شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 18417
  • آرایش پرهزینه فرسوده‌ها!
    آرایش پرهزینه فرسوده‌ها!

    آرایش پرهزینه فرسوده‌ها!

    عدم انتشار آمار شاید تنها بتواند صورت‌مسئله را پاک کند، چرا که اگر سال‌به‌سال هم هیچ آماری از وضعیت بازار مسکن منتشر نشود، باز با نگاهی به آگهی‌های معاملات ملکی شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در این بازار سرکش هستیم و متاسفانه تاکنون هیچ سیاست کارآمدی برای ساماندهی بازار مسکن قد علم نکرده است.در این راستا خرید خانه نه‌تنها برای خانه اولی‌ها به آرزو تبدیل ‌شده است، بلکه دیگر کمتر کسی می‌تواند خانه خود را تبدیل به احسن و خانه قدیمی خود را بزرگ‌تر یا نوساز کند، چرا که تبدیل یک‌ خانه ۵۰ متری ۲۰ساله در جنوب تهران به ‌خانه‌ای نوساز، چیزی در حدود یک میلیارد تومان پول نقد نیاز دارد؛ در نتیجه بسیاری از خانوارها قید خرید خانه جدید را می‌زنند و به فکر بازسازی املاک خود می‌افتند. این اقدام نیز با اینکه هزینه‌های زیادی را با خود به همراه دارد، اما باز بسیار به‌صرفه‌تر از خرید یک‌ خانه نوساز است. صمت در این گزارش علت افزایش تمایل شهروندان برای بازسازی واحدهای مسکونی را از نگاه کارشناسان بررسی کرده است.

    جنبه‌های مختلف بازسازی ساختمان‌ها
    بازسازی ساختمان‌ها لزوما مربوط به نما یا تعویض کاشی و سرامیک‌های کف ساختمان نمی‌شود و ممکن است در بیشتر مواقع، بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها ضرورتی باشد که چشم‌پوشی از آن باعث به‌وجود آمدن صدمات و هزینه‌های جبران‌ناپذیری شود؛ موضوعاتی نظیر فرسودگی لوله‌های آب و گاز یا اتصالی و فرسودگی سیستم برق‌کشی ساختمان‌ها که باید موردتوجه قرار گیرد و اکثرا هزینه‌های بیشتری را طلب می‌کند.در چند سال اخیر، با افزایش نرخ مصالح ساختمانی، هزینه‌های بازسازی نیز با رشد سرسام‌آوری روبه‌رو شده و بازسازی صفر تا صد یک‌ خانه قدیمی می‌تواند افراد را با هزینه‌های عجیب‌وغریبی روبه‌رو کند. این در حالی است که بیشتر مصالح موردنیاز برای بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌ها در داخل تولید می‌شوند.در درجه اول هدف از بازسازی خانه‌ها افزایش نرخ ساختمان نیست، بلکه افزایش کارآیی، طول عمر، زیبایی و … است، اما به‌هرحال بازسازی ساختمان‌ها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند،بنابراین باید توجه کرد که سود حاصل از بازسازی در دوران رکود با دوران رونق یکی نیست، پس انتظار سود خیلی زیاد در این بازده زمانی که معاملات مسکن در رکود به سر می‌برد، غیرمنطقی است.

    در تعیین نقدینگی موردنیاز برای نوسازی و بازسازی باید بخش‌های بسیار زیادی را در نظر گرفت. از این بخش می‌توان به هزینه‌های طراحی سه‌بعدی، تخریب، دکوراسیون داخلی و مصالح، دستمزد نیروهای پیمانکاری، مجوزها و … اشاره داشت. در حال‌ حاضر، یعنی در بهار سال ۱۴۰۲ هزینه بازسازی ساختمان متری ۲.۵ الی ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود. البته این هزینه تخمینی است و این مبلغ می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. این موضوع کاملا برحسب سطح بازسازی و متریال مورداستفاده متغیر است.

    گرانی مسکن، عامل افزایش تمایل به بازسازی منازل
    زهرا رستمی، کارشناس ارشد معماری و طراح شهری در رابطه با موضوع نوسازی و بازسازی ساختمان‌ها به صمت گفت: در سال‌های اخیر با کم شدن قدرت خرید مردم برای خرید خانه، بسیاری از افراد مایل به بازسازی یا تغییر معماری داخلی خانه‌های خود شدند و این موضوع روزبه‌روز با گران‌تر شدن مسکن در کشور تشدید شده و رو به افزایش است. برای مثال، بیشتر خانه‌های قدیمی که بیش از ۲۰ سال عمر دارند، برای مشارکت در سرمایه‌گذاری مناسب نیستند؛ بنابراین مالک یا مالکان این خانه‌ها به‌سمت بازسازی روی می‌آورند، چرا که برای‌شان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

    وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه نوسازی فعالیت می‌کنند، شاید با این موضوع موافق نباشند، اما در یک سال اخیر بیشتر شرکت‌هایی که در حیطه بازسازی فعالیت می‌کنند، شاهد تمایل مالکان زیادی برای بازسازی خانه‌های خود هستند؛ حتی افرادی که صاحب‌ خانه‌های بزرگ و قدیمی هستند، برای صاحب‌ خانه شدن فرزندان خود اقدام به تفکیک ملک خود به واحدهای کوچک‌تر و با این کار راهی برای خانه‌دار شدن فرزندان خود پیدا می‌کنند.

    اهداف مختلف برای بازسازی خانه‌ها
    این کارشناس معماری هدف اصلی افراد برای بازسازی منازل را کسب سود، افزایش کیفیت زندگی و ناتوانی در خرید خانه جدید عنوان کرد و به صمت گفت: اینکه بگوییم تنها افراد برای افزایش ارزش ملک خود و کسب سود بیشتر اقدام به بازسازی خانه‌های خود می‌کنند، درست به نظر نمی‌رسد، چرا که بسیاری از خانوارها برای افزایش کیفیت محل زندگی خود اقدام به نوسازی منازل می‌کنند، هرچند نوسازی منازل برای خیلی از افراد منبع درآمد خوبی است و با خرید املاک قدیمی و فرسوده و بازسازی و فروش آنها، سود زیادی به جیب می‌زنند. از سوی دیگر، همان‌طور که قبل‌تر بیان شد، خرید ملک دیگر به‌راحتی گذشته نیست و از عهده هرکسی برنمی‌آید و افراد برای خریدوفروش خانه ریسک نمی‌کنند.

    دلایل افزایش هزینه‌های بازسازی
    رستمی در رابطه با علت افزایش هزینه‌های بازسازی خانه‌ها خاطرنشان کرد: تورم اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا، رشد تصاعدی نرخ مصالح ساختمانی و… همگی برای بالا رفتن هزینه‌های بازسازی دست در دست هم داده‌اند و اگر ساماندهی نشوند، این موضوع در کنار کاهش قدرت خرید برای خانه‌دار شدن، به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. این گرانی‌ها و افزایش هزینه‌ها در حالی است که در سال‌های اخیر استفاده از متریال خارجی بسیار کم شده و بیشتر مصالح استفاده‌شده، تولید داخل است. بااین‌حال، افزایش هزینه‌های بازسازی نسبت به سال گذشته چیزی در حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

    جنبه‌های مثبت بازسازی ساختمان‌ها
    کاوه حاجی علی‌اکبری، کارشناس نوسازی و معماری به صمت گفت: بازسازی خانه‌ها اقدامی است که باعث ارتقای کیفیت زندگی خانوار می‌شود و این حس را ایجاد می‌کند که افراد از سکونتگاه خود راضی هستند. بازسازی خانه‌ها موضوعی است که می‌تواند بر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار باشد. اکنون‌که نرخ مسکن روند صعودی را در پیش‌گرفته است، تلاش‌ها برای ارتقای سیاست‌های نوسازی و برنامه‌ریزی برای افزایش خدمات پشتیبان سکونت و کیفیت زندگی و توانمندسازی ساکنان در بافت‌های فرسوده از اهمیت زیادی برخوردار شده است. وی گفت: در کنار افزایش تمایل شخصی افراد برای بازسازی و نوسازی منازل خود، بسته ۱۹بندی مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید ویژه‌ای بر نوسازی مسکن توسط ساکنان دارد. نوسازی مسکن باید توسط خود ساکنان انجام شود و این رویکرد که دولت مداخله مستقیم و اقدام به تملک پلاک‌ها و تخریب گسترده کند و ساخت‌وسازهایی را انجام بدهد، رویکرد منسوخی به‌شمار می‌رود.

    نحوه محاسبه و برآورد هزینه‌های بازسازی
    حاجی علی‌اکبری عنوان کرد: به‌طورکلی بسته به نوع متریال کاربردی و نحوه اجرای آن، غالبا متراژ زیربنای ساختمان‌ها، نحوه محاسبه هزینه‌ها را تعیین می‌کند. برخی طرح‌ها به‌صورت متری و برخی دیگر روزمزد محاسبه می‌شوند. در نهایت، نحوه محاسبه و برآورد هزینه‌ها توسط کارفرما و پیمانکار کاملا توافقی است و می‌تواند طی یک قرارداد دقیق با بیان جزئیات اجرایی شود، در صورتی ‌که می‌خواهید هزینه‌ها را براساس متراژ محاسبه کنید باید مقدار پرتی مصالح را در نظر بگیرید.

    این کارشناس خاطرنشان کرد: بازسازی خانه‌های قدیمی و ساختمان‌ها تغییری است که می‌تواند بر ارزش مالی و ریالی ملک اثر گذاشته و آن را افزایش دهد و در بهترین حالت، فضای کاربردی خانه را بهبود می‌بخشد. در ایران بازسازی ساختمان‌های قدیمی از گذشته تاکنون کاری رایج بوده است و دلیل بزرگی هم دارد، چون در گذشته مردم با مصالح متفاوتی مانند کاهگل، خشت و … خانه‌ها را بنا می‌کردند؛ بنابراین با گذشت زمان، علاوه بر نیاز به بازسازی، گاهی مجبور به تخریب و ساخت ملک از نو نیز می‌شدند. دلیلی بعدی استاندارد نبودن طراحی‌های داخلی ساختمان‌های قدیمی و استفاده نکردن از مصالح با جنس مرغوب از جمله لوله‌کشی‌های ساختمان است که پس از گذشت مدت‌زمانی نیاز به بازسازی ساختمان از واجبات محسوب می‌شود.

    نقش موثر بازسازی در کاهش هزینه‌ها
    وی به صمت توضیح داد: در تهران برخی واحدهای ساخته‌شده، حداکثر تراکم ساختمانی خود را ساخته‌اند و فرسوده‌شدن این ساختمان‌ها صرفه اقتصادی برای تخریب و نوسازی ندارد، از طرفی با افزایش قیمت‌ها، فروش ملک قدیمی و خرید ملک نوساز هزینه بسیار زیادی در بردارد، بنابراین مالکان با بازسازی واحد خود با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از مابه‌التفاوت خرید خانه نوساز می‌توانند مطابق سلیقه خود، به واحدی که می‌خواهند دست یابند.

    حاجی علی‌اکبری در پایان به صمت گفت: گاهی صاحبان ساختمان‌ها، خانه‌های ویلایی دربست یا حیاط‌دار هستند که به‌دلیل مشکلات مختلف مایل به تخریب و نوسازی نیستند،بلکه اقدام به بازسازی منازل خود می‌کنند. از سوی دیگر، ممکن است با گذر زمان، ساختمان نیاز به بازسازی سازه و تاسیساتی داشته باشد؛ در این موارد نیز بهترین موردبازسازی ساختمان به شیوه مدرن و امروزی است.

    سخن پایانی
    بازسازی خانه برای افزایش مقاومت ساختمان و زیبایی آن بسیار پرتقاضا است، به همین خاطر امروزه افراد با اطلاع از قیمت تمام‌شده بازسازی خانه، پس از کسب اطلاعات لازم اقدام به‌ طراحی و بازسازی می‌کنند تا با پیاده‌سازی بهترین ترفندها و ایده‌ها، زیباترین و باکیفیت‌ترین بازسازی را انجام دهند.هزینه‌های بازسازی خانه‌ یکی از مواردی است که قبل از شروع فرآیند بازسازی خانه افراد به آن توجه زیادی می‌کنند؛ زیرا نرخ بازسازی خانه و تجهیزات موردنیاز آن مدام در حال نوسان است و هرکسی باید قبل از شروع بازسازی پروژه تمامی قیمت‌ها را در نظر بگیرد و سپس اقدام به بازسازی خانه خود کند.در حال‌ حاضر باتوجه به افزایش نرخ بالای مسکن و واحدها نوساز، خرید یک واحد نوساز توجیه اقتصادی بالایی ندارد، اما می‌توان با هزینه بسیار کمتر از خرید خانه نوساز، یک ساختمان یا واحد قدیمی را باتوجه به بودجه مشخصی خریداری کرد. بدین‌صورت با هزینه‌های بسیار کمتری افراد صاحب یک ‌خانه نوساز و ایمن می‌شوند. حال باتوجه به بافت خانه، افراد می‌توانند هزینه بازسازی ساختمان خود را محاسبه کنند، در نتیجه حتی با بازسازی کامل خانه، هزینه تمام‌شده نهایی، بسیار کمتر از هزینه خرید خانه جدید است.برآورد هزینه بازسازی قبل از شروع پروژه، همواره از اصلی‌ترین چالش‌های مالکان ساختمان بوده است و در حال ‌حاضر به‌دلیل نوسانات شدید قیمتی، تخمین این هزینه‌ها نیاز به دانش فنی و همچنین تجارب کافی در این زمینه دارد. باید به این نکته توجه کرد که تخمین هزینه‌های بازسازی ساختمان باتوجه به نوسانات قیمتی کار آسانی نیست و ممکن است برای بازسازی یک ‌خانه، برآوردهای اشتباهی انجام بگیرد و به‌دلیل برخی هزینه‌های پیمانکاری یا افزایش نرخ مصالح، قیمت‌ها افزایش پیدا کند. به همین دلیل ضرورت دارد تا شهروندان برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر در زمینه بازسازی و نوسازی منازل خود گام‌های استوارتری بردارند.

    صمت



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *