شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۳۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 20552
  • نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد
    ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در کدام استان ها امکان پذیر است؟

    دستورالعمل جدید ساخت و ساز در تمامی پروژه های نهضت ملی مسکن ابلاغ شد

    داود دانشگر  مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه تعیین تکلیف و ساماندهی شرایط ساخت وساز کشور و ارتقای وضعیت مهندسی از جمله موارد مهمی است که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی دنبال می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر ساماندهی  وضعیت شرکت‌های حقوقی مهندسی به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار است. بیش از چهار هزار و پانصد شرکت سازنده حقوقی در سطح کشور وجود دارد که تقریبا در کنار هزار و دویست انبوه ساز، ساخت وساز را در کشور هدایت می‌کنند که با ابلاغ بخش نامه‌های سراسری درصدد ساماندهی آن‌ها هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه با همکاری دکتر حمزه شکیب، ساماندهی وضعیت مجریان و سازندگان و به دنبال آن انبوه سازان در دستور کار است افزود: توقع ما این است که وضعیت ساخت وساز هم از لحاظ کیفیت ارتقا پیدا کند و هم خدمات مهندسی   واقعی شود، قاعدتا تحقق این هدف، پیش نیاز‌های خاصی دارد که از جمله اصلاح دستورالعمل‌های مربوطه پس از گذشت چهارده سال است، این موضوع در دستور کار قرار گرفته شده است.

    این مقام مسئول در وزارت راه با تاکید بر اینکه  شیوه نامه اصلاحی سازندگان و انبوه سازان در سال جدید ابلاغ می‌شود و بسیاری از دغدغه‌هایی که وجود دارد رفع خواهد شد  تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که رقم می‌خورد بر پایه ارتقای ساخت وساز و جلوگیری از صوری کاری ساخت وساز‌های احتمالی است.

    وی ادامه داد: چند اتفاق دیگر نیز در چند ماه اخیر رقم خورد که   از جمله تشکیل شورای توسعه نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که به عنوان شورای مشورتی تخصصی نظرات تکمیلی در خصوص شیوه نامه ها، پیشنهاد اصلاح قوانین و  دستورالعمل‌ها را به مقام عالی وزارت ابلاغ می‌کند، این شورا  توانسته است تاکنون دستورکار‌های خوبی داشته است و طی همین دو سه جلسه اخیر، تقریبا دستورالعمل‌های ماده ۲۷ رونمایی شده که به زودی آن‌ها را  ابلاغ خواهیم کرد در همین راستا همچنین آیین رسیدگی شورای‌های  انتظامی کشور  و شرح خدمات مهندسی را به همین ترتیب ابلاغ خواهیم کرد.

    وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده که سامانه‌های مهندسی فعال شوند تاکید کرد: یکی از نقاط  ضعف سازمان‌های نظام مهندسی کشور، عدم دسترسی به اطلاعات به روز مهندسی در بخش‌های مختلف نظیر آزمایشگاهی، سازندگان، انبوه سازان و حقوقی است. راه اندازی سامانه‌ها گام تاثیرگذاری است که خوشبختانه طی یک ماه اخیر در شش استان راه اندازی شده و امیدواریم در چند هفته آینده در سراسر کشور راه اندازی شود، چرا که توسعه این سامانه‌ها می‌تواند کمک کند که ما بتوانبم برنامه ریزی بهتری برای توسعه کیفیت مهندسی و خدمات دهی به جامعه مهندسی داشته باشیم.

    دانشگر  افزود: همچنین تدوین دستورالعمل سرمایه گذاری‌های خارجی با هماهنگی کمیسیون سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد انجام شده که این دستورالعمل نقشه راهی برای  شرکت‌های حقوقی که قرار است در داخل کشوربا مشارکت شرکت‌های خارجی فعالیت کنند خواهد بود.

    وی همچنین از برنامه ریزی این وزارتخانه برای تدوین  دستورالعمل طرح و ساخت از اواسط سال آینده خبر داد و گفت: با تدوین و ابلاغ  دستورالعمل طرح و ساخت، قطعا  تحول قابل توجهی در بخش ساخت و ساز کشور رقم خواهد خورد و بویژه  دغدغه انبوه سازان نیز مرتفع خواهد کرد و ضمن اینکه در بردارنده  توانمندی ساخت وساز در کشور است در جهت تقویت و توسعه صدور خدمات مهندسی بسیار تاثیرگذار است.

    وی اظهار کرد: تعرفه خدمات مهندسی، در سال گذشته، نسبت به سال‌های پیش به شدت افزایش پیدا کرده بودو وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد همراهی حداکثری را در زمینه تعرفه خدمات مهندسی داشته باشد، به هرحال عقب ماندگی چندین ساله در نگه داشتن تعرفه نظام مهندسی باعث شده بود که، اختلاف تعرفه  با هزینه اعلامی در جدول مبحث دوم زیاد باشد، بر همین اساس تصمیم گرفتیم در پایان سال ۱۴۰۲ این اختلاف را حذف کنیم، و این تصمیم در کل در بردارنده هزینه سنگینی برای وزارت راه و شهرسازی داشت که تعرفه‌ای خارج از عرف گذشته مصوب کند.

    وی اظهار داشت: اصلاح ساختار تعرفه خدمات مهندسی در دستور کار جدی است چرا که  بروز رسانی اصلاح تعرفه خدمات مهندسی بر مبنای  جدولی که مربوط به سال ۸۴ است  به نظر دیگر پاسخگو نیست و اصلاحات بر اساس وضعیت روز ساخت و ساز کشور خواهد بودو تغییر اساسی در خصوص نحوه تعیین تعرفه خدمات مهندسی خواهیم داشت.

    در ادامه  شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان و دبیر برگزاری همایش ضمن تبریک روز مهندس و تشکر از حضور مهندسان وسازندگان و استقبال از جشن روز مهندس که توسط انجمن‌ها و کانون‌های صنعت ساختمان  برگزار شده است از  مسئولان وزارت راه و شهر سازی و استانداری‌ها و شهرداری خداست که در کنار بخش خصوصی باشند و مشکلات و موانع آنهارا حل کنند و از پتانسیل موجود در بخش خصوصی بابت ساخت ساختمان‌های با کیفیت و ایمن استفاده کنند.

    سعادت نژاد گفت: بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت و با اتحاد و یک صدایی به خانه دار شدن مردم و ساخت ساختمان با سرعت و کیفیت مناسب اقدام کند. اگر مسئولان در کنار بخش خصوصی قرار گیرند مشکلات ایجاد شده در سر راه ساخت مسکن را می‌توان به راحتی حل کرد.

    وی به برگزاری همایش روز مهندس اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از اعضا انجمن‌ها صنعت ساختمان و مهندسان و سازندگان  و انبوه سازان و مسئولان وزارت راه و شهر سازی و مجلس و استانداری و نظام مهندسی برگزار شد.

     



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *