شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 19331
  • پیش‌بینی بازار اجاره مسکن در روزهای آخر تابستان

    پیش‌بینی بازار اجاره مسکن در روزهای آخر تابستان

    اغلب ماه‌های خرداد تا شهریور به دلیل تعطیلی مدارس زمان بسیار مناسبی برای جابجایی ملک بوده و معمولا قیمت واحدهای استیجاری در نیمه اول سال نسبت به شش ماه دوم بالاتر بوده و با رسیدن فصل پائیز قیمت‌ها تا حدی کاهشی می‌شود.

    در سال جاری به دنبال رکود ایجاد شده در بازار مسکن و صحبت‌هایی که درباره کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن مطرح می‌شود این انتظار برای برخی اجاره‌نشین‌ها ایجاد شده که مانند بازارهایی مثل خودرو یا مسکن، بازار اجاره‌بها هم با روند نزولی قیمت‌ها مواجه شود.

    ابوذر ندیمی، کارشناس مسکن در گفتگویی  به ارزیابی این موضوع پرداخته و گفت: در بازار اجاره بها با موضوعات و اشکال متعددی از قیمت‌گذاری مواجهیم که یکی از آنها اجاره ملک به ازای سپرده یا رهن است که در این شیوه مبلغ اجاره‌بها معمولا بر اساس ارزش پول تعیین شده و به همین دلیل معمولا نوسان کمتری را تجربه می‌کند.

    وی ادامه داد: حالت دوم مربوط به اجاره‌های نوپدید می‌شود؛ یعنی واحدهایی که برای اولین بار اجاره داده می‌شوند که معمولا برای تعیین اجاره آنها مالک مواردی مانند ارزش پول را در نظر گرفته و در نظر می‌گیرداگر سرمایه‌ای به میزان بهای ملک خود را در بازار سرمایه یا بانک قرار دهد چه رقمی به او باز می‌گردد. براین اساس است که بطور مثال به ازای هر صد میلیون تومان مبلغی به عنوان اجاره بها تعریف می‌شود و در این موارد هم طبیعتا نمی‌توان گفت قیمت اجاره بها نزولی شده است.

    این کارشناس مسکن افزود: نشانه دیگر بحث علامت‌ها و نشانه‌های اقتصادی است.بطور مثال مواردی مانند قیمت نفت، پرداخت تسهیلاتی مانند ودیعه مسکن یا مواردی از این دست ممکن است در بازار ایجاد امید یا ناامیدی کرده و می‌تواند در قیمت‌گذاری موثر باشد چراکه بطور مثال حمایت از مستاجران و پرداخت تسهیلاتی مانند وام ودیعه مسکن و سایر تسهیلات بانکی موجب می‌شود مالکان بدانند که برای مستاجر امکانی برای تامین هزینه‌ها در نظر گرفته شده و برهمین اساس این تسهیلات موجب تنزیل قیمت‌ها نشده و در نهایت به تامین آنها کمک می‌کند.

    ندیمی همچنین به تاثیر قیمت ملک و مصالح بر بازار اجاره‌بها اشاره کرد و گفت: هرقدر قیمت خانه افزایش داشته باشد به همان تناسب اجاره‌بها نیز بیشتر می‌شود. در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که شهریور ماه یکی از بهترین زمان‌ها برای جابجایی است و معمولا با توجه به مسائل آموزشی، بیشترین میزان جابجایی‌ها در ماه‌های خرداد تا شهریور رخ می‌دهد. بر این اساس اگرچه مدتی است علائم رکود در بازار خرید و فروش مسکن دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد این رکود در بازار اجاره‌بها وجود نداشته باشد چراکه تفاوت چندانی در وضعیت عرضه یا تقاضا ایجاد نشده است.

    وی افزود: حتی چنانچه بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود شود این موضوع باعث کاهش اجاره بها نخواهد شد زیرا باعث می‌شود فرد بجای تامین سرمایه از طریق فروش ملک به اجاره دادن آن فکر کند. رکود در ساخت و ساز ملک نیز باعث کاهش عرضه در بخش واحدهای استیجاری شده و آن نیز به سهم خود می‌تواند منجر به افزایش مبلغ اجاره بها شود.بنابراین رکود در ساخت و ساز یا خرید و فروش مسکن نیز نمی‌تواند به کاهش اجاره‌بها کمک کند.

    این کارشناس مسکن ادامه داد: اما در نهایت اگر قرار باشد صحبتی قطعی درباره افزایش یا کاهش هزینه‌ها داشته باشیم یکی از ملاک‌های اصلی آمارهای رسمی در این زمینه است که از سوی دولت و بانک مرکزی منتشر می‌شد. این آمارها در بخش مسکن متاسفانه مدتی است منتشر نشده و نمی‌توان بدون دسترسی به آنها صحبتی مستند درباره افزایش یا کاهش قیمت‌ها داشت و برای تسلط به موضوع نیاز جدی به دسترسی به آمارهای رسمی داریم.

    ندیمی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره افزایش اجاره‌بها در کلانشهرها و مهاجرت مردم به حاشیه شهرها و شهرهای اقماری توضیح داد: پناه بردن مردم به شهرهای کوچکتر، حاشیه شهرها و یا روستاها واقعیتی است که رخ داده است. سالها قبل اینگونه عنوان می‌شد که باید هزینه زندگی در شهری مانند تهران افزایش داشته باشد تا مهاجرت صورت گیرد تا مردم از گسل‌ها دور شوند اما در آن رویکرد صحبتی از انتقال اجباری نبود. اکنون ما با پدیده‌ای به نام حاشیه نشینی مواجهیم و لازم است این بحث مد نظر قرار گیرد که آیا برای رسیدن به این نقطه زیرساخت‌های لازم و مناسب ایجاد شده است؟

    وی افزود: اکنون در کلانشهرها و به‌ویژه تهران بخش قابل توجهی از مردم ترجیح داده‌اند به سمت اطراف شهر و مواردی مانند پرند، پردیس، هشتگرد و شهرک‌های اقماری مهاجرت کنند یا در شهرهای کوچکتر نیز به سمت روستاها بروند تا هزینه کمتری به آنها تحمیل شود اما سئوال اینجاست که آیا برای این جمعیت عظیمی که یکباره به این مناطق مهاجرت کرده امکانات آموزشی، بهداشتی و غیره فراهم است و بطور مثال آیا ساکنان این شهرها دسترسی مناسب به خدمات آموزشی، ورزشی، درمانی، مسجد، پمپ بنزین خواهند داشت؟ مهاجرت یکباره به شهرک‌های اقماری حتی ممکن است منجر به بحران دسترسی به خدمات در این بخش‌ها شود.

    آتیه آنلاین



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *