دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 18570
  • تاثیر ثبت جهانی روستا و شهرهای صنایع دستی در کشور چه بود؟
    تاثیر ثبت جهانی روستا و شهرهای صنایع دستی در کشور چه بود؟

    تاثیر ثبت جهانی روستا و شهرهای صنایع دستی در کشور چه بود؟

    ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: شورای جهانی صنایع دستی از سال ۱۹۶۴ بنا به جلسه‌ای که در نیویورک برگزار شد به عنوان بخش غیر دولتی و فعال و متولی صنایع دستی در دنیا به ثبت رسید. این شورا ۶ منطقه جغرافیایی دارد که متولی حفظ معیشت، امنیت و پروژه‌های مرتبط با صنایع دستی هستند که در واقع یک این سازمان غیر دولتی زیر مجموعه یونسکوست.

    وی گفت: از سال ۲۰۱۲ خیلی از فعالیت‌هایی که به صورت مستقیم با یونسکو انجام می‌دادیم به این شورای متولی منتقل شد تا فعالیت‌های مرتبط تخصصی صنایع دستی را پیگیری کند. تا آن زمان فعالیت‌های مرتبط با مهر اصالت هم مستقیماً از طریق یونسکو انجام می‌شد و داوران را هم خودشان می‌فرستادند. گواهینامه‌هایی که آنها می‌دادند نیز فقط لوگوی یونسکو را داشت اما از آن سال که خیلی از فعالیت‌های تخصصی به شورای جهانی واگذار شد. مهر اصالت بین المللی هم از طریق این شورا و با نظارت یونسکو داده می‌شد.

    توحدی گفت: در حال حاضر هم بررسی آخرین گواهینامه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ از بخارا رسیده؛ لوگوی یونسکو، شورای جهانی صنایع دستی و لوگوی منطقه آسیا و اقیانوسیه را دارد و از نظر اعتبار، مانند خیلی از شوراهای غیر دولتی و تخصصی دارای اعتبار جهانی است.

    مهر

    ۰ seconds of 10 minutes, 24 secondsVolume 90%

    وی افزود: از سال ۱۳۹۴ پروژه‌ای در شورای جهانی یونسکو به سفارش کشور هند شکل گرفت که به نوعی الگوبرداری از شهرهای خلاق یونسکو بود که ما هم به نوعی شهرهای جهانی صنایع دستی را ثبت کنیم. از سال ۱۳۹۴ ما هم به ارسال پرونده اقدام کردیم و همان موقع اولین شهرهای صنایع دستی از جمله شهرهای اصفهان و تبریز ثبت شد و در سالهای بعد به تعداد این شهرها و روستاها اضافه کردیم.

    مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: آن زمان روستای کلپورگان ثبت شد چون در حدی بود که می‌توانست در دنیا مطرح شود در حالی که قبلاً برای معیشت مردم سفال‌های آنها را خریداری کرده و دور می‌ریختند اما الان این صنایع دستی در دنیا مطرح است و خرید آنقدر زیاد شده که تولیدکنندگان فرصت تولید ندارند.

    وی درباره اینکه چرا شهرهای دیگر از این قابلیت برخوردار نبودند که بعد از جهانی شدن بتوانند فروش بهتری داشته باشند گفت: هر منطقه یک قابلیت دارد شهر ملایر شهر مبلمان منبت است و از نظر اشتغال و گردش مالی کم نظیر است. صنایع دستی آباده کیفیت دارد کلپورگان به خاطر سادگی اش ثبت شد. ما ثبت نکردیم ارزیابان براساس شاخص‌های بین المللی آن را ثبت کردند. وقتی روستای خراشاد در خراسان جنوبی به عنوان روستای حوله بافی ثبت شد؛ شاهد بودیم که روستاییان مهاجر به روستا برگشتند. اینها نتیجه ثبت روستا بود.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *