شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 19790
  • بالن‌های تبلیغاتی شهرداری هم خسارت جانی زد و هم ۳ میلیارد تومان پول بیت‌المال را هدر داد!

    بالن‌های تبلیغاتی شهرداری هم خسارت جانی زد و هم ۳ میلیارد تومان پول بیت‌المال را هدر داد!

    «بیش از ۳ میلیاردتومان هزینه روی دست بیت‌المال، سوختن شش کودک و پروژه‌ای تبلیغاتی که نه تنها کمکی به مدیریت شهری و شهرداری تهران نکرد بلکه نتیجه عکس داد»؛ این بخشی از سخنان «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» است که ضمن انتقاد از پروژه تبلیغاتی تازه شهرداری تهران می‌گوید شهرداری باید با تمام وجود در خدمت خانواده آن شش کودکی باشد که براثر ترکیدن بالن تبلیغاتی شهرداری تهران روانه بیمارستان شدند.

    پروژه هزینه‌ساز و از طرفی دیگر خبرساز تازه شهرداری تهران اما دقیقا چیست و چگونه جان شش شهروند را به خطر انداخته است؟

    ماجرای بالن‌های قرمز شهرداری که در برخی از نقاط فضای تاریک و پر از دود هوای تهران را اشغال کردند و خیلی زود خبرساز شدند، از کجا آغاز شد و حالا تکلیف آنها چه می‌شود؟ گزارش پیش‌رو ضمن بررسی اخبار مرتبط، در گفت‌وگو با یک عضو شورای کنونی شهر تهران، این پرونده را بررسی می‌کند.

    عمر کوتاه بالن‌های سرخ

    حدود دو هفته پیش و در ۱۹ مهر همین امسال سخنگو شهرداری تهران در نوشته‌ای در شبکه‌ اجتماعی اکس یا همان توییتر سابق، به تشریح ماجرای بالن‌های قرمز در شهر تهران پرداخت و در این باره نوشت: «این بالن‌ها با طرح نشان جغرافیایی نقشه (پین لوکیشن) یا همان مکان‌نما طراحی شده و هر کدام از این بالن‌ها که در سطح شهر و در تمام مناطق گسترش پیدا کرده، نماد یک کارگاه عمرانی برای یکی از پروژه‌های در دست ساخت شهر، توسط شهرداری تهران است، در واقع شهروندان مناطق مختلف هر جا که این بالن‌ها را دیدند متوجه می‌شوند که یک خدمت و امکان جدیدی به شهر تهران و به منطقه آنها اضافه می‌شود.»

    عبدالمطهر محمدخانی گفته بود که هر کدام ازاین بالن‌ها که در سطح شهر و در تمام مناطق گسترش پیدا کرده، نماد یک کارگاه عمرانی برای یکی از پروژه‌های در دست ساخت شهر، توسط شهرداری تهران است.

    او همچنین بزرگراه‌های در دست احداث، ایستگاه‌های مترو، بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار، اصلاح تقاطع‌ها در بزرگراه‌ها، خانه‌های تاریخی، مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی و فروشگاه‌های شهروند را از جمله این پروژه‌ها برشمرد و افزود: ویژگی این پروژه‌ها این است که همه آنها تا پایان سال و حداکثر تا بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

    محمدخانی در همان‌روزها مدعی شده بود که این بالن‌ها تنها نماد بخشی از پروژه‌های در دست احداث است و همه را شامل نمی‌شود: «این پروژه‌ها بخشی از بیش از ۴۰۰ پروژه فعال شهر تهران است که در حال انجام هستند.

    در حالی که پروژه‌ها و فعالیت‌های روزانه و دایمی شهر مانند عملیات بزرگ آسفالت‌ریزی معابر یا پروژه‌های حوزه نگهداشت شهر شامل این کمپین نمی‌شود و تنها مواردی که یک خدمت جدید و ماندگاری را به شهر ارایه و اضافه می‌کنند، را در بر می‌گیرد.»

    نکته مهم سخنان دو هفته پیش سخنگوی شهرداری تهران اما اشاره به بحث استاندارد و امنیت بود: «با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای اوج‌دهی بالن‌ها و توجه به ملاحظات دستگاه‌های مسوول تنها ۱۵۰ کارگاه را با بالن‌ها نشان‌گذاری کردیم تا شهروندان از حجم فعالیت‌های شهرداری تهران مطلع شوند.»

    بالن‌های استاندارد که حالا سلامت و امنیت شش شهروند ساکن در منطقه ۲۱ تهران را به خطر انداخته، در آن‌روزها و از نگاه سخنگوی شهرداری تهران، تبلیغات متفاوت و اثرگذار خوانده شده بود: «شهروندان تهرانی نسبت به پروژه‌های متعدد و متنوع و گسترده در سطح شهر در مقایسه با تک‌پروژه‌های گران‌قیمت در تهران تمایل دارند و از این حیث نشان دادن تعدد پروژه‌ها و توجه دادن به این کارگاه‌ها اهمیت دارد.

    این بالن‌ها در روزهای اخیر توجه بسیاری از شهروندان را جلب کرده و از این حیث رویکرد تبلیغی متفاوتی بود.

    این بالن‌ها در پروژه‌های آتی و رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی قابلیت اوج دهی مجدد دارد و از حیث مالی نیز در مقایسه با ابزارهای تبلیغاتی مشابه بسیار به صرفه و اقتصادی است.» این سخنان اما این‌روزها بار دیگر موردتوجه قرار گرفتند و حتی بعضی از اعضای کنونی شورای شهر تهران را هم به انتقاد و واکنش وا داشته است.

    «تا اوایل همین هفته کودکان قربانی در بیمارستان بستری بودند»​

    خلاصه آن‌چه بار دیگر این پروژه و بالن‌ها را به سرخط اخبار کشاند، ترکیدن یکی از این بالن‌ها در منطقه ۲۱ تهران و مصدومیت دست‌کم شش کودک است که بررسی‌های خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد این کودکان برای درمان به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شدند و بعضی از آ‌نها بیش از ۲۰ درصد سوختگی دارند.

    در این باره «ناصر امانی» هم توضیحاتی را در گفت‌وگو با «اعتماد» ارایه می‌دهد و می‌گوید از روز اول او و بعضی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نگرانی‌هایی در این باره داشته‌اند.

    امانی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر تهران تاکنون به این موضوع و حق شهروندان تهرانی ورودی داشته یا برنامه‌ای دارد؟ می‌گوید: «بله شورای شهر تهران به این موضوع ورود کرده و من هم تذکر کتبی به شهردار تهران دادم و گفتم باید مدیران و پیمانکارانی که این خطای بزرگ را مرتکب شدند، مجازات و برکنار شوند.»

    آقای امانی درباره هزینه‌های مالی و اقتصادی این پروژه خبرساز هم می‌گوید: «حداقل حدود سه میلیارد تومان پول بیت‌المال را هدر دادند و حتما باید پاسخگو باشند؛ گفته‌اند حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ بالن را به هوا فرستادند و اگر هزینه هر بالن ۳۰ میلیون تومان هم باشد هزینه آن دست‌کم ۳ میلیارد تومان خواهد بود که البته می‌دانیم بیش از این بوده چراکه هزینه نگه‌داری و آماده‌سازی روزانه آن بیش از این بوده است.»

    آن‌طور که امانی به «اعتماد» می‌گوید دیگر اعضای شورا مانند خانم سلیمانی و آقای اقراریان هم پیش از این در این باره به شهرداری تهران تذکر داده‌اند. اما درباره این‌ پروژه‌ تبلیغاتی تا چه اندازه شورای شهر و اعضای آن موافق بودند و با توجه به نظارت شورا بر شهرداری، چه اقدامی در ادامه در این باره خواهند داشت؟

    امانی در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید‌: «واقعیت این است که شورا در موارد این‌چنینی که بحث اجرایی است هیچ‌گونه ورود و دخالتی ندارد مگر اینکه این کارها هزینه‌ساز یا دردسرساز شود؛ به عبارت ساده‌تر چنین مواردی کارهای اجرایی شهرداری است و نیاز به هماهنگی ما نیست ولی من همان روز اول در شورا به دوستان عرض کردم که با توجه به هوای تهران اینها را باد می‌برد و هم نگران امنیت بودم و هم اینکه در این دریای آلوده تهران اینها اصلا دیده نمی‌شود.»

    در روزهای گذشته که ترکیدن این بالن و هزینه‌ساز شدن آن خبرساز شد بسیاری از شهروندان پایتخت ایران در شبکه‌های اجتماعی از وجود چنین بالن‌های اعلام بی‌خبری کردند و نوشتند اصلا این بالن‌ها را به چشم ندیدند؛ مشابه این موضوع را این عضو شورا هم در سخنان خود مطرح می‌کند: «من یکی از این بالن‌ها را دیدم روز اول ولی روز دوم بادش خالی شد و روی همان پروژه افتاد. منظورم این است که حتی به لحاظ تبلیغاتی در همان چندروز هم کمکی به شهرداری نداشتند و حتی نتیجه عکس هم داشت. الان که دیگر جریان‌ دیگری پیدا کرده است.»

    امانی درباره چنین شیوه تبلیغات و به‌طور کلی نگاه حاکم بر بخش تبلیغات شهرداری تهران در دوره تازه که پیش از این هم خبرساز شده بود، به «اعتماد» می‌گوید: «ببینید تبلیغات برای کار انجام شده خوب است و این هم نظر حضرت امام بود و هم مقام معظم رهبری که می‌فرمایند با مردم صحبت کنید و کارهای انجام شده را به اطلاع برسانید پس ما با اصل کار موافقیم ولی از روش‌هایی اصولی و با حفظ امنیت شهروندان و به‌گونه‌ای که نتیجه درست داشته باشد.»

    این عضو شورای شهر تهران درباره بررسی شورا از سلامت این شهروندان و بررسی‌های انجام شده هم می‌گوید: «تا روز شنبه که من پیگیر بودم هنوز بستری بودند ولی می‌گفتند سوختگی آنها ۲۰ درصد بود ولی من از شهرداری خواستم و در همین تذکرم هم اعلام کردم که باید هزینه سلامت این افراد پیگیری و پرداخت شود و نباید بیش از این فشاری روی دوش این شهروندان اعمال کرد.»

    ورود دادستانی به پرونده بالن‌های شهرداری

    ماجرای این تبلیغات خبرساز اما به همین‌جا ختم شد و دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران بعضی از اعضا هم به این پرونده پرداختند و حتی نایب رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که با وجود ورود دادستانی به پرونده، شورا هم پیگیری‌ خود را رها نخواهد کرد. «پرویز سروری» در ابتدای این جلسه

    با اشاره به ورود دادستانی به پرونده سقوط بالن تبلیغاتی در منطقه ۲۱ از ورود همزمان شورای شهر تهران به این پرونده خبر داد و گفت: برخورد با متخلفین سقوط بالن در منطقه ۲۱ در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

    او در این باره از لزوم برخورد با متخلفان هم سخن گفت: «اینکه پیمانکاران باید الزامات را جهت استقرار این بالن‌ها در محدوده‌ها رعایت می‌کردند موضوعی بسیار مهم است که متاسفانه ظاهرا در شهرداری منطقه ۲۱ این مساله رعایت نشده، لذا موضوع در دست بررسی قرار گرفته است.

    همزمان با ورود دادستانی به این پرونده شورای شهر تهران نیز به موضوع ورود پیدا کرده و ابعاد آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.» تلاش‌های خبرنگار «اعتماد» برای گفت‌وگو با مدیران مرتبط شهرداری و همچنین «عبدالمطهر محمدخانی» سخنگو و مدیر روابط عمومی شهرداری تهران بی‌نتیجه ماند و تا این لحظه افراد اثرگذار در چنین پروژه‌ای حاضر به پاسخگویی درباره اثر کار خود نشدند؛ در این باره البته یک عضو شورا پیش‌تر از زبان سخنگوی شهرداری مقصر این حادثه را کودکان آسیب‌دیده عنوان کرد.

    «علیرضا نادعلی» که سخنگوی شورای شهر تهران هم هست، پیش از این در این باره گفته بود «هر چند که رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توضیحاتی که برای ما ارسال کرد، تاکید کرد که این بالن‌ها در نقاط محصور شده نصب شده بود و در حادثه منطقه ۲۱ نیز این افراد از فنس‌ها رد شده بودند و از آنجایی که باد بالن کم شده بود و به سمت زمین آمده بود و از آنجایی که گاز مناسبی در داخل آن نبود، مشتعل می‌شود.»

    با ادامه‌دار شدن این پرونده و اظهارات ضد و نقیض و همچنین ورود مدعی‌العموم به پرونده حالا باید منتظر روزهای آتی و احتمال برخورد با متخلفان این پروژه بود. برخوردی که شاید بتواند بخشی از هزینه‌های مالی وارده به بودجه شهروندان تهران یا همان بیت‌المال و همچنین آسیب وارد شده به سلامت شش کودک را تا حدی جبران کند.

    «ناصر امانی» هم توضیحاتی را در گفت‌وگو با «اعتماد» ارایه می‌دهد و می‌گوید از روز اول او و بعضی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نگرانی‌هایی در این باره داشته‌اند.

    امانی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر تهران تاکنون به این موضوع و حق شهروندان تهرانی ورودی داشته یا برنامه‌ای دارد؟ می‌گوید: «بله شورای شهر تهران به این موضوع ورود کرده و من هم تذکر کتبی به شهردار تهران دادم و گفتم باید مدیران و پیمانکارانی که این خطای بزرگ را مرتکب شدند، مجازات و برکنار شوند.»

    آقای امانی درباره هزینه‌های مالی و اقتصادی این پروژه خبرساز هم می‌گوید: «حداقل حدود سه میلیارد تومان پول بیت‌المال را هدر دادند و حتما باید پاسخگو باشند.

     

    منبع: اعتماد


    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *