شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۵۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 12758
  • ۲۵ اسفند اعلام آخرین رنگ بندی شهر‌ها
    ۲۵ اسفند اعلام آخرین رنگ بندی شهر‌ها

    ۲۵ اسفند اعلام آخرین رنگ بندی شهر‌ها

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا رئیسی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود:​ آخرین وضع رنگ بندی شهر‌ها ۲۵ اسفند اعلام خواهد شد زیراچنانچه شهری نارنجی یا قرمز اعلام شود با توجه به میزان ابتلا و مرگ و میر، شهر‌های قرمز رنگ، قرمزتر نخواهند شد و شهر‌های نارنجی هم نهایتاً قرمز خواهند شد، محدودیت‌های شهری قرمز و نارنجی هم تقریباً یکی است.

    وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و نظر وزیر بهداشت درباره انجام نشدن سفر‌های غیر ضروری گفت: چنانچه سفری غیر ضروری دارید فعلاً دست نگهدارید و به سفر نروید.

    سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضع فعلی سلامت کشور را پایدار، اما شکننده عنوان کرد.

    دکتر رئیسی با اشاره به وضع استان خوزستان افزود: این استان در حال حاضر با آمار ابتلای روزانه حدود ۲۰۰ الی ۲۲۰ نفر بستری مثبت مواجه است.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس جدید، توانایی انتقال بالاتری نسبت به ویروس ورژن ووهان دارد و امکان ابتلای جوانان هم بیشتر می‌باشد و نظر به تجربیات قبل، هر وقت شرایط کشور آرام می‌شود رعایت مقررات کاهش می‌یابد و سپس طوفانی راه می‌افتد، ​ این بار باید ویروس کرونا را جدی‌تر گرفت، زیرا سرعت انتقال آن بالاتر است.

    معاون وزیر بهداشت با اشاره به نمونه‌های آماری و اجرای اسلاید پاورپوینت در استودیو، خیزش موج جدید کرونا در استان خوزستان را عجیب و خطرناک عنوان کرد و افزود: شیب تند استان خوزستان منطبق بر نمودار افزایش ابتلا در کشور‌هایی است که از کرونای نوع جدید و جهش یافته برخوردارند.
    آقای رئیسی ویروس جهش یافته برزیلی را به مراتب خطرناک‌تر از ویروس جهش یافته انگلیسی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این ویروس هنوز به ایران نرسیده و در کشورمان مشاهده نشده البته طبق گزارش‌های اعلام شده از انگلیس، ویروس جهش یافته انگلیسی از قدرت سرایت ۷۰ درصد بیشتر برخوردار و قدرت کشندگی آن ۳۰ درصد بالاتر از نوع ووهان است البته امروز مشاهده شد که قدرت کشندگی ویروس انگلیسی ۲ و نیم برابر رقم عنوان شده قبلی است.

    وی تصریح کرد: وقتی قدرت سرایت و کشندگی ویروس ۷۰ درصد بیشتر شده است پس افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند سریعتر مبتلا می‌شوند و باید بیشتر مراقبت کنند.

    آقای رئیسی با اشاره به تفاوت الگوی درگیری ریه در کووید انگلیسی نسبت به نوع قبلی گفت: علائم ابتلای کرونای انگلیسی با نوع قبلی فرقی ندارد فقط در این نوع از کرونا، جوانان سریعتر علامت دار می‌شوند به طوری که ممکن است ریه فرد مبتلا به کرونا انگلیسی در مدت ۴۸ ساعت کامل درگیر شود و فرد را از پا در آورد.

    وی افزود: حدود ۳۰ درصد فوتی‌های خوزستان در دو هفته اول مشاهده کرونا انگلیسی، زیر ۲۴ ساعت فوت شده اند لذا دیر مراجعه کردن، سرعت کشندگی ویروس و سرعت درگیری بافت‌های ریه می‌تواند از جمله دلایل این اتفاق باشد.

    سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی اسلاید به وضع استان چهار محال و بختیاری نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۹ استان کشور درگیر ویروس جهش یافته شده هستند و از میان آن می‌توان به وضع استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران اشاره کرد، مردم این استان باید مراقبت‌های خود را بیشتر کنند.

    آقای رئیسی افزود: آخرین آمار گزارش شده تعداد مبتلایان به ویروس جدید در ۲۸ استان کشور را ۵۳۸ مورد نشان می‌دهد که از این تعداد ۳۵ نفر فوت شده اند.

    وی استان‌های آذربایجان‌های غربی و شرقی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، مازندران، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، سمنان، زنجان، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان را از جمله استان‌های درگیر کرونا جهش یافته انگلیس عنوان کرد.

    سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سوش قالب در کشور را کرونای انگلیسی عنوان کرد و گفت: نگرانی ما این است که سوش کرونای انگلیسی جایگزین سوش کرونای قبلی شود اگر این اتفاق بیفتد سرعت شعله وری بیماری بسیار بالا خواهد بود و سیال بودن جمعیت سبب گردش ویروس می‌شود و از این رو است که تردد سفر‌ها می‌تواند به گردش بیشتر ویروس کمک کند.

    آقای رئیسی در بیان شهر‌های قرمز رنگ کشور به شهر‌های آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، ماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان در استان خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد اشاره کرد و افزود: این شهر‌ها تا ۱۳ فروردین قرمز خواهند ماند.

    وی تصریح کرد:​ ورود و خروج به این شهر‌ها ممنوع است و اگر کسی با پلاک بومی قصد خروج از شهر‌های قرمز را داشته باشد نمی‌تواند وارد هیچ شهر دیگری شود اگر هم کسی قصد خروج از شهر‌های قرمز را با هواپیما، اتوبوس و قطار داشته باشد باید تست کرونایش منفی باشد.

    سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تغییر وضع قرمز به نارنجی شهر‌های خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان و هویزه اشاره کرد و افزود: این تغییر رنگ نتیجه رعایت مقررات بهداشتی می‌باشد در این بین شهر‌های اشنویه و خوی در آذربایجان غربی، حمیدیه، هفتکل هندیجان از استان خوزستان و پاسارگاد، خنج، گراش، لامرد و مهر از استان فارس، شهر‌هایی بودند که از رنگ نارنجی به زرد تغییر وضع داده اند.
    دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در ارتباط زنده تصویری با این برنامه در خصوص ورود محموله واکسن کوبایی به کشورمان گفت: در راستای همکاری‌های پزشکی و دارویی همچنین تبادل دانش میان ایران و کوبا دستاورد‌هایی مانند واکسن پونوموکوک برای ذات الریه کودکان، ۱۶ ماه آینده وارد کشور می‌شود، واکسن هپاتیت B هم حاصل همکاری ایران و کوبا بود که تقریباً در بدن همه ما ایرانیان وجود دارد.

    وی افزود: در همین راستا قراردادی هم برای تولید واکسن کووید ۱۹ با این کشور بسته شد که حاصل آن دو واکسن مجزا است واکسنی که الان وارد مرحله کارآزمایی بالاینی می‌شود واکسنی است که در هفته دوم و سوم فروردین وارد کارآزمایی بالینی خواهد شد و اولین تجربه بالینی سطح سه در کشورمان خواهد بود.

    دکتر بیگلری تصریح کرد: در این کارآزمایی بالینی حدوداً ۲۰ هزار نفر وارد مطالعه می‌شوند سعی بر این است که وضع این واکسن را تا اردیبهشت ماه تمام کنیم و امیدواریم که بتوانیم از مرداد و شهریور تولید کامل واکسن کرونا را در انستیتو پاستور داشته باشیم.

    رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص اثر گذاری واکسن کرونای محصول مشترک ایران و کوبا بر روی ویروس انگلیسی گفت:​ همه واکسن‌ها نیازمند تست هستند شاید مشکلی پدید آید و همه واکسن‌ها از کار بیفتد و ناکارآمد شود و نیاز به باز طراحی واکسن باشد، البته انستیتو پاستور ایران با قدمتی صد ساله، واکسن سومی هم در دست تولید دارد که این واکسن پیچیده‌ترین و بهترین فناوری‌های دنیا را دارد و کامل​ تولید انستیتو پاستور است.

    وی افزود: اگر جهش‌ها در کرونا ادامه دار شود، واکسن سوم انستیتو پاستور قابل باز طراحی است و می‌توان بر اساس جهش‌های ویروس، باز طراحی‌های لازم انجام شود.
    سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استودیو گفت: تا این لحظه حدود ۱۱۰ هزار نفر در کشورمان واکسینه شده اند که در این میان، جانبازان و معلولین، افراد مسن و کادر درمان هم حضور دارند.

    آقای رئیسی افزود: واکسنی که ظرف دو، سه روز گذشته توزیع شد، روی هم ۴۱۰ هزار دز واکسن اسپوتنیک روسی بود و حدود ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم چینی، ۱۲۵ هزار دز واکسن بهارات هندی به دستمان رسید که البته ۲ شنبه این هفته ۳۷۵ هزار دز دیگر از این واکسن وارد کشور می‌شود، ​ روی هم رفته تا ۲ شنبه این هفته حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دز واکسن توزیع خواهیم کرد.

    وی از واکسیناسیون گسترده در این هفته خبر داد و گفت: این واکسیناسیون شامل کادر درمان حدود ۳۵۰ هزار نفر و باقیمانده را برای جانبازان، سالمندان، بیماران صعب العلاج و سرطانی اختصاص خواهد یافت.

    آقای رئیسی همچنین از واکسینه کامل کادر شاغل در آرامستان‌ها و غسالخانه‌ها و همین طور کار مشغول در حوزه بهداشت و نظافت بیمارستان‌ها خبر داد و تصریح کرد: تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ حدود​ یک میلیون و ۱۱۰ هزار دز واکسن دیگر به دستمان می‌رسد و هفته بعد از آن هم همین میزان وارد کشور خواهد شد.

    سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همچنین تا پایان هفته پیش رو تمام کادر درمانی که در معرض ویروس کرونا هستند واکسینه خواهند شد.

    آقای رئیسی افزود: در حال حاضر روزانه بالای ۲۰۰ هزار تست کرونا در حال انجام است و در استان خوزستان روزانه ۲۰ هزار تست انجام می‌شود و این اقدام سبب شد تا کشور در شرایط پایداری قرار داشته باشد.

    دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: نقش انتقال ویروس از سطوح بسیار کمرنگ شده است، اما هنوز هم شستشوی دست‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از سطوح، اولین تصویه ما محسوب می‌شود.
    آقای رئیسی در استودیو با اشاره به ضرورت نرفتن به سفر‌های نوروزی افزود: ترس ما بیشتر بابت دروهمی‌ها و دید و بازدید نوروزی و زیر یک سقف ماندن افراد است، زیرا دورهمی‌ها خطرناکتر از سفر رفتن است.



    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *