شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 18007
  • به چه دلیلی مطالعه امکان سنجی در طرح های شهرسازی انجام میشود؟
    برای روز جهانی شهرسازی

    به چه دلیلی مطالعه امکان سنجی در طرح های شهرسازی انجام میشود؟

    برای پاسخ به این سوال باید گفت: طرح امکان سنجی شهرسازی ، جهت آنالیز کلی پروژه‌های شهرداری انجام می‌شود. به این نکته دقت کنید، استفاده از نتیجه مطالعاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، موجب آگاهی حداکثری شما از امکان پذیر بودن اجرای پروژه خواهد شد. در حقیقت، طرح امکان سنجی شهرسازی به اخذ هرچه راحت‌تر و سریعتر وام و مجوزهای مورد نیاز، کمک می‌کند. نکته قابل توجه این است که این طرح، بخشی از مطالعات امکان سنجی فنی را نیز شامل می‌شود. برای آشنایی حداکثری با این موضوع، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. به این دلیل که سعی داریم به طور مفصل مزایای استفاده از طرح امکان سنجی مربوط به شهرسازی را برای شما بازگو کنیم.

    طرح امکان سنجی شهرسازی و بررسی قوانین مربوط آن
    چنانچه شما قصد ساخت و ساز ساختمان یا بازآفرینی شهری منطقه‌ای را دارید، باید از قوانین مربوط به این امور آگاهی داشته باشید. قوانین مربوط مجوز تعداد طبقات در هر منطقه، قواعد مرتبط با اخذ وام و تسهیلات و بسیاری دیگر، در طرح امکان سنجی شهرسازی موجود می‌باشد. به این نکته توجه نمایید که در ابتدای کار لازم است شما از شهرداری پروانه ساخت دریافت نمایید. قابل ذکر است که شهرداری قوانین مربوط به خود را در مورد ساخت پارکینگ، بنای اضافه و تغییر کاربری دارد. استفاده از نتایج تحقیقات مربوط به امکان سنجی پروژه، موجب آگاهی شما از تمامی این قوانین و قواعد خواهد شد.

    در حقیقت طرح توجیهی مربوط به ساخت و ساز شهرداری، باید به صورتی تدوین شود که بتواند در اخذ مجوزهای لازم شما را کمک کند. همچنین این طرح امکان سنجی، می‌بایست قابل ارائه به کمیسیون ماده پنج شهرداری و انجمن معماران ایران نیز باشد. به همین دلیل لازم است نگارش طرح توجیهی شهرسازی پروژه مورد نظر خود را به شرکتی خوش سابقه و معتبر بسپارید.

    طرح امکان سنجی شهرسازی و بررسی ریسک سرمایه گذاری
    به این نکته دقت نمایید که طرح امکان سنجی شهرسازی، به صورت کاملا موشکافانه به برآورد هزینه‌های پروژه مورد نظر می‌پردازد. یک طرح توجیهی مناسب می‌بایست از صفر تا صد تمام هزینه‌های پروژه را مورد بررسی قرار دهد. با اطلاع از این موضوع می‌توان به صورت دقیق ریسک سرمایه گذاری در پروژه را وارسی کرد. این طرح میزان سرمایه در گردش، سرمایه ثابت را محاسبه کرده و نرخ بازگشت سرمایه را نیز به شما اعلام می‌کند. به این نکته دقت کنید که چنانچه پروژه مورد نظر شما از سوددهی قابل قبولی برخوردار نباشد، کارشناسان توصیه بر توقف پروژه خواهند کرد. توقف پروژه‌های کم سود موجب جلوگیری از ضرر مالی خواهد شد.

    تاکید بر استفاده از طرح امکان سنجی به روز
    به این نکته دقت نمایید که طرح امکان سنجی پروژه های شهرسازی می‌بایست کاملا به روز و مطابق با آخرین تغییرات رخ داده در قوانین بانک‌ها و موسسات باشد. در حقیقت هر ساله در قوانین مربوط به هر کدام از سازمان‌ها، تغییراتی ایجاد می‌شود. کارشناسانی که به تدوین طرح توجیهی مشغول هستند، می‌بایست از تمامی این تغییرات آگاهی داشته باشند. همچنین طرح توجیهی مورد نظر را نیز با توجه به این تغییرات نگارش نمایند. این موضوع در برآورد هزینه ها نیز صدق می‌کند. به این صورت که برآورد مالی پروژه ها نیز می‌بایست بر اساس قیمت‌های روز بازار تعیین شوند. در غیر این صورت طرح توجیهی ارائه شده، دارای هیچ گونه ارزشی نیست.

    مطالعات فنی موجود در طرح امکان سنجی شهرسازی
    همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، طرح امکان سنجی شهرسازی، پروژه مورد نظر شما را از تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌دهد. تحقیقات فنی نیز بخش مهمی از یک طرح توجیهی شهرداری است. این موضوع که برای انجام پروژه به چه دستگاه‌ها و تجهیزاتی نیاز است، در مطالعات فنی پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این طرح، مطالعات بسیاری در مورد هزینه استهلاک ابزارآلات و هزینه تعمیر دستگاه‌ها انجام می‌شود. همانطور که میدانیم، نگهداری از  تجهیزات و ابزار آلات نیز دارای هزینه‌هایی است که همه این موارد در طرح امکان سنجی پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مهندسین مشاور هفت شهر آریا، با ارائه مشاوره‌های تخصصی، موجب افزایش عمر و کاهش هزینه‌های استهلاک ابزار آلات می‌شوند.

    ارزیابی قیمت تمام شده هر واحد از ساختمان‌ها
    در حقیقت قیمت هر واحد از آپارتمان‌های تازه ساز، توسط کارشناسان مهندس دادگستری کشور تعیین می‌شود. اما مهندسان مشاور هفت شهر آریا با سالها فعالیت در این زمینه، اطلاعات کافی در مورد قیمت گذاری هر واحد از ساختمان را دارا می‌باشند. به این نکته دقت کنید که یکی از دلایل مهمی که طرح امکان سنجی پروژه‌های شهرسازی نگارش می‌شود، ارزیابی قیمت تمام شده هر واحد از آپارتمان تجاری یا مسکونی است. در حقیقت، عوامل متعددی بر قیمت آپارتمان‌های نوساز تاثیر می‌گذارد که یکی از این عوامل، دسترسی آن به امکانات تفریحی و رفاهی است. این امکانات تفریحی و رفاهی شامل مواردی مانند: مدرسه، فروشگاه، پارک، استخر، سینما و بسیاری دیگر می‌شود. در صورتی که آپارتمانی دسترسی خوبی به این امکانات داشته باشد، این مورد مسلما بر روی قیمت آن تاثیر مثبت می‌گذارد.

    اقداماتی که قبل از نگارش طرح امکان سنجی باید انجام شود
    در حقیقت قبل از نگارش طرح امکان سنجی شهرسازی می‌بایست، زیرساخت‌های منطقه مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار داد. انجام این مورد در محاسبه هزینه ها بسیار اهمیت دارد. به این موضوع توجه کنید که برخی از پروژه‌ها در مناطقی دور از امکانات مانند: لوله کشی آب، گاز انجام می‌شوند. هزینه انجام این نوع پروژه ها با پروژه‌های درون شهری کاملا متفاوت است. طرح امکان سنجی شهرسازی نیز به همین دلیل به بررسی زیرساخت‌ها اهمیت فراوانی می‌دهد.
    منبع مهندسان مشاور هفت شهر آریا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *