جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 7315
  • تبدیل پایتخت به پارکینگ
    تبدیل پایتخت به پارکینگ

    دانشگاهیان به یاری مدیریت شهری بیایند/ دانشگاهیان در دوره مدیریت گذشته که شهر را می فروختند انتقاد نکردند

    محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی “تهران، شهری برای همه” با بیان اینکه مطالبات شهری نسبت به گذشته تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است، گفت: فعالیت های مدیریت شهری دوره پنجم بر حوزه های نرم افزاری و کیفی سازی متمرکز شده است و ماموریت های شهرسازی و معماری از جمله مهم ترین ماموریت هایی است که موجبات کیفی سازی و هویت بخشی شهرها می شوند و البته بخش عمده مشکلات شهر و کشور ما عدم توجه به همین ماموریت های شهرسازی و معماری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست است.

    سالاری ادامه داد: مدیریت شهری این روزها با همراهی جنبش های مدنی در راستای هویت بخشی و کیفی سازی، رویکردهای خوبی را اتخاذ کرده است اما متاسفانه به دلیل عدم فرهنگسازی و آگاه سازی همچنان مطالبات بخش عمده ای از جامعه شهری از ما تعریف پروژه های سخت افزاری و صرف پل سازی و بزرگراه سازی و کارهای عمرانی فارغ از توجه به پیوست های مطالعاتی و ضرورت نیاز سنجی و بررسی تبعات مثبت و منفی آن ها در کیفیت زندگی شهری است، به همین دلیل اکنون متهم به نداشتن دستاورد  هستیم و این رسالت دانشگاه ها و دانشجویان است که به تغییر رویکردها کمک کنند و در ایفای رسالت اصلی خویش با تدوین و ارائه بیانیه ها و تبیین رویکردهای مثبت و منفی در تغییر نگاه جامعه ایرانی و جامعه شهری کنشگری کنند.
    وی با انتقاد از عدم واکنش دانشگاهیان نسبت به چالش های شهر تهران طی ۱۲ سال اخیر و حتی قبل تر از آن اظهار داشت: امروز مجموعه ای از جامعه شهری که نگران وضعیت کشور و شهر خود هستند با ایجاد سمن ها و سازمان های مردم نهاد و ایجاد جنبش های مدنی، به کمک شبکه های اجتماعی به مدیریت شهری و حکمرانان کشور،‌ فرمان می دهند اما جایگاه دانشگاه ها و دانشکده ها کجاست؟ متاسفانه اکنون همه دانشگاهیان فقط پشت میز می نشینند و نقش اپوزیسیون را در نشست ها بازی می کنند، باید پرسید چرا زمانی که شهر  را می فروختند انتقاد نکردید؟ حتی برخی نیز از آن فضا برای گرفتن پروژه های کاری استفاده کردند.
    عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ما در دوره چهارم پس از انجام بررسی ها متوجه شدیم مطالعات انجام شده برای طرح های موضعی و موضوعی که نقش اساسی در ارتقاء کیفیت زندگی دارند،کارایی چندانی ندارند، این مطالعات را چه کسانی انجام داده اند؟ و باید ارزیابی شود که دانشگاه ها و دانشگاهیان و مهندسین مشاور که از دانشگاه ها مدرک می گیرند به عنوان نهادهای مرجع در این زمینه چه کرده اند.
    وی با بیان اینکه اساسا کیفی سازی و هویت بخشی، رویه های جاری را با مشکل مواجه می کند گفت: اداره شهر تهران با مجموعه مشکلات و چالش هایی که دارد، نیازمند هزینه های قابل توجهی است و زمانی که به سمت کیفی سازی حرکت می کنیم که اکنون نیز در این مسیر هستیم،‌باید طرح تفصیلی رعایت شود،‌تصمیمات سلیقه ای و امضاهای طلایی برچیده شود، تصمیمات شوراهای توافقات و معماری مناطق شهرداری متوقف گردد، رویکرد کمیسیون ماده ۵ از درآمدزایی صرف به سمت کیفی سازی تغییر کند، قراردادهای حوزه های مختلف عمرانی و خدمات شهری و… باید در مسیر فراخوان و مزایده و نظارت همگانی منعقد شود، نظارت همگانی بر تمامی تصمیمی گیری های شورا و شهرداری و مدیران مسلط شود، ‌شهرفروشی باید متوقف شود که خوشبختانه در این مدت ۲ سال بخش عمده ای از این رویه های جاری غلط و غیرقانونی به پایین ترین سطح خود رسیده است.
    عضور شورای شهر تهران ادامه داد: اینجاست که پروژه های عمرانی مثل گذشته اجرا نمی شود و مدیریت شهری متهم به ناکارآمدی و نداشتن دستاورد می شود و لذا دانشگاه ها، دانشکده ها و دانشگاهیان باید در کنار مدیریت شهری باشند، چراکه اگر این رویکردها موفق نشود و این ذهنیت ها تغییر نکند، مجددا همان رویکردهای گذشته ساری و جاری و مدیریت شهری متهم به عدم کارآمدی خواهد شد. اکنون که درآمد شهر به شدت کاهش پیدا کرده است،‌ در این فضا دانشگاه ها باید در کنار مدیریت شهری باشند، مجموعه ای از پروژه ها در شهر وجود دارد که دانشگاه ها می توانند بصورت پایلوت روی آن ها کار کنند، بایدظرفیت دانشجویی تهران بسیج شوند و مدیریت شهری را یاری کنند.
    سالاری در پایان ضمن انتقاد از تاکید دانشگاهیان بر بازنگری طرح های جامع و تفصیلی اظهار داشت: شهرها و کشورهای توسعه یافته بیش از نیم قرن است که از طرح های بلند مدت عبور کرده اند و به سمت برنامه ریزی های استراتژیک و منعطف رفته اند و شما امروز باید چنین برنامه ریزی هایی را مطالبه و پیگیری کنید.
     شهرفردا


    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *