جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۲۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 17903
  • جنگل
    جنگل

    تقویت جنگل سدی برای در امان ماندن از بلایای طبیعی

    ولی‌الله فرامرزی ضمن تبریک هفته منابع‌طبیعی با شعارمحوری درخت برای زندگی با هم بکاریم برای ایران سرسبز ایران قوی اظهار کرد: تخریب جنگل مشکلات فراوانی در زندگی امروزی بوجود آورده است، انسان، به شیوه‌های گوناگون منابع‌طبیعی را تخریب می‌کند. یکی از این شیوه‌ها، بی‌احتیاطی جنگل‌نشینان و دامداران و آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع است.

    وی افزود: تخریب جنگل و نادیده گرفتن آن، باعث کمبود آب و تخریب جاده‌هاست با تخریب پوشش گیاهی جنگل و تخریب مخازن ذخیره آب‌های زیرزمینی  که با اولین بارش باران ،آب به جای ذخیره شدن به صورت سیل و روان‌آب خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. صنعتی شدن، عبورجاده‌های گوناگون از جنگل‌ها و مراتع، قطع درختان و آلودگی هوا نیز در تخریب منابع طبیعی مؤثرند.

    فرامرزی به نهضت تولید و کاشت یک میلیارد نهال هم اشاره کرد و گفت: بخاطر ایجاد گاز‌های گلخانه‌ای سازمان ملل کشورها را مجاب کرده تا در مدت ۴ سال  نهال تولید و کاشته شود و در ایران هم باید یک میلیارد نهال تولید و کاشته شود. در همین رابطه  حضرت آقا برای کاشت یک میلیارد اصله نهال تکلیف کردند و رئیس جمهور تاکید داشت بنابراین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید همت کند و از مردم و خیرین کمک گرفته تا در ۴ سال این یک میلیارد نهال تولید و کاشته شود و دراین مورد ۶ مورد تفاهم‌نامه با آموزش پرورش انجام داده‌ایم با  فنی‌حرفه‌ای،هلال‌احمر، سپاه، مدیریت شهرک‌های صنعتی، بخشداری و … در هم صورت گرفته است.

    سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت به برداشت بی‌رویه قارچ ترافل اشاره کرد و تصریح کرد: قارچ «ترافل» که به نام دُنبَلان هم شناخته می‌شود، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود. بیشترین میزان مصرف ترافل در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیه انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و داروسازی است.

    فرامرزی اضافه کرد: برخی از انسان‌ها به دلیل طمع و به امید یافتن قارچ‌ها بیشتر با کلنگ و تیشه به جان زمین اطراف افتاده و نهال‌های کوچک قارچ را از بین می‌برند. وقتی قارچ نرسیده برداشت می‌شود هم کیفیت آن پایین بوده و هم از نظر ارزش ریالی پایین‌تر است و همچنین اسپور آن در طبیعت باقی نمی‌ماند که تکثیر شود. ۵ سال است که انسان با برداشت بی‌رویه آسیب‌های زیادی به جنگل و چرخه طبیعت وارد کرده است. اداره منابع طبیعی شهرستان مینودشت برای برخورد با قاچاقچیان ترافل که با خود سلاح سرد به همراه  دارند با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه است و این مسئله در قاچاق بی‌رویه قارچ تاثیرگذار شده  است. برداشت بی‌رویه و غیراصولی ترافل ضرورت برخورد جدی‌تر و فرهنگ سازی در این زمینه توسط دستگاه‌های متولی را نشان می‌دهد.

    سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت خاطرنشان کرد:براى جلوگیرى از فرسایش خاک در زمین‌هاى زراعتی،  درخت‌کارى و برای بهبود اقتصاد روستائیان احداث باغ‌هاى میوه روى سطح های شیبدار انجام می شود.این طرح در ۱۸ روستا بین روستاهای گالیکش و مینودشت درحال اجراست .نهال درختان مثل گردو ،سیب،گلابی،گیلاس و…..در اختیارروستائیان قرار داده می شود وکارشناسان ما در این زمینه به روستائیان مشاوره و راهنمایی  می دهند و اهالی این روستا ها در زمین های شیبدار با ایجاد باغ و درختان میوه هم به طبیعت و هم اقتصاد خود کمک می کنند.این زمین ها در ۸ روستا از روستاهای مینودشت به مساحت ۴۰هکتار انجام شده است.

    فرامرزی به طرح آبندان روستای سایر و کلاسره هم اشاره کرد و افزود: این آبدان برای رفع کمبود آب زمین های این روستاها  و کمک به گردشگران  و آبیاری نهال ها احداث شده است. که به صورت آبیاری قطره ای انجام خواهد شد.

    وی به طرحی جدید در حال اجراست اشاره کرد و افزود:ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. این روند با ذخیرهٔ کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان گازِ گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک کند. که در سه سطح بین المللی و ملی و منطقه ای انجام می شود.

    زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که بر مبنای توسعه کشت درختان سریع‌الرشد و زودبازده مانند صنوبر و اکالیپتوس است همچنین با هدف مقابله با بیابانزایی در ۱۶۰۰ هکتار از مراتع شمالی استان گلستان هلالی آبگیر احداث می شود. احداث بانکت و تراس‌بندى بیشتر براى جلوگیرى از فرسایش خاک در زمین‌هاى زراعتی، در عملیات مکانیکى آب‌خیرداری، صورت می گیرد.

    گفتنی است در این هفته شوراهای و دهیاری‌ها،دستگاه‌ها ،موسسات، شرکت‌ها و……در اجرای برنامه های این هفته و فرهنگ سازی همکاری دارند.

    گلستان ما



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *