پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13342
  • پای هوش مصنوعی باید به ساختمان‌ها باز شود
    صفر تا صد شهرسازی الکترونیک در اصفهان

    جزئیات هوشمندسازی خدمات در حوزه‌های شهرسازی و خدمات شهری تهران

    محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نشست خبری اظهار کرد: تهران هوشمند یکی از برنامه‌های جدی در این دوره محسوب می‌شد که در این بخش اقداماتی در دستور کار قرار گرفت. در برنامه تهران هوشمند تلاش شد یکسری رویکرد اساسی انجام بدهیم و تلاش شد مشارکتی باشد و با بسیاری از نهادهای غیرشهرداری نیز همکاری داشتیم و یک محور نیز محور خدمت‌رسانی بود تا بتوانیم در این بخش سرویس‌دهی به شهروندان داشته باشیم.

    فرجود تصریح کرد: در سخت‌ترین شرایط مالی، شهرداری وارد مقوله تهران هوشمند شد تا بتوانیم شهر را با هزینه کمتری اداره کنیم و برنامه تهران هوشمند که نتیجه سال‌ها مطالعات است یک برنامه مفصل است و بر اساس اسناد بالادستی طراحی شده و نهایتا این برنامه تهیه شد که دارای سه لایه است.

    مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: حمل و نقل حوزه اساسی در تهران هوشمند محسوب می‌شود همچنین حوزه‌هایی مثل شهرسازی نیز در تهران من در نظر گرفته شده است اما هیچ برنامه هوشمندی نقطه پایان ندارد و در شهرداری تهران نیز در حوزه هوشمندسازی پایتخت اقداماتی انجام شده و برنامه‌هایی پیش‌بینی و در فاز اول انجام شده است. در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ این برنامه ها اجرا شده و عمده کاربردهای ما در سال گذشته و امسال به خروجی رسیده است.

    وی گفت: این برنامه ارتباط نزدیکی با برنامه توسعه سوم شهرداری تهران دارد. همچنین به حوزه خدمات شهروندی در تهران من توجه ویژه‌ای شده است. سامانه شفافیت اولین کارهایی بود که انجام شد. همچنین ورژن جدید ۱۳۷ طراحی شد و در ادامه باشگاه شهروندی به زودی رونمایی خواهد شد. اطلاعات محلات در سامانه تهران من بارگذاری شده است. در حوزه شهرسازی به دو حوزه توجه شده است یکی اینکه خدمات را به صورت غیرحضوری ارائه کنیم و نخستین کاری که انجام شد این بود که کارتابلی برای شهروندان طراحی شد تا فرآیند ساخت و ساز ملک خود را مشاهده بکنند و می‌توانند به صورت غیرحضوری استفاده بکنند. همچنین برای مهندسان در حوزه شهرسازی نیز برنامه‌ای طراحی شد.

    فرجود خاطر نشان کرد: همه نوع درخواست اعم از همکاری و نوسازی بروز شده است و این مانع از مراجعات حضوری خواهد شد. تمام اقدامات شهرداری و پروژه‌های محلی در سامانه تهران من بارگذاری شده است. طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای، همچنین سرویس‌های بلیط، در این سامانه پیش بینی شده است.

    وی گفت: یکی از کارها سرویسی است که برای ناشنوایان اجرا شد. اگر حادثه ای در مواقع بحران برای این عزیزان بوجود بیاید می توانند خدمات خود را از سازمان‌های مربوطه دریافت بکنند که کار جدیدی محسوب می شود.

    وی گفت: مهمترین چیزی که در سیستم خدمات شهری داریم اکوسیستم تهران من است و تهران من جزو بهترین سیستم‌های دولتی محسوب می‌شود و سال گذشته از دید داوران و مردم به عنوان بهترین سامانه معرفی شد و برای ارائه سرویس در این سامانه بیش از ۴۰ سرویس به این مجموعه متصل هستند. در سال ۹۷ که طرح ترافیک جدید اجرا شد با همکاری معاونت حمل و نقل دیتاهای جدیدی به این سامانه افزوده شد.

    مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اضافه کرد: کار دیگری که در ایام کرونا انجام شد علاوه بر سرویس‌هایی که از قبل طراحی شده بود سرفصل جدیدی به عنوان میز خدمت شهرداری طراحی شده است که به زودی در این سامانه بارگذاری خواهد شد و می‌توانند درخواست‌ها و نامه‌های خود را از این طریق به ما ارجاع داده و در نهایت در اختیار معاونت‌ها و مجموعه‌های مرتبط قرار داده خواهد شد.

    وی در مورد سامانه ۱۳۷ گفت: غیر از تغییرات اساسی در این سامانه، امکان ارسال عکس، فیلم و صوت نیز از موضوعات مدنظر شهروندان در سامانه تهران من فراهم شده است. بسیاری از مردم در حال حاضر از این طریق با شهرداری ارتباط می‌گیرند. یکی دیگر از بخش‌هایی که با حوزه حمل و نقل مرتبط است پلتفرم یکپارچه پرداخت شهری است و از این طریق می‌توانند به راحتی تمام پرداخت‌های خود را به شهرداری واریز کنند.

    فرجود تصریح کرد: پارک حاشیه‌ای نیز از نظر فناوری یکی از مدرن‌ترین پارک حاشیه‌ای در دنیاست که مدل ساده‌ای برای شهروندان محسوب می‌شود و پرداخت آن نیز راحت است و در منطقه ۲ این مسئله آماده شده و در منطقه ۶ و ۷ در دستور کار است. یکی دیگر از برنامه های تهران من اپلیکیشن دوچرخه است که امکان مشاهده نزدیک‌ترین فروشگاه‌های دوچرخه، نزدیک‌ترین پارکینگ مسقف دوچرخه و نزدیک‌ترین تعمیرگاه دوچرخه اشاره شده است. یکی دیگر از کارهایی که در حوزه شهروندی شده است اپلیکیشن تهران بلیط است که به تازگی این اپلیکیشن اضافه شده است. همچنین صدور مجوز اپراتورهای تفکیک پسماند ارزشمند از دیگر اقدامات در راستای تهران هوشمند محسوب می‌شود که این امر باعث کاهش پسماند در آرادکوه و حذف زباله‌گردی می شود.

    وی گفت: همچنین در حوزه شهروندی برگزاری نخستین انتخابات تمام الکترونیکی شورایاری در پایتخت انجام شد و ثبت نام داوطلبان، بارگذاری و بررسی مدارک و فعالیت‌ها به صورت سیستماتیک انجام شد که همه این موارد در راستای تحول دیجیتالی شهرداری تهران محسوب می‌شود. همچنین خدماتی نیز در مجموعه شهرداری انجام شده است که سامانه‌ها، سرویس‌ها و پروژه‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری تعریف شده است. همچنین در حوزه شهرداری املاک نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. در حوزه شفافیت و انطباق مالی و حوزه منابع رسانی نیز کارهایی انجام شده است و اساسا کارها در حوزه منابع انسانی تغییر پیدا کرد.

    مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: یکی از کارهای مهم سامانه معاملات بوده که از ابتدا تا انتها به صورت الکترونیکی بوده است همچنین امضای الکترونیکی در شهرداری انجام شد.

    وی عنوان کرد: سامانه مدیریت فضای سبز و بحران نیز از دیگر سامانه‌هایی است که راه‌اندازی شده است به طوریکه سامانه مدیریت فضای سبز (نهال)‌ یکی از سامانه‌های مهم محسوب می‌شود. همچنین سامانه خودرویی شهرداری یکی از بزرگترین سامانه‌ها محسوب می‌شود که البته در گذشته به صورت مجزا بوده است.

    فرجود گفت: یکی از موضوعات داده محوری شهرداری تهران بوده که در این حوزه یک مسیری را طی کردیم و علاوه بر انتشار داده‌ها به سمت تحلیل آنها گام برداشته‌ایم. همچنین از تحلیل‌ها و داده‌ها به سمت پیشگیری اقداماتی انجام شده است.

    مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تصریح کرد: در حوزه نوآوری نیز دو نقش ایفا شد؛‌ یکی اینکه بازار شهرداری را برای نوآوری باز کنیم که این کار با روش‌های مختلف انجام شد. همچنین در حوزه زیرساخت حجم بسیاری از سقف هزینه ما در این حوزه بوده است و همکاران ما در تمام حوزه‌ها تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.

    وی گفت: شهرداری در حوزه دیجیتال هماهنگ عمل کرده است.

    تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *