جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 1406
  • آزمون و خطا در مدیریت

    زمان آزمون و خطا در مدیریت سر آمده

     

    امروز مصادف است با پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، این روز مبارک مقارن شده است با آغاز به کار رسمی پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا؛ برزن نیوز این روز مبارک و شروع دور جدید از مدیریت شهری و روستایی را به همگان تبریک گفته و آرزمند است تصمیم های عزیزان شورای پنجم و شهردارن و دهیاران منتخب آنها در شهرها و روستاهای کشور در طول چهار سال پیش رو سبب خیر و برکت برای موکلان و حوزه فعالیت شان باشد.

    انشاا… خداوند متعال به همگان توفیق دهد تا چرخ توسعه و پیشرفت یکا یک شهرها و روستاهای کشور را بیش از پیش در مسیر درست به حرکت در آورند و همواره برای تامین نفع عمومی بکوشند. همانا اگر باور داشته باشیم تامین نفع عمومی درهر شرایط و وضعیتی تضمین کننده تامین نفع فردی به صورت پایدار در دراز مدت است، همه سعادتمند خواهیم شد و شهرها و روستاهایی آباد خواهیم داشت. و اگر غیر از این باشد هرگز روی آبادانی را نخواهیم دید و هر روز بیشتر از دیروز در منجلاب مشکلات مختلف فرو خواهیم رفت.

    سروران ارجمند؛ ما (برزن نیوز) معتقدیم بسیاری از مشکلات امروز شهرها و روستاهایمان  ریشه در سه پدیده مهم دارد؛ ۱- فشار تقاضای ناشی از جهش جمعیت ۲- تغییرات اجتماعی ۳- نظام مدیریت مبتنی بر آزمایش و خطا.

    به زعم ما  مشکلات و معضلاتی چون؛ پدیده های کنونی؛ زیست محیطی، ترافیکی، اشتغال و اقتصاد، ازدواج و خانواده، مسکن و… ناشی از ترکیب توامان؛ انباشت تقاضای مدیریت نشده منتج از جهش جمعیتی دهه اول انقلاب (متولدین دهه ۶۵-۵۵ قریب به ۱۷ میلیون نفر هستند) و سیاست های جمعیتی پس از آن، و نظام مدیریتی مبتنی بر سیستم آزمایش و خطا -بیشتر متکی به احساس های فردی تا برآمده از دانش روز و تجربه های جهانی-  با خمیر مایه درک نادرست و غیر واقعی از تغییرات اجتماعی، در جامعه ملی و نظام اجتماعی بین المللی است. این وضعیت نظام شهری و روستایی کشور را پنجه در پنجه مشکلات مختلف قرار داده و بدون اغراق باید بگوییم همه شهرها و روستاهای کشور در لبه پرتگاه قرار دارند. بنابراین اعضاء محترم پنجمین دوره شهر و روستا و مدیران منتخب این عزیزان باید آگاه باشند که زمان آزمایش و خطا سرآمده است، آستانه تحمل کالبدی، اجتماعی و اقتصادی سکونتگاه های شهری و روستایی کشور لبریز است، کوچکترن خطا سقوط حتمی را به دنبال دارد. اتکا به شیوه های اداره شهر و روستا به سبک آنچه تاکنون و بخصوص در سال های اخیر رایج بوده است؛ نفس کشیدن معاصران را تنگ تر کرده و خیانت بزرگی در حق آیندگان است که مع الاسف به نام شما نوشته میشود.

    نکته دیگری که باید یادآور شد؛ توجه به پارادوکس قدرت است. قدرت فرایند عصبی خاصی به نام بازتاب را مختل میکند، چیزی که مبنای فهم و درک دیگران است، این باعث می شود که قدرتمندان در دیدن مسائل از نگاه دیگران ناتوان شوند. تا به حال تصور میشد قدرت فساد می آورد، ظاهرا داستان عمیق تر از این حرف ها است، قدرت محدودیت نظر هم می آورد. قدرت مهار نشده منشاء مشکلات جدی است. از طرفی این جهان تنیده در قدرت است، با قدرت است که کارها پیش می رود، اصلا روزنامه ها، جنبش ها و احزاب تلاش می کنند تا افراد خاصی قدرت را بدست بگیرند. بنابراین قدرت را نمی شود از ساز و کار این جهان حذف کرد. اکنون شما صاحب قدرت در حوزه مهمی شده اید بنابراین برای رهایی از پارادوکس قدرت همواره  نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

    • بازگشت ذهنی به گذشته معمولی، هر از گاهی خاطراتی را مرور کنید که در آن زمان عضو شورا نبودید و دیگران را نقد میکردید.
    • در انتخاب اطرافیان دقت کنید. افرادی را انتخاب کنید که تندترین و صریح ترین زبان را نسبت به شما دارند. هر چه شما قدرتمندتر باشید؛ نیازمند اطرافیان مستقل تر، شجاع تر و منتقدتر هستید.
    • گاهی جایتان را با ولی نعمتانتان (مردمی که شما را انتخاب کردند) عوض کنید. گاهی در کوچه و خیابان قدم بزنید و تصور کنید که یک شهروند عادی هستید نه عضو شورای شهر یا شهردار.

    جامعه ما برای پیشرفت نیازمند قدرت نظامند است. به همین جهت همه ما باید قدرت بدون تنگ نظری را تجربه و تمرین کنیم. همه ما وظیفه داریم قدرت را مهار کنیم چه خود صاحب آن باشیم چه در معرض آن. پیشرفت از ما و خانه های ما آغاز می شود.

    برزن نیوز ضمن تبریک مجدد و آرزوی توفیق روز افزون و روز آمد برای همه عزیزان در سراسر کشور، تلاش میکند همچون بازوی همکار و چراغی فرا رو برای شوراهای شهر و روستا، خود تمرین قدرت نظامند را بکند و از طریق ایفای نقش رسانه ای در مهار قدرت در خدمت جامعه و مدیریت شهری باشد. همچنین برای افزایش شفافیت در برنامه ریزی و توسعه و تحقق شهرداری شیشه ای از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

    مصطفی محمودی

    مدیر مسئول برزن نیوز



    مطلب پیشنهادی

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    از مارسی و ملبورن تا ونکوور و نیویورک، مجسمه‌هایی در شهرهای سراسر جهان ساخته شده‌اند که با القای مفاهیم هنری، اجتماعی و سیاسی تاکنون توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *