جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 18512
  • اجرای پروژه‌های هوشمند مدیریت انرژی در دورتموند/ کمک هوش مصنوعی برای کاهش ترافیک

    اجرای پروژه‌های هوشمند مدیریت انرژی در دورتموند/ کمک هوش مصنوعی برای کاهش ترافیک

     «شانگهای؛ هوشمندترین شهر جهان در سال ۲۰۲۳»، «راه‌اندازی سیستم هوشمند تشخیص تشنگی درختان در لیتوانی»، «بهره‌مندی از داده‌ها برای رونق فرهنگ در پراگ»، «اجرای پروژه‌های هوشمند مدیریت انرژی در دورتموند»، «بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای کاهش ترافیک در شهر بریتانیایی»، «توسعه طرح هوشمندسازی حمل‌ونقل شهر آمریکایی» و «هوشمندسازی مدیریت پسماند در پایتخت استونی» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

    شانگهای؛ هوشمندترین شهر جهان در سال ۲۰۲۳

    شانگهای چین برای دومین سال پی‌درپی در میان ۵۰ شهر برتر جهان در زمینه حمل‌ونقل، زیرساخت، انرژی، روشنایی، مدیریت شهری، فناوری و قابلیت اتصال شهری به‌عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شد.

    فناوری مبتنی بر ابر شانگهای قابلیت دسترسی به بیش از هزار سرویس مختلف شهری را برای ساکنان فراهم آورده و این در حالی است که به‌کارگیری اینترنت نسل پنجم و بهره‌گیری از فناوری‌های خلاق شامل دوقلوی دیجیتال نقش مهمی در افزایش هوشمندی شهر ایفا کرده است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، دیگر شهرهای برتر لیست نیز در ارائه خدمات مبتنی بر داده‌ها و قابلیت اتصال به شبکه بسیار موفق عمل کرده و توانسته است با استفاده از رویکردهای هوشمند کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

    آنچه شانگهای را از نظر هوشمندی از سایر شهرهای برتر جهان متمایز می‌کند، بهره‌گیری از رویکردی به‌هم‌پیوسته در زمینه داده‌ها است که نه‌تنها تقویت توسعه پلتفرم‌های داده‌های شهری را به دنبال دارد، بلکه قابلیت اتصال به شبکه را در سراسر شهر بهبود می‌دهد.

    راه‌اندازی سیستم هوشمند تشخیص تشنگی درختان در لیتوانی

    ویلنیوس لیتوانی به راه‌اندازی سیستم هوشمند درختان تشنه اقدام کرده است و با نصب حسگرهای ویژه که سطوح رطوبت را در خاک اطراف ریشه گیاهان و درختان تشخیص می‌دهند، برای تابستان پیش رو آماده می‌شود. این سیستم هوشمند سال گذشته توانایی خود را طی آزمایشی در مناطق مختلف شهر به اثبات رساند و روش کار آن بسیار ساده است. این سیستم نمونه‌ای از بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای دستیابی به نتایج مثبت زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

    حسگرها بسته به میزان نگهداری و نیاز به آب گیاه در عمق ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متری خاک در اطراف گیاهان و درختان شهری قرار داده می‌شوند تا به جای سطح خاک، رطوبت را در لایه‌های عمیق‌تر آن اندازه‌گیری کنند. در اصل حسگرهای تعبیه شده در نزدیکی بوته‌ها در عمق کمتر و حسگرهای به‌کار رفته برای درختان در عمق بیشتری قرار می‌گیرند. دلیل این است که خشک بودن لایه سطحی زمین به‌معنای نبود رطوبت در خاک نیست و به‌عکس بارش باران یا آبیاری گیاهان لزوماً رطوبت کافی برای گیاهان را به ارمغان نمی‌آورد و ممکن است خاک در بخش‌های عمیق‌تر که ریشه‌ها را در خود جای داده است، خشک باشد.

    تمام داده‌های رطوبت جمع‌آوری‌شده توسط این حسگرها به‌طور خودکار دیجیتالی می‌شوند و می‌توانند در زمان واقعی مورد بررسی قرار گیرند. به این ترتیب از هدر رفت آب پیشگیری به‌عمل می‌آید و طراوت شهر با مشکل روبه‌رو نمی‌شود.

    بهره‌مندی از داده‌ها برای رونق فرهنگ در پراگ

    مدیران پراگ، پایتخت جمهوری چک، به توسعه نرم‌افزار ویژه‌ای برای رونق فرهنگ در شهر پرداختند. توسعه یک نرم‌افزار اختصاصی به بهبود حمل‌ونقل عمومی از طریق فراهم آوردن امکان طراحی سفر به وسیله داده‌های زمان واقعی تردد برای شهروندان پراگ کمک زیادی کرده و همین امر، مدیران را به پیاده‌سازی پروژه مشابهی برای رونق بخش فرهنگی شهر سوق داده است.

    بسیاری از افرادی که تا پیش از انتشار ویروس کرونا در بخش‌های فرهنگی فعالیت می‌کردند، طی این دوران و به علت محدودیت‌هایی که در بخش فرهنگ به وجود آمد، کار خود را رها کردند و به انجام فعالیت‌های دیگری برای کسب درآمد روی آوردند. به همین دلیل، ترویج فرهنگ و بهبود مراکز فرهنگی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌ریزی شهری میان مدیران پراگ تبدیل شده است و این افراد قصد دارند به روش هوشمند تحقق این هدف را تسهیل کنند.

    پروژه هوشمندسازی ترویج فرهنگ در پراگ بستری دیجیتالی برای افزایش گرایش مردم به بازدید از مراکز فرهنگی سراسر شهر است و به ذخیره داده‌ها در بستر داده‌های منبع باز شهر کمک خواهد کرد و در پی آن امکان آگاهی مردم از نقش خود در رونق شهر از طریق حضور در مراکز فرهنگی و انجام فعالیت‌های مربوطه افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، نرم‌افزار جدید دسترسی به داده‌های کامل در مورد مدت زمان حضور شهروندان و گردشگران را در رویدادها و مراکز فرهنگی همچنین هزینه استفاده از هر یک را برای کاربران آن فراهم خواهد آورد که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ در میان شهروندان و حتی گردشگران ایفا خواهد کرد.

    اجرای پروژه‌های هوشمند مدیریت انرژی در دورتموند

    مدیران دورتموند در آلمان از پیاده‌سازی پروژه‌های متعددی با هدف افزایش سازگاری مناطق با گرمای شدید خبر داده و مدعی شده‌اند کارآمدی انرژی را ارتقا خواهند داد. این پروژه‌ها کاهش قابل توجه دمای هوا را به دنبال خواهد داشت، ضمن این‌که در افزایش تاب‌آوری مناطق در مقابل تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. به دنبال اجرای این رویکردها، بخش اعظم انرژی شهری در سازه‌ها و فضاهای عمومی شهر جای خود را به نیروی تجدیدپذیر خواهد داد و این در حالی است که آلودگی هوا به دنبال اقدامات جدید، به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

    مدیران دورتموند در نظر دارند اجرای پروژه‌های جدید مقابله با تغییرات اقلیمی خود را کاملاً هوشمند کنند و از منابع مختلف حاصل از داده‌های دیجیتالی برای این منظور بیشترین بهره را بگیرند. در واقع از فناوری‌های خلاق برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به تغییرات اقلیمی بهره گرفته خواهد شد و به دنبال آن، تلفیق داده‌های کنونی با اطلاعات جدید حاصل از این سنسورها، مدیران را قادر به اعمال اقدامات مناسب در هر منطقه خواهد کرد. به عبارت دیگر، داده‌هایی که در اختیار مدیران قرار می‌گیرد، قابلیت شناسایی آلاینده‌های هوا و مؤلفه‌های مؤثر بر تشدید تغییرات اقلیمی را فراهم می‌آورد و به دنبال آن، امکان اعمال اقدامات زودهنگام و مؤثر فراهم می‌آید.

    بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای کاهش ترافیک در شهر بریتانیایی

    اعضای شورای شهر دادلی در انگلستان به نصب شبکه‌ای متشکل از ۶۵ سنسور هوش مصنوعی در سراسر شهر پرداخته‌اند. کاهش ازدحام ترافیکی به عنوان یکی از بحران‌های کنونی، تقویت رویکردهای مرتبط با تردد سبز و بهبود جریان عبور و مرور وسایل‌نقلیه در معابر دادلی از مهم‌ترین اهداف اعضای شورای شهر برای نصب این سنسورهای دیجیتالی جدید به‌شمار می‌رود. این سنسورها به ثبت داده‌ها در زمینه جابه‌جایی فعال در شهر کمک خواهد کرد و از این طریق مدیران را به اتخاذ تصمیمات درست و بهبود زیرساخت‌های شهری با هدف کاهش ترافیک و بهبود ایمنی معابر سوق خواهد داد.

    داده‌های حاصل از سنسورهای هوش مصنوعی، نه‌تنها قابلیت شناسایی معابری با بیشترین ازدحام ترافیکی را برای مدیران فراهم خواهد آورد، بلکه علت افزایش ترافیک را نیز مشخص خواهد کرد، ضمن این‌که زمینه را برای اعمال اثربخش‌ترین مداخله‌ها به منظور بهبود وضعیت به‌وجود آمده فراهم خواهد آورد. در واقع، عملکرد سنسورهای جدید به این شکل خواهد بود که مدیران از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از آن‌ها به اطلاعات مربوط به طول سفر شهروندان دسترسی پیدا خواهند کرد و از این طریق خواهند توانست اقداماتی برای کاهش ترافیک در پرترددترین معابر شهری اعمال کنند.

    تمام تصمیمات مدیران در مورد بهبود ایمنی معابر و کاهش ترافیک آن‌ها بر اساس داده‌های این سنسورها انجام خواهد شد که این امر به سهم خود در افزایش هوشمندی شهر نقش مهمی ایفا خواهد کرد، ضمن این‌که می‌تواند به واسطه کاهش ترافیک، به حداقل رسیدن انتشار گازهای آلاینده را نیز به دنبال داشته باشد.

    توسعه طرح هوشمندسازی حمل‌ونقل شهر آمریکایی

    کمپانی فناوری هوشمندIteris ضمن انعقاد قراردادی ۲.۵ میلیون دلاری با سازمان حمل‌ونقل سن برناردینوی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان این کشور به‌لحاظ وسعت، از ارائه خدمات خود در بخش حمل‌ونقل این شهرستان خبر داده و مدعی شده است که رویکرد هوشمندسازی شهری آن را سرعت خواهد بخشید و شرایط بهتری را برای عبور و مرور شهروندان فراهم خواهد آورد. در این قرارداد، کمپانی Iteris متعهد به استفاده از نرم‌افزارها و حسگرهای هوشمند خود برای نظارت بر ترافیک شهری شده است، ضمن این‌که از بهبود زیرساخت‌های تردد در سراسر سن برناردینو خبر داده است.

    تعهدات کمپانی فناوری نه‌تنها در تمام ۲۴ شهر منطقه و حومه‌های آن پیاده خواهد شد، بلکه هوشمندسازی حمل‌ونقل را نیز برای همه آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

    مدیران سن برناردینو امیدوار هستند که به دنبال اعمال اقدامات ذکر شده، شهروندان از حمل‌ونقل ایمن‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدارتر بهره‌مند شوند، ضمن این‌که هوشمندسازی تردد به کاهش انتشار گازهای آلاینده در سراسر منطقه کمک خواهد کرد که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی شهروندان تأثیر بسیاری خواهد داشت.

    هوشمندسازی مدیریت پسماند در پایتخت استونی

    مدیران تالین، پایتخت استونی، هوشمندسازی کانتینرهای پسماند شهری را به‌طور آزمایشی آغاز کرده‌اند و در نظر دارند در صورت موفقیت‌آمیز بودن، آن را به‌طور دائمی گسترش دهند، چراکه گزارش‌ها حاکی از آن است که سطل زباله‌های سراسر تالین در اغلب موارد بیش از تکمیل ظرفیت تخلیه می‌شود و این در حالی است که سرریز شدن زباله از ۱۰ درصد آن‌ها نیز گاهی چشم‌اندازهای نامطلوب و آلوده‌ای را برای پایتخت به‌وجود می‌آورد. بسیاری از شهروندان به‌طور مرتب از آلودگی محیط اطراف زندگی خود به علت تخلیه دیرهنگام کانتینرهای پسماند شاکی بوده‌اند و همین امر مدیران را به هوشمندسازی این تجهیزات سوق داده است.

    نصب سنسورهای هوشمند روی سطل‌های زباله شهری امکان ارسال داده‌های زمان واقعی را هنگام پر شدن هر کانتینر به مرکز پردازش داده‌ها فراهم می‌آورد و همین امر، مدیران را به اقدام زودهنگام برای تخلیه این کانتینرها، پیش از سرریز شدن آن‌ها سوق خواهد داد. به این ترتیب همه سطل‌های پسماند شهری به‌موقع به دفن‌گاه‌های زباله انتقال داده خواهد شد و به دنبال آن، احتمال سرریز شدن کانتینرها یا تخلیه آن‌ها قبل از پر شدن به صفر می‌رسد که همین امر می‌تواند از طریق کاهش نیاز به عبور و مرور وسایل نقلیه مخصوص حمل برای تخلیه کانتینرهای خالی یا نیمه‌پر، در کاهش انتشار کربن ناشی از تردد نقش مهمی ایفا کند.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *