پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 16938
  • ایجاد شهر جدید حورا اولویت جدی نیست/ضرورت و فوریت ایجاد رینگ بعدی شهر همدان
    ایجاد شهر جدید حورا اولویت جدی نیست/ضرورت و فوریت ایجاد رینگ بعدی شهر همدان

    ایجاد شهر جدید حورا اولویت جدی نیست/ضرورت و فوریت ایجاد رینگ بعدی شهر همدان

    دکتر محمد رحمانی با بیان اینکه ایجاد شهر جدید مشکلات جدیدی را فراهم خواهد کرد که نبود آن بهتر از بودن آن است، افزود: این شکل از برنامه‌ریزی این امکان را برای گرفتن خدمات از شهر مادر دچار مشکل خواهد کرد چراکه ایجاد شهر جدید نیاز به امکان دسترسی خوب برای گرفتن خدمات از شهر مادر دارد.

    مکان‌یابی غلط شهر جدید حورا

    وی با تأکید بر اینکه شهر جدید حورا از لحاظ مکانی، بُعد مسافت و شکل مکان‌یابی مشکل دارد، تصریح کرد: در کنار همجواری با محل دفن زباله‌های شهر همدان، شیرابه‌های فاضلاب همدان به طور قطع آب‌های زیرزمینی این منطقه را آلوده کرده و شکل بهره‌برداری را دچار مشکل کرده است.

    رحمانی با اشاره به اینکه شهر جدید حورا در نزدیکی محل رزمایش نیروهای نظامی و ارتش است، یادآور شد: به‌طور قطع انجام رزمایش در کنار شهر با نیازی که نیروهای نظامی برای آمادگی دارند، آلودگی صوتی خواهد داشت که موضوع قابل تأملی است.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شمال شهر همدان باید جمعیت سرریزی از شهر همدان باشد که علاقه‌مند به سکونت در شهری با فاصله ۲۰ کیلومتری باشند، گفت: با نرخ رشد همدان به نظر می‌آید این فاصله جذابیتی ندارد و ضمن اینکه مناطق شمالی همدان نرخ رشد منفی دارد.

    وی با بیان اینکه باید مطالعه شود که مشکلاتی برای شهر جدید ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: اطلاعات موجود بیانگر این است که مطالعات جدی در شکل مکان‌یابی وجود ندارد و صرفاً به مطالعه ایجاد شهر مبادرت شده است.

    رحمانی با اشاره به تجربه همدان در مکان‌یابی غلط مسکن مهر، یادآور شد: مکان‌یابی اشتباه مسکن مهر باعث شد با وجود اینکه این مساکن تقریباً در داخل شهر بود اما مردم حاضر به سکونت در این مساکن نبودند.

    اساسی‌ترین مشکل شهر جدید حورا «آب» خواهد بود

    عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان با تأکید بر اینکه اصل گرفتاری ما در این شکل کارها مکان‌یابی است که توجه جدی نشده، تصریح کرد: قبل از هر چیزی خود مکان‌یابی شهر جدید باید بررسی شود به طوریکه نخستین عامل موثر در رشد شهر جدید موضوع آب است که این منطقه مشکل آب دارد.

    وی با طرح این سوال که آب این شهر از کجا تأمین خواهد شد؟ ادامه داد: در سال های گذشته پیش‌بینی ها برای تأمین آب شهر حورا سد تالوار بود اما در حال حاضر آب همدان از تالوار تأمین می‌شود بنابراین اساسی ترین مشکل شهر جدید حورا آب خواهد بود.

    رحمانی با تأکید بر اینکه نرخ رشد شهر همدان و بُعد مسافت با فرهنگ سکونتی همدان نشان می‌دهد احداث شهر جدید حورا کار موفقی نمی‌شود، بیان کرد: آنچه برای شهر همدان ضروری است ایجاد رینگ بعدی شهر است که رینگ موجود تبدیل به کنارگذر شده و بار ترافیکی بزرگی در رینگ پایانی شهر با عبور خودروهای سنگین ایجاد کرده است که اولویت ایجاد رینگ بعدی و ایجاد کنارگذر را برای شهر همدان در توسعه کالبدی و رفع موانع حمل و نقل ضروری می‌کند.

    رینگ بعدی و کنارگذر دو ضرورت شهر همدان

    وی تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد رینگ بعدی شهر به پیروی از فرم شهر که دایره‌ای است و استفاده از زمین های ایجاد شده در فواصل رینگ جدید و رینگ فعلی برای مسکن و کاربری‌های حوزه حمل و نقلی، تفریحی و توریستی و ایجاد کنارگذر همدان برای انتقال خودروهای سنگین عبوری شهرهای پیرامونی از کنار شهر همدان ضرورت و فوریت دارد.

    این استاد شهرسازی اظهار کرد: در صورت نیاز به شهر جدید بهترین محل جاده کرمانشاه و محل فعلی پادگان قهرمان است که به علت قرارگیری در داخل محدوده شهر همدان و وجود آب‌های زیرزمینی غنی، مناسب‌تر از شکل توسعه فرامنطقه‌ای شهر در جاده تهران است.

    رحمانی درباره الحاق اراضی روستای شورین به شهر همدان نیز بیان کرد: الحاق شورین هم نیاز به تأمل بیشتری دارد ضمن اینکه یکی از اساسی‌ترین موضوع بخش مسکن نبود اعتبارات و منابع است که باعث توقف و کُند شدن توسعه مسکن است.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *