پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۵۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 2813
  • صدور سند مالکیت برای خانه‌های محلات کم‌برخوردار
    صدور سند مالکیت برای خانه‌های محلات کم‌برخوردار

    بازآفرینی شهری فرصتی برای زدودن چهره محرومیت از کردستان

    اعتبارات طرح بازآفرینی شهری تخصیص یافته و یکی از سیاست‏های مهم وزارت راه و شهرسازی با همکاری‎ شهرداری‎ها از نگاه کارشناسان توجه به این موضوع مهم است.
    شهرهای استان کردستان در حال حاضر از معضل بافت‎های فرسوده رنج می‏برند و محرومیت و سرانه درآمدی پایین و بیکاری مزمن هم باعث شده روند نوسازی این بافت‎ها از سوی مردم با کندی پیش برود.
    از این رو می ‏توان گفت یکی از فرصت‎هایی که باید از سوی مسئولان استان کردستان به خوبی مورد بهره‎برداری قرار گیرد استفاده از امکانات و اعتبارات این طرح ملی در استان است.
    یکی از مسائل مهمی که بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جلسه شورای فنی استان مورد تاکید قرار داد، استفاده از ظرفیت‎های طرح بازآفرینی شهری برای رفع چهره محرومیت از نقاط شهری استان بود.
    وی با اشاره به بازدیدهایش از چند نقطه در مرکز شهر سنندج از وضعیت خدمات رسانی و بافت‎های مسکونی این مناطق انتقاد کرد و گفت: باید در قالب طرح بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شود.
    این طرح با اهداف مهمی همچون توجه به رفع آسیب‎های اجتماعی در مناطق فرسوده شهری، نوسازی مناطق مسکونی این مناطق و ایجاد فضای شهری مناسب مانند فضای سبز و سایر امکانات در دستور کار دولت قرار گرفته و تاکنون بسیاری از مناطق شهری از جمله مناطق جنوبی تهران در این قالب بازسازی شده است.
    شهرهای سنندج و سقز در استان کردستان به باور کارشناسان باید در این حوزه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.
    یکی از تفاوت‎های مهم این طرح با بازسازی صرف واحدهای مسکونی این است که در بازآفرینی مناطق محروم شهری توجه به مسائل اجتماعی و رفع آسیب‎های اجتماعی از مناطق مورد نظر به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است که کارشناسان از آن به عنوان بازسازی پایدار شهری هم نام می‎برند.
    رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باز زنده سازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته و در این مسیر، توجه صرف به کالبد جای خود را به تاکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری داده است.

    **چرا بازآفرینی شهری در کردستان مهم است؟
    براساس تعاریف آکادمیک بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.
    بسیاری از نظریه پردازان توسعه شهری نیاز به فهم بهتری از فرآیند انحطاط و همچنین داشتن یک توافق بر روی آنچه باید به دست آید و چگونگی تلاش برای رسیدن به آن را ضروری دانسته‎اند.
    برخی پروژه‏های نوسازی نگاهی کوتاه مدت، جدا از هم، فاقد عمومیت و پروژه محور دارند و هیچ چارچوب استراتژیک و یکپارچه‌ای برای توسعه‌ مناسب تمام شهر ارائه نمی ‌دهند.
    اما در بازآفرینی شهری به مولفه‏های اجتماعی و کالبدی هم توجه می‎شود و اتفاقا این مساله یکی از نیازهای مهم توسعه شهری در استان کردستان است.
    بافت‏های ناکارآمد شهری پهنه هایی از شهر هستند که در مقایسه با سایر پهنه های شهر از جریان توسعه عقب افتاده و به کانون مشکلات و نارسایی‎ ها تبدیل شده‎اند.
    با این وجود این بافت ها درصد بالایی از جمعیت شهری را در خود جای داده و در عین حال از ظرفیت‏ ها و قابلیت های نهفته بسیاری برای توسعه های آتی درون شهری برخوردار هستند.
    اما پرداختن به بافت های ناکارآمد شهرها و برنامه ‌ریزی برای آنها، جدا از پرداختن به واقعیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نبوده و مستلزم برنامه ریزی دقیق، جامع و واقع گرایانه است.
    در سال های اخیر بازآفرینی شهری به عنوان رویکرد جدید برای بهسازی و نوسازی این بافت ها مطرح شده است.
    با توجه به اینکه عوامل متعددی در بازآفرینی پایدار بافت های ناکارآمد شهری دخیل هستند، نیاز است یک همکاری جدی بین دستگاه‎های اجرایی، شهرداری و بخش خصوصی برای اجرای این طرح در استان انجام شود.
    مناطقی از شهرهای استان کردستان از نظر اقتصادی، ابعاد اجتماعی و زیست محیطی ناپایدار هستند و می‏توان با استفاده از امکانات طرح بازآفرینی شهری بخشی از مشکلات آنها را رفع کرد.



    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *