مطلوبی انجام نمی‌شود.

    کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه انداری راه آهن بستان آباد-خاوران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز در گفت‌وگو زنده در بخش خبری ساعت ۱۴ بیان داشت: در سفر اول ریاست محترم جمهور به استان آذربایجان شرقی این قول داده شد که این بخش بستان آباد به تبریز که بیش از دو دهه معطل مانده بود، به بهره‌برداری برسد.

    کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده است و همین طور حدود ۴ ساعت مسافت تبریز  به تهران را کم کرده است.
    وی افزود: این کاهش مسافت، صرفه جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.
    بذرپاش خاطر نشان کرد: در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد البته ارزش روز پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی ریل ها و تراورس‌های به کار رفته در خط آهن بستان آباد – خاوران تولید داخل است.
    وی ادامه داد: این اولین خط ریلی است که از اساس دو خطه طراحی شده و در نوع خودش بی نظیر است.
    به گفته بذرپاش در این پروژه نزدیک به ۳ کیلومتر تونل و بیش از دو کیلومتر پل‌های بزرگ طراحی و استفاده شده و به عنوان یک خط ریلی سبز معروف است یعنی تقریبا هیچ آسیبی به محیط زیست نزده است.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای تکمیل زنجیره کریدوری شرق به غرب که از سرخس آغاز و از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود، این خط ریلی یک قطعه از کریدور شرق به غرب کشور است که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای ما قابل اهمیت است.
    وی تصریح کرد: از امروز با حضور ریاست محترم جمهور اولین مسافرگیری این مسیر انجام شد و خانواده معظم شهدا و جانبازان عزیز به مقصد مشهد مقدس از این قطار استفاده کردند.
    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از همین امشب عملیات بلیت فروشی هم انجام شده و عملا هر شب یک قطار به سمت تهران حرکت می‌کند.

    بیش از ۱۱ هزار مسکن تحویل مردم آذربایجان شرقی شد

    وی درباره طرح‌های افتتاح شده در بخش مسکن استان آذربایجان شرقی گفت: امروز بیش از ۱۱ هزار مسکن تحویل مردم عزیز شد بخشی از آن‌ها مسکن‌های روستایی بود و بخشی مسکن‌هایی بود که در شهر جدید سهند به صورت خودمالکی به بهره‌برداری رسید.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن پیشرفت خوبی در استان داریم، افزود: همین امروز در راستای الحاق زمین‌های جدید به شهر تصمیمات جدیدی گرفته شد کلنگ زنی‌های جدیدی برای الحاق به زمین شهری و آغاز عملیات زیرسازی آغاز شد.

    بذرپاش با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های اهالی شهرهای جدید در نظر گرفتن تمهیداتی برای اشتغال و کارآفرینی است، گفت: یک مرکز اشتغال و کارآفرینی در خدمت همه آحاد به ویژه بانوان و جوانان این شهر تعبیه شد.

    وی ادامه داد: امروز بازدید مفصلی هم از این مرکز داشتیم و با صندوق کارآفرینی امید و وزارت تعاون هم هماهنگی لازم به عمل آمد که وام ارزان قیمت ۴ درصد در اختیار جوانان این بخش قرار بگیرد که ان شاالله در بخش اشتغال هم رونق خوبی در این شهرهای جدید از این به بعد شاهد باشیم.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *