پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 18542
  • زاکانی استعفا داد؟ / حاشیه‌ها گریبان شهردار تهران را گرفت
    شهرداری تهران ۱۸۰ هزار آپارتمان می سازد

    ۴۳ درصد تهرانی‌ها اجاره نشین هستند/ لایحه جدید باغات در جهت حفظ و گسترش باغات تهران است

    علیرضا زاکانی در نشست خبری امروز شنبه که با موضوع بررسی کمیسیون ماده ۵ برگزار شد، گفت: رویه جدیدی شروع کردیم تا به صورت تخصصی هر سه هفته یکبار جلسه‌ای را برگزار کنیم و ناظر به حوزه‌ای خاص همانند حمل و نقل، محیط زیست و … مسائلی را مطرح و باب جدیدی برای گفت‌وگو باز کنیم.

    وی افزود: موضوع امروز مربوط به شهرسازی است که در آن موضوع مسکن را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم. موضوع مسکن جنبه رفاه و پایه‌ای برای خانواده‌ها و مردم محسوب می‌شود و از سوی دیگر نگاه پیشرانی در اقتصاد دارد. به جهت عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق ابعاد مختلف تولید مسکن و تأمین مسکن حائز اهمیت است.

    وی ادامه داد: امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که در سال ۹۹ اجاره نشینی در کشور از ۱۲ درصد گذشته به ۳۸ درصد رسید و این رقم در تهران ۴۸ درصد بود که پس از آن نیز کرج با ۴۱ درصد قرار گرفته است. قیمت اجاره نشینی نیز به صورت سرسام آور بالا رفته و امروز با حداقل دستمزد اجاره یک مسکن مناسب تبدیل به آرزو و خرید آن به فراتر از آرزو تبدیل شده است و بدترین وضعیت مربوط به زمان آقای روحانی بوده است.

    شهردار تهران تاکید کرد: در ادوار پس از جنگ اگر بررسی انجام دهیم در دوره سازندگی با تورم سالانه ۲۲ درصد قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است. البته از سال ۶۸ تا ۶۹ آماری وجود نداشته و این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است. در دوره اصلاحات نیز تورم سالانه ۱۹ درصد قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد پیدا کرد و دو میلیون و ۱۰۰ واحد مسکونی عرضه شد و ۳۱۶ درصد رشد قیمت در این دوره را شاهد بودیم.

    وی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شد و قیمت ۴.۷ برابر شد. این در حالی بود که تورم سالانه نیز ۲۵ درصد بود و در دولت تدبیر و امید هم با تورم سالانه ۳۳ درصد قیمت مسکن ۸.۷ برابر شده و بدترین وضعیت در ادوار دولت‌ها را شاهد بودیم به شکلی که ۶۹۰ درصد رشد قیمت داشته‌ایم. در انتهای این دوره قیمت مسکن به متری ۳۰ میلیون تومان رسید. در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت داریم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود در این حوزه است.

    شهر را باید به سمتی ببریم که مردم از آن سود ببرند

    وی ادامه داد: در مدیریت شهری جدید باید تصمیم گیری می‌کردیم که تهران همانند چهار سال دوره قبل گران اداره شود یا تهران را به سمت ارزان سازی ببریم؟ همانند آنچه که در روزهای گذشته اعلام شده که اگر قیمت بلیت هواپیما ارزان شود مردمی که از اتوبوس و قطار استفاده می‌کردند سوار هواپیما می‌شوند که در حقیقت نظر برخی است که هواپیما برای بخش خاصی است و مورد انتقاد نیز قرار گرفته شهر را باید به سمتی ببریم که مردم از آن سود ببرند.

    در حوزه مهاجرت اعلام می‌شود که تهران یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور است. البته این در حالیست که شهرستان‌های استان تهران مهاجرپذیری زیادی دارد و تفاوت میان شهر تهران و شهرستان‌های تهران وجود دارد که مورد غفلت قرار می‌گیرد.

    مسیر ما در تهران ارزان سازی بود

    وی ادامه داد: در دهه ۷۰ تفکری بود که تهران باید گران شود تا مردم به تهران نیایند. ما دست به انتخاب زدیم چرا که ایجاد رفاه و خدمت به مردم برای ما موضوعیت خاصی دارد. مردم با نگاه عناصر انقلابی، «سالار جامعه» هستند. لذا مسیر ما ارزان سازی بود که بخشی از آن ناظر به حوزه مسکن است.

    ۴۳ درصد تهرانی‌ها اجاره نشین هستند

    مهاجرت معکوس افزایش یافته

    شهردار تهران با تاکید بر اینکه ۴۳ درصد تهرانی‌ها اجاره نشین هستند، افزود: در سال‌های اخیر قیمت اجاره‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و مهاجرت معکوس نیز به تبع آن افزایش داشته است. به شکلی که طبق آمار در سال ۱۴۰۰ در شهرستان کرج بیشترین مهاجرت از تهران بوده. لذا ما شکست این سیاست را در پیش گرفتیم و از طریق قرارگاه جهادی مسکن سالی ۱۸۰ هزار مسکن را می‌سازیم تا جبران گذشته را کنیم.

    از سال ۹۰ سقوط صدور پروانه‌ها آغاز شد

    وی افزود: تهران ۹۴۰ قطعه است که اگر عمر مفید ساختمان را ۵۰ سال در نظر بگیریم عملا باید سالانه ۲ درصد این قطعات نوسازی شود تا تهران دچار فرسودگی نشود. یعنی باید سالانه حدود ۲۰ هزار پروانه بدهیم تا مسیر نوسازی شهر به صورت دقیق دنبال شود. این در حالیست که فاجعه‌ای از سال ۹۰ در حوزه سقوط صدور پروانه‌ها آغاز شده که حداقل آن در سال ۱۴۰۰ بوده است.

    ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار تهران خطر عمده‌ای را برای مردم به وجود آورده

    باید به سمت نوسازی برویم

    به گفته شهردار تهران،  در سال ۱۴۰۱ این سیاست را شکستیم و جهت معکوس آن را محقق کردیم. تهران با چهار مخاطره جدی از جمله زلزله مواجه است که از سوی دیگر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار خطر عمده‌ای را برای مردم این شهر به وجود آورده و افرادی که در گذشته بودند مسیر فرسودگی شهر را دنبال کرده بودند که در سال ۱۴۰۱ مسیر متفاوتی دنبال و شیب معکوسی محقق شد. ما معتقدیم باید به سمت نوسازی برویم و خطر را برای شهر و شهروندان به حداقل برسانیم.

    ساکنان تهران یک میلیون مسکن کم دارند 

    تاکید جدی برای ساخت و ساز در تهران داریم

    وی تاکید کرد: پس از دهه ۹۰ به سمت رشد صدور پروانه‌ها حرکت کردیم. ساکنان تهران یک میلیون مسکن کم دارند در حالیکه مسکن برای مردم تهران که ۱۶ درصد جمعیت کشور را شکل می‌دهند امری حیاتی است. بر همین اساس تاکید جدی برای ساخت و ساز در تهران داریم.

    وظایف کمیسیون ماده ۵ چیست؟

    زاکانی تاکید کرد: یکی از ابزارهای ما در قرارگاه جهادی مسکن کمیسیون ماده ۵ بود که ارزش ذاتی دارد و مبتنی بر آن می‌توان شرایط خوبی را فراهم کرد. برابر قانون شورای عالی شهرسازی و معماری مسئول تایید و تصویب طرح‌های جامع شهر است و طرح‌های تفصیلی که در قالب طرح‌های جامع تدوین می‌شود در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود. در همه جای کشور متولی کمیسیون ماده ۵ استاندار است اما در تهران استثنائا دبیرخانه آن در شهرداری و مسئول آن شهردار تهران است.

    وی ادامه داد: اتفاق بزرگی که اتفاق سیاسی بود در شهر ما روی داد. در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی در تهران تصویب شد و در حالیکه نیاز نبود در شورای عالی تکلیف شود ولی آن را به شورای عالی بردند و تصویب کردند. در دولت آقای روحانی هدفگذاری بر گران سازی گذاشته شده بود و مسیر برای ایجاد مهاجرت معکوس شکل گرفته بود. بر همین اساس قیدهایی در طرح تفصیلی وارد کردند که محدودیت‌هایی را برای مردم ایجاد کرد.

    دخالت‌های نابجای شورای عالی شهرسازی و معماری مردم را دچار محدودیت کرده

    شهردار تهران ادامه داد: در حقیقت امروز دخالت‌های نابجای شورای عالی شهرسازی و معماری باعث شده که مردم دچار محدودیت شوند. در دوره آقای قالیباف به این عناصر تن داده نشد و طرح تفصیلی اجرا شد. در دوره آقای نجفی و افشانی به این عناصر تن داده نشد تا زمان آقای حناچی که با توجه به اینکه خودشان این ابلاغیه‌ها را انجام داده بودند برخی از آنها را قبول نکردند. یعنی تعدادی از ابلاغیه‌های خود را قبول نکردند. به شکلی که تا پیش از تیر ماه سال ۹۸ مصوبات سیستمی نبود و پس از آن سیستمی شد که تا ۷۵۰ متر در تهران را یک طبقه اضافه می‌دادند و تا ۱۲۵۰ متر را دو طبقه اضافه می‌دادند و تمام این تصمیم گیری‌ها در مناطق انجام می‌شد و از سال ۹۸ به بعد ترافیک کمیسیون ماده ۵ افزایش پیدا کرد. بی تردید نمی‌شود با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد و با جان مردم به عنوان یک ابزار برخورد کرد.

    برای شهر تهران افق جدیدی ترسیم شده است

    شهردار تهران با تاکید بر اینکه برای شهر افق جدیدی ترسیم شده است که در آن نوسازی شهر مورد توجه قرار گرفته، افزود: تلاش خواهیم کرد در این حوزه مشکلاتی همچون بی مسکنی، بد مسکنی، ایمنی شهر، توزیع خدمات مناسب در شهر و … را حل کنیم. در این راستا ایده‌های نویی داریم که کالبد شهر را متحول می‌کند و این مهم از طریق طرح‌های موضوعی و موضعی دنبال می‌شود. به کمیسیون ماده ۵ افتخار می‌کنیم و بزرگترین تغییر ما جلوگیری از رانت و نوسازی شهر است که در قالب طرح‌های موضوعی و موضعی دنبال می‌کنیم و امید داریم که از این طریق به مردم خدمت کنیم.

    وی ادامه داد: هر جلسه‌ کمیسیون ماده ۵  مصوبات آن بر روی سایت بارگذاری می‌شود، اما یک ماه و نیم است که کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای نداشته است.

    زاکانی در خصوص تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان شهرداری و دستگاه‌های مختلف گفت: مجموعه صاصد کمتر از ۱۷ هکتار است. ۶ هکتار برای مجموعه نیرو هوایی و ۱۱ هکتار برای شهرداری که برای فضای سبز و فضای خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی تردید تمام اتفاقات بر اساس قاعده و ملاک و ضوابط روی می‌دهد در جایی هم که مساعدت و کمکی برای بخشی از دولت نیاز باشد ما کمک می‌کنیم. در همین دوره ۲۲ مصوبه برای دولت داشتیم. لذا این موضوع را با افتخار دنبال می‌کنیم.

    به گفته شهردار تهران، شهرداری قبلی به جای طی کردن این مسیر رمپ و لوپ‌های این پروژه را با خاک پر کرده بودند چرا که امید نداشتند ادامه بزرگراه یادگار امام را بتوانند با موافقت این مجموعه ادامه دهند.

    وی افزود: ما برای معلمین و اساتید شهر و تمام مجموعه‌های شبیه به این، تفاهم‌نامه می‌نویسیم و عامل اصلی این امر کمیسیون ماده ۵ است که گره از کار اقشار باز می‌کند. لذا با وزراء، دستگاه‌ها و نهادها تفاهم‌نامه امضاء می‌کنیم که چرخ اقتصاد و زندگی مردم بچرخد.

    نسبت به فضای سبز تهران با حساسیت تصمیم گیری می‌شود

    شهردار تهران با تاکید بر اینکه در تهران نسبت به فضای سبز با حساسیت تصمیم گیری انجام می‌شود، افزود: در همین مدت فضای سبز به شدت توسعه یافته به شکلی که در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵۰ هکتار در ۱۴۰۱، ۱۵۰۰ هکتار و برای امسال نیز ۲۰۰۰ هکتار توسعه فضای سبز پیرامونی شهر تهران اجرایی و در دستور کار قرار گرفته است. در شهر باغات ما مسیری را طی کردند که ماحصل آن این بوده که به واسطه منفعت طلبی به سمت خشک شدن رفتند و بعد از آن درخواست بارگذاری انجام شده، موضوعی که در عکس‌های هوایی از دهه ۳۰ تا به امروز قابل مشاهده است. بی تردید اگر راه برای استفاده درست باز نشود کسانی هستند که از بیراهه حرکت کنند و کار را خراب کنند.

    لایحه جدید باغات در جهت حفظ و گسترش باغات است

    وی ادامه داد: لایحه‌ای که به شورا رفته از قبل با اعضای شورا مشورت شده و در جهت حفظ و گسترش باغات است. معادله‌ای که کاملا معلوم است چه اتفاقی در آن روی می‌دهد. راهی گذاشته‌ایم که میزانی از زمین امکان ساخت داشته باشد به شرط آنکه مابقی به عنوان باغ حفظ شود و به هیچ وجه مخالفت با توسعه باغات ندارد و حرف‌های نادرست و سیاسی برخی افراد و برخی رسانه‌ها که مطرح می‌شود صحیح نیست.

    به گفته شهردار تهران، متاسفانه برخی خود را شهردار در سایه می‌دانند. این در حالیست که وقتی شهردار بودند کاری نکردند و حالا می‌خواهند شهردار در سایه باشند. من زبانم طوری است که می‌توانم جواب همه را بدهم. کسی که شهردار بوده جز دوچرخه سواری کاری نکرده، حال به عنوان شهردار در سایه می‌خواهد کار انجام دهد. یک کلمه به عنوان باغات مطرح می‌شود اما توجه نمی‌شود در واقعیت چه اتفاقی افتاده است.

    وی در خصوص تعداد مصوبات موردی در کمیسیون ماده ۵ گفت: سال ۹۸ وقتی بارگذاری سیستمی مصوبات کمیسیون ماده ۵ انجام شد در شرایطی بودیم که در سال ۹۸ شهر قفل شد و مجبور شدند موضوعات را به کمیسیون ماده ۵ بیاورند. قبل از سال ۹۸ تراکم‌ها در اختیار شهردار بود و در منطقه تصمیمات گرفته می‌شد و به ضابطه‌ها عمل نمی‌شد. وقتی سیستمی شد به یک گلوگاه تبدیل شد لذا فعالیت کمیسیون ماده ۵ برای از بین بردن گلوگاه‌ها افزایش پیدا کرد.

    وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.

    شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ ما ۳۴۰ مصوبه داشتیم، تصریح کرد: ۶۶ طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.

    حل ده ها مشکل بزرگ تهران با کمیسیون ماده ۵

    زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ۱۰ ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود را ساماندهی کردیم.

    وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن ۹۹ درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.

    طرح مردم فارغ از امضای طلایی دنبال می‌شود 

    زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.

    گشایش در محله «کن» و حل مشکل محله «نفرآباد»

    شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن ۷۹ هکتار است و ۳۴۰ هکتار کوهسار و ۱۸۰ هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به ۷۹ هکتار مباحثی را مطرح کردیم و ۵ هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این ۵ هزار قطعه که شامل ۱۵ هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم .

    زاکانی ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سال‌های سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت ۳ طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت ۷ طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.

    کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است

    شهردار تهران با بیان اینکه در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه‌ کرد: راجع به طرح های موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه بصورت موردی که پرونده ای می آید به کمیسیون. هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به آن اعتنا می کنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم.

    اقدامات شهرداری تهران برای برخی محله های پایتخت 

    وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، بیان کرد: ۲.۹ کیلومتر در دو طرف آن تغییر پهنه داشتیم، به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.

    زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام هم اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت و ساز در تهران شروع می شود.

    کارگروه‌های تخصصی ماه‌ها تک تک پلاک ها و قطعات را بررسی کردند 

    وی با بیان اینکه ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاک ها و قطعات را ماه ها بررسی می کردند، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی هزار و ۸۱ پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی می رود و تنها دو یا سه ساخت و ساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال می کردیم و شهر را به نابودی می بردیم یا مسیر را عوض می کردیم؟

    عده ای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند 

    شهردار تهران با بیان اینکه تغییر وضعیت پادگان جی، ۰۶، جنگ افزارسازی و دوشان تپه را با کمیسیون ماده پنج دنبال کردیم، گفت: عده ای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند و یا علاقه ندارند دوره ای موفق عمل کند. نباید سیاسی کاری کرد و دقیق گام برداشت.

    ۶۶ طرح موضعی در ده ها سال اخیر بی سابقه است

    وی تأکید کرد: ۶۶ طرح موضعی در ۱۰ها سال اخیر بی سابقه است؛ ما برای پنج هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم نه به ما از بهتران و قوم و خویش مان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند.

    شهردار پایتخت با بیان اینکه ما نگفتیم ما شهرداری هستیم و شما مردم هستید بلکه شما، ما و ما هم شما هستیم، اظهار کرد: ما تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.

    تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران از سال ۹۲ تا کنون 

    وی یادآور شد: در سال ۹۲ تعداد ۳۰ هزار و ۵۶۲ فقره پروانه، در سال ۹۳ تعداد به ۲۶ هزار فقره، در سال ۹۴ تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۱ فقره، در سال ۹۵ تعداد ۹ هزار و ۳۹۴ فقره، در سال ۹۶ تعداد ۹ هزار و ۱۹۰ پروانه، در سال ۹۷ تعداد ۱۱ هزار و ۱۴۶ فقره، در سال ۹۸ تعداد ۱۲ هزار و ۲۱۲ فقره، در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۶۰ فقره، در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۴۰۰ فقره صادر شده و سال گذشته این خبر رقم به ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره رسیده است.

    وی با اشاره به متراژ مسکن ساخته شده در تهران از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ به متراژ ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع، در سال ۹۳ به میزان ۴۸ میلیون و ۴۴ هزار متر مربع، در سال ۹۴ به میزان ۲۸ میلیون و ۸۲۰ هزار متر مربع، در سال ۹۵ به میزان ۱۵ میلیون مترمربع، در سال ۹۶ به میزان ۱۸ میلیون متر مربع، در سال ۹۷ به میزان ۱۵ میلیون متر مربع، در سال ۹۸ به میزان ۱۷ میلیون متر مربع، در سال ۹۹ به میزان ۱۴ میلیون متر مربع، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز شده است.

    زاکانی با تأکید بر اینکه ما برای طرح های موضعی و موضوعی تصمیم گرفتیم، گفت: برای شهر افقی ترسیم کردیم و آن افق این است که شهر را نوسازی کنیم و در نوسازی، مشکل ترافیک، آلودگی، کم آبی، بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات و دیگر مسائل را دیدیم تا شهر را متحول کنیم.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *