یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 905
  • شهرداری در مورد مترو حقیقت را می گوید؟

    عضو شورای شهر تهران با اشاره به شأن نظارتی شورا تأکید کرد: شهرداری درباره مترو ما را به دالان‌های تاریک می‌برد که آمار و ارقام را نبینیم و این در حالی است که وظیفه اصلی شورای شهر نظارت است، اما ما به‌عنوان ناظر چیزی برای ارائه به مردم نداریم.

    خط ۷ متروی تهران که پیش‌ازاین نیز یا انتقادات زیادی از سوی اعضای شورای شهر مواجه شده بود هفته گذشته بازهم موردانتقاد یکی از اعضای شورای شهر قرار گرفت.

    اما در این جلسه که با حضور معاون شهردار و مدیرعامل مترو برگزارشده بود در این مورد بین حافظی، عضو شورای شهر و نمایندگان مترو و شهرداری درگیری صورت گرفت. درحالی‌که نماینده مردم در شورای شهر ادعا می‌کرد بر اساس گزارشی که در دست دارد خط ۷ مترو ازنظر ایمنی و سلامت مناسب نیست نمایندگان شهرداری معتقد بودند که این گزارش‌ها متعلق به شهرداری نیست و خلاف واقع است.

    محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره درگیری اعضای شورای شهر با معاونان شهردار تهران در جلسه هفته گذشته در صحن شورای شهر گفت: بعد از اتمام جلسه مشاور مدیرعامل مترو به دکتر حافظی اعتراض کرد و مدعی شد گزارش‌هایی که خواندند خلاف واقع است و این در حالی بود که مهر همه سازمان‌های مربوط پای گزارش‌هایی که دکتر حافظی ارائه داد وجود داشت.

    حقانی در ادامه اضافه کرد: در این میان معاون شهردار که به‌جای شهردار در جلسات حضور دارد گفت که قبل از خواندن گزارش‌های شورا لازم است آن‌ها را با ما چک کنید و اگر موردقبول ما بود در صحن بخوانید. درصورتی‌که چنین قانونی وجود ندارد و باید همه‌چیز به‌صورت علنی در صحن بیان شود و همان‌جا پشت تریبون پاسخ داده شود.

    او با اشاره به توهین به اعضای شورای شهر توسط نمایندگان شهرداری افزود: در این درگیری اعضای شورای شهر توسط نمایندگان شهرداری مکار و دروغ‌گو خوانده شدند و به دنبال آن اهانت‌های دیگری هم صورت گرفت. این دست توهین‌ها به اعضای شورای شهر بی‌سابقه نبوده و این وظیفه هیئت‌رئیسه است که از کیان شورا و اعضای آن دفاع کند و تا آخر قضایا را پیگیری کند.

    ابهامات خط ۷ مترو همچنان پابرجا

    حقانی همچنین درباره مشکلاتی که خط ۷ مترو با آن درگیر است، توضیح داد: به‌طورکلی سازمان شهرداری درباره مترو اعداد و ارقامی ارائه می‌دهد که با گزارش‌ها و حتی صحبت‌های خودشان هم هماهنگ نیست. البته من نافی زحمات مهندسان و کارگران در طول سال‌های زیاد برای ساخت مترو نمی‌شوم، اما شفاف‌سازی درباره خدمات شهری که متعلق به مردم است یکی از وظایف روشن شهرداری است.

    او با اشاره به ابهامات گزارش‌های شهرداری اضافه کرد: برای مثال درباره گسترش خطوط مترو یکی از مسئولان شهرداری از اضافه شدن ۲۰ کیلومتر مترو در پایتخت خبر داده است و این در حالی است که ما در ۱۲ سال گذشته که مطابق با عمر شهرداری است ۸ تا ۹ کیلومتر مترو اضافه کرده‌ایم.

    این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به تناقضاتی که میان مدیران شهرداری درباره مسائل گوناگون وجود دارد گفت: تناقض‌گویی در شهرداری حتی بین مدیران سازمان هم وجود دارد. برای مثال درویشی درجایی اعلام کرده است که یکی از پروژه‌های مترو ۳ هزار میلیارد هزینه داشته است، ولی آقای شهردار درباره همان پروژه می‌گویند هزینه ۶ میلیارد بوده است. تفاوت ۳ میلیاردی در گفتار مدیران یک سازمان واحد اصلاً قابل‌قبول نیست.

    به گفته حقانی، در برنامه دوم پیش‌بینی‌شده است که هرسال ۳۰ کیلومتر به متروی تهران افزوده شود.

    او بابیان این موضوع ادامه داد: حتی یک رقم صحیح از شهرداری برای اینکه بدانیم چند کیلومتر مترو در تهران وجود دارد هم از طرف شهرداری ارائه نشده است. یک روز می‌گویند ۱۷۰ کیلومتر مترو داریم، روز بعد صحبت از ۲۰۰ کیلومتر می‌کنند و فردای آن روز تبدیل به ۳۰۰ کیلومتر می‌شود. درصورتی‌که شهرداری در ساخت مترو همیشه از برنامه عقب بوده است. برای مثال در سال ۹۴ باید ۳۰ کیلومتر مترو اضافه می‌شد که به‌جای آن ۱۷ کیلومتر اضافه شد.

    او با اشاره به تفاوت بین هزینه‌ها در پروژه‌های شهرداری و خدماتی که ارائه می‌شود افزود: شهرداری بودجه‌های کلانی در حد ۲۵۰ میلیارد برای مترو عنوان می‌کند. وقتی صحبت از این رقم به میان می‌آید ما توقع داریم همه امکاناتی که لازم است در کنار آن باشد، امکاناتی مثل هواکش، پله‌برقی و… . نه اینکه یک روز خود مترو را افتتاح کنیم، بعد تازه به این فکر بیفتیم که برای مشکل هواکش باید چه‌کاری انجام داد.

    حقانی در ادامه گفت: به‌این‌ترتیب که پیش می‌رود برای هر تسهیلاتی از بودجه به‌صورت جداگانه استفاده می‌شود و درنهایت ما متوجه نمی‌شویم که چه رقمی به‌صورت دقیق در این پروژه خرج شد. درصورتی‌که هر کیلومتر مترو یک پکیج است که باید همه امکانات را در خود داشته باشد. شهرداری باید یک‌بار برای همیشه مشخص کند که هر کیلومتر مترو چقدر برایش هزینه داشته است.

    عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره مشخص نبودن خدمات مترو به‌صورت دقیق اضافه کرد: یک روز می‌گویند ۲ میلیون مسافر در مترو جابه‌جا می‌شود، روز بعدی ۲ میلیون تبدیل به ۳ میلیون می‌شود. امروز مردم، رسانه‌ها و حتی من که عضو شورای شهر هستم خبر نداریم مترو در کشور ما چند کیلومتر است، هر کیلومتر چقدر هزینه دارد و چند مسافر را جابه‌جا می‌کند. درحالی‌که مالک شهر مردم هستند و این حق آن‌هاست که از این موضوع‌ها خبر داشته باشند چون هزینه این پروژه‌ها از جیب مردم می‌رود.

    حقانی همچنین با اشاره به شأن نظارتی شورا تأکید کرد: شهرداری درباره مترو ما را به دالان‌های تاریک می‌برد که آمار و ارقام را نبینیم و این در حالی است که وظیفه اصلی شورای شهر نظارت است، اما ما به‌عنوان ناظر چیزی برای ارائه به مردم نداریم.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *