پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 17147
  • بازآفرینی شهری گام مهم توسعه متوازن در شهرها می باشد
    بازآفرینی شهری گام مهم توسعه متوازن در شهرها می باشد

    بازآفرینی شهری گام مهم توسعه متوازن در شهرها می باشد

    مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این نشست گفت : اتفاقی که در نوسازی و باز آفرینی رخ می دهد این است که بافت ناکارآمد و فرسوده شهر به محیط کارآمد و کاربردی تبدیل میشود ،در باز آفرینی نه فقط سیما و منظر شهری بلکه فرهنگ و مسایل اجتماعی آن محیط هم تقویت می شود و رشد فرهنگی و اجتماعی چشمگیری محیط و منطقه ای که نوسازی شده را فرا می گیرد.

    نوبانی تشویق و ترغیب رادو عامل مهم برای نوسازی برشمرد و افزود این دو عامل افراد را به سمت سوی نوسازی محله ای هدایت میکند به این صورت که در یک محل مجموعه ای از پلاکها با همدیگر برای نوسازی اقدام می کنند و بازسازی محله ای شکل می گیرد،بسیاری از مشکلات و دغدغه های اجتماعی و فرهنگی در بافت ناکارامد و فرسوده و حاشیه ای شهر اتفاق می افتد به این صورت که همین فرسودگی و غیر استاندارد بودن محیط زندگی به هر دلیل ممکن باعث میشود افرادبه خصوص نوجوانان دچار مشکلات و معضلات ریز و درشت اجتماعی بشود.

    وی خاطر نشان کرد : تسهیلات مسکن و بسته های تشویقی شهرداری ها تا حدودی در حوزه نوسازی موفق بوده اما کافی نیست چون بافت فرسوده به علت های مختلفی که مهاجرت ها و حاشیه نشینی ها یکی از دلایل مهم آن با بافت جدید شهری به لحاظ درصد برابری میکند،اقدامی که شرکت باز آفرینی شهری ایران با رویکرد ملی در سراسر کشور در بافتهای فرسوده انجام میده تجربه موفقیه و اگر اطلاع رسانی و معرفی و پرزنت این شرکت در شهرها درست شکل بگیره میشه امیدوارانه تر به نوسازی نگاه کرد

    این مقام مسول گفت : نا کارآمدی در بافت فرسوده یعنی فلج شدن شهر اینکه بخش وسیعی از شهرها عملا در خدمات رسانی دچار مشکل هستند ناشی از نا کار امدی اون محله و بخش از شهره چون هیچ استانداردی وجود ندارد که بشه به اون منطقه خدمات درست داد. ارائه خدمات شهری در بافت فرسوده عملا ناقصه چون شرایط خدمات دهی در منطقه و اون بخش از شهر محیا نیست و نا کار آمدی اون منطقه باعث می شه در حوزه خدمات شهری ضعیف عمل کنیم.

    مهدی نوبانی در بخش دوم سخنان خود در حوزه بافت فرسوده مساله ایمنی را مطرح نمود که جان مردم و امنیت شهروندان در محلات و بافت ها همواره در خطره زلزله ،سیل ،آب گرفتگی و حتی خطرات ناشی از برق و اتش سوزی وگاز همواره بافت فرسوده را تهدید می کند.

    اهمیت بازسازی و نوسازی در شهرها امروزه با رشد در همه حوزه های شهری برابری می کند به این صورت که توسعه فراگیر و همه جانبه شهر با نوسازی بافت نا کارامد به عنوان پایه و زیر بنای حرکت توسعه محور شهر ها مطرح می شود .

    شهردار بندرعباس در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد : تفاوت در سبک زندگی ،مسایل اجتماعی و فرهنگی و حتی نوع پوشش و اداب معاشرت همه و همه این دغدغه ها در بافت فرسوده با بافت جدید شهر وجود دارد و به عنوان یک دغدغه بزرگ همواره چالش اصلی شهرها هست تا جایی که مبحث فاصله طبقاتی را هم نشان می دهد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *