یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 17805
  • تبیین ضوابط جدید تشویقی بافتهای فرسوده برای مدیران شهرداری ۴۸ شهر استان تهران
    تبیین ضوابط جدید تشویقی بافتهای فرسوده برای مدیران شهرداری ۴۸ شهر استان تهران

    تبیین ضوابط جدید تشویقی بافتهای فرسوده برای مدیران شهرداری ۴۸ شهر استان تهران

     به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)،مجتبی شهبازی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: بافتهای فرسوده شهری محل تشدید حوادث و بروز آسیبهای جبران ناپذیر به مردم است. با تصویب و ابلاغ سیاستها  و ضوابط تشویقی جدید در حوزه بافت های ناکارآمد شهری انتظار می رود روند نوسازی و بهسازی در  کنار مشارکت مردم و اهالی بافتهای فرسوده شتاب بگیرد.
    وی به پیشینه روند تکامل و اصلاح ضوابط بافتهای فرسوده اشاره و تصریح کرد: آغاز حرکت درباره بافتهای فرسوده از دهه ۸۰ آغاز شد. طرح اولیه در سال ۸۴ در شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب گردید و توسط شرکت عمران و بهسازی (بازآفرینی شهری) برپایه سه شاخصه مهم ریزدانگی،نفوذناپذیری و ناپایداری بافتهای فرسوده تببین شد.
    شهبازی ادامه داد: طی سال ۸۷ آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در جهت تکامل بخشیدن به مصوبه قبلی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در جهت تکامل بخشیدن به مصوبه قبلی ابلاغ شد و در سال ۸۹ برای اولین بار با تصویب قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شاهد تغییر واژه ها و استفاده از مفاهیم جدید همانند بافتهای ناکارآمد شهری و پرداختن به موضوعات فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی در بافتهای فرسوده در کنار بحث کالبدی آن بودیم
    وی تصریح کرد: طی سال ۹۲ و ۹۳ شاخص های جدید با معیارهای جدید از بافت های فرسوده ارائه گردید که البته خالی از اشکال هم نبود و طی آن سالها شاهد راه اندازی ستادهای ملی و شهرستانی بازآفرینی در کشور بودیم.
    وی ادامه داد: در چند سال اخیر و به خصوص در سال ۱۴۰۰ شیوه نامه جدید با تعداد شاخص های جدیدتری از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری تعریف گردید و در نهایت با بازنگری و رفع ایرادات در سال ۱۴۰۱ ضوابط تشویقی جدید بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری توسط وزیر راه و شهرسازی تصویب شد و به استانداران جهت ابلاغ به شهرداران ابلاغ ارائه گردید.
    شهبازی با تاکید بر اینکه تبیین سیاستها و ضوابط تشویقی در بافتهای ناکارآمد و جریان سازی گفتمان نوسازی از وظایف ادارات کل راه و شهرسازی کشور است.، گفت:تنها جریانی که می تواند در نوسازی بافتهای فرسوده موثر باشد


    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *