شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 10745
  • خیابان‌های پیرامون حرم جداره سازی می‌شود
    خیابان‌های پیرامون حرم جداره سازی می‌شود

    اهمیت سیمای بام بافت تاریخی/ بام مجموعه امیرچقماق ساماندهی می‌شود

    محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر یزد از یزد، گفت: در مرمت بافت تاریخی سیمای بام ، یکپارچگی و اصالت خط آسمان دو مقوله ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

    او افزود: حفاظت از بافت تاریخی صرفا مرمت بناهای تاریخی نبوده و حفظ پیکره هماهنگ و یکپارچه بام ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین منظور بازسازی بادگیرهای تخریب شده در بافت تاریخی انجام شده تا بافت تاریخی را به اصالت خود بازگرداند.

    عباسی هرفته ادامه داد: مجموعه امیرچخماق یکی از مراکز تاریخی یزد است که در سال های اخیر به دلیل حضور اتباع و عدم توجه کافی به آن، در مقایسه با سایر بخش های تاریخی شهر، وضعیت مناسبی نداشته است.

    رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: به منظور ساماندهی این مجموعه در گام اول، مرمت و بازسازی بام مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

    او افزود: در مرحله اول با سرمایه‌گذاری شرکت آب منطقه ای، بام موزه آب که شرایط بدی داشت و از میدان نیز پیدا بود، ساماندهی شده و در مرحله دوم اقدامات مربوط به نمایان سازی گنبد ستی فاطمه با اعتبار شهرداری انجام شد.

    عباسی ادامه داد: در حال حاضر نیز ساماندهی سقف شیروانی مجموعه امیرچخماق به دلیل نازیبایی در دستور کار است.

    او تصریح کرد: بعد از مذاکرات انجام شده با بنگاه شیرینی سازی حاج خلیفه رهبر و پی گیری های فرمانداری و سازمان میراث فرهنگی، طرحی مصوب شد سقف شیروانی مجموعه برداشته شده و با طاق و نماهای سنتی پوشیده شود، این اقدام در زیبایی مجموعه امیرچقماق و حذف عناصر نامطلوب بصری آن گام موثری است.

    عباسی هرفته بیان کرد: هم اکنون سقف شیروانی به عنوان سایبانی برای کارگاه ساختمانی مورد استفاده است و پس از اتمام عملیات اجرایی و بنّایی سقف برداشته می شود.

    وی اظهار امیدواری کرد: علیرغم پیچیدگی های اجتماعی و اختلاط فرهنگی که در مجموعه امیرچقماق وجود دارد در آینده این نگین دوره تیموری یزد، حال و روز بهتری داشته باشد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *