شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 3776
  • بهشت دوچرخه

    به بهشت دوچرخه ها خوش آمدید: نقل مکان خانواده ای از بریتانیا به هلند

    هنگامی که کایلی ون دام در جستجوی شهری دوستدار دوچرخه بود، حومه شهر هوتن که تقریبا بدون خودرو است را پیدا کرد. به عقیده او، این مدل برای بیشتر شهرهای جهان قابل الگوبرداری است.

    سر ۱۵ ساله آنها صبح زود با دوچرخه اش در کنار سایر دوستانش به مدرسه می رود. فرزند ۸ و ۱۳ ساله آنها نیز تمام فعالیتهای تفریحی و حمل و نقل خود را با استفاده از دوچرخه انجام می دهند، بدون اینکه به وسیله محافظ یا امنیتی خاصی نیاز داشته باشند.

    این شیوه زندگی روزانه در هوتن، حومه شهر اوترخت در هلند است. به محض حضور در اینجا، خیلی زود دسته ای از بچه هایی را می بینید که در حال دوچرخه سواری برای رفتن به باشگاه ورزشی، جمع های دوستانه، فوق برنامه های مدرسه در شرایط  جوی باد و بارانی و آفتابی هستند.  یکی از عبارات مورد علاقه من در هلند “Jij bent niet van suiker gamaakt” است (شما از قند یا شکر ساخته نشده اید) به این معنی که شما در باران نابود نمی شوید؛ پس در باران هم سوار دوچرخه شوید.

    این شیوه زندگی ما را از بریتانیا به هلند آورد. پس از ۱۵ سال رویاپردازی – از سیدنی، لندن و نورویچ – ما به دنبال شهری که بیشتر دوستدار دوچرخه باشد گشتیم.

    در حال حاضر ما هوتنی هستیم، شهروندان حومه معروف دوستدار دوچرخه در جهان به گزارش مطالعه موسسه برنامه ریزان شهر آینده. هوتن از زمان رومیان در نقشه قرار داشته، اما توسعه مدرن آن در اواخر دهه ۱۹۶۰ به عنوان بخشی از برنامه رشد سریع شهر اوترخت آغاز شد.

    راب درکس به عنوان معمار شهر هوتن، این شهر را برای اولویت بخشی به افراد پیاده و دوچرخه سواران طراحی کرده است. جاده ای  حومه شهر  را دایره وار در بر گرفته و بخش های مسکونی در داخل تنها از طریق خیابانهایی در لبه ی شهر در دسترس هستند. در مقابل، شبکه وسیعی از مسیرها و خطوط دوچرخه برای اتصال این مناطق وجود دارد.بهشت دوچرخه

    سرعت گیرهای مرتفع و محدودیت سرعت پایین در هوتن به معنی آن است که عمدتاً حرکت در خیابانها با وسیله نقلیه موتوری دشوار و ناممکن است؛ در هوتن، اتومبیل ها مهمانهای ناخوشایندی هستند. بر خلاف رانندگان، دوچرخه سواران و پیاده ها می توانند به طور مستقیم حرکت کنند؛ به عبارتی یک پیاده روی دو دقیقه ای یا یک سفر ۱۰ دقیقه ای با ماشین انجام دهند.

    این کار جواب می دهد: تقریبا ۹۸٪ از خانواده های هوتن دارای حداقل یک دوچرخه است و میانگین ۳٫۴ دستگاه دوچرخه در هر خانوار آمار خوبی است. در حالی که بسیاری از سفرهای کاری با ماشین انجام می شود – مخصوصاً سفرهای خارج از شهر – دوچرخه سواری به نوعی محبوب ترین نوع حمل و نقل در این شهر است. گزارش ITDP نشان می دهد ۵۳٪ از ساکنان شهر با دوچرخه و یا پیاده به فروشگاه مواد غذایی می روند. این رقم در رفتن به بانک یا آرایشگاه و همینطور برای سر زدن به دوستان و فامیل به ۷۹٪ می رسد.

    برخی ساکنان اتومبیل نیز دارند – گرچه به ندرت بیش از یک خوردو در خانواده ای باشد، بعضی نیز ترجیح می دهند در مورد لزوم از شرکتهای اجاره خودرو استفاده کنند. کودکان به محض اینکه بتوانند راه بروند، دوچرخه سواری می کنند، افراد دارای معلولیت، آزادانه و مستقل حرکت می کنند، افراد سالخورده در همه جا گردش و دوچرخه سواری می کنند و اگر روی دوچرخه احساس ناامنی داشته باشند، با یک سه چرخه تعویض خواهد شد. به مهاجرانی نیز که توانایی دوچرخه سواری ندارند آموزش های لازم داده می شود.

    همه چنین فرصت انتخابی نظیر ما را ندارند. اما هیچ کدام از ویژگی های شهر هوتن تندروانه یا جایگزین نیست. این تصمیم شهر هلندی برای دور شدن از ماشین، پاکیزگی هوا، سرمایه گذاری در سلامت افراد، ایده غیر قابل دسترسی نیست.

    شهر هوتن، به ناچار آینده بسیاری از جوامع در دام خودرو است اما این اتفاق خوشایند اینجا و هم اکنون رخ داده است. هیچ چیزی نمی تواند مانع از تصمیم گیری های مشابه در شهرهای دیگر شود.

     



    مطلب پیشنهادی

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره پروژه بلدیه گفت: کار نصب ۴ دستگاه آسانسور، اجرای رمپ مرکزی، نصب هواساز و فن کوئل، محوطه‌سازی بخش شمالی پروژه و نازک کاری طبقات در دست انجام است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *