دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 18804
  • شهر هوشمند کوچی- شهری پویا و فراگیر
    شهر هوشمند کوچی- شهری پویا و فراگیر

    شهر هوشمند کوچی، شهری پویا و فراگیر

    هدف ماموریت شهرهای هوشمند هند ایجاد ۱۰۰ شهر هوشمند در کشور به عنوان الگویی برای توسعه و بهبود شهرها و شهرکهای اطراف است. در مجموع ۱۵ میلیارد دلارتوسط کابینه هند برای توسعه ۱۰۰ شهر هوشمند و جوان‌سازی ۵۰۰ شهر دیگر طی پنج سال آینده به تصویب رسیده است. شهرها از طریق چالش شهرهای هوشمند، بر اساس امکان‌سنجی و اثرات بالقوه اجتماعی و اقتصادی انتخاب می‌شوند.
    همکاری کلید کوچی هوشمند است
    علاوه بر ایجاد طرحی برای توسعه شهرهای هوشمند آینده در هند، ماموریت شهر هوشمند هند از همکاری با سایر کشورها از جمله ژاپن، ایالات متحده و فرانسه نیز بهره می‌برد. در فروردین ماه ۱۳۹۵، آلمان همکاری خود را با کشورهند برای توسعه کوچی، بوبانسوار و کویمباتور به عنوان شهرهای هوشمند اعلام کرد.
    بارت گورینسکی، مدیر عامل مرکز تحقیقات شهر هوشمند “”bee smart city، در این رابطه می‌گوید: “این رویکرد اهمیت همکاری نه تنها شهرها، بلکه دولت‌های ملی را نیزنشان می‌دهد، و بهترین تجارب و راهکارهای اثبات‌شده را برای تسریع در توسعه شهرهای هوشمند  با هم به اشتراک می‌گذارند”.
    او همچنین می‌افزاید: “برای تبدیل‌شدن به یک شهر واقعاً هوشمند، مهم است که به رقابت با یکدیگر فکر نکنیم، بلکه باید دائماً با خود رقابت کنیم تا با حل مسائل مهم و کلیدی، رسیدگی به مشکلات فعلی و استفاده از فرصت‌ها برای توسعه اجتماعی، شهری و اقتصادی حتی مکان‌های بهتری ایجاد کنیم “.
    استراتژی کوچی
    چشم انداز رهبران شهر هوشمند کوچی: “تبدیل کوچی به یک شهر فراگیر و پویا پُر از فرصت‌ها با خدمات شهری کارآمد، رشد پایدار و سهولت زندگی” است و شامل موارد ذیل است:
    اطمینان از اتصال و امکان دسترسی شهر؛ ترویج تحرک و پویایی هوشمند؛ ایجاد هویت پویا برای کوچی؛ تمرکز بر روی ابتکارات پاک، سبز و سالم؛ و تضمین حکمرانی هوشمند و فراگیر.
    برخی از ابتکارات در مناطق خاصی از کوچی متمرکز شده‌اند، در حالی که برخی دیگر دقیقاً در سراسر شهر ارائه می‌شوند.
    توسعه منطقه محور
    این طرح‌ها و ابتکارات منطقه محور بر روی چالش‌های کلیدی منحصر به فرد در مناطق خاصی از شهر تمرکز دارند. در صورت لزوم، آنها همچنین به عنوان پروژه‌های آزمایشی با هدف ایجاد نتایج و بهترین شیوه هایی که می‌توانند در سایر نقاط شهر تکرار شوند، عمل می‌کنند.
    نمونه‌هایی از این پروژه‌ها در کوچی عبارتند از:
    توسعه یک سیستم حمل و نقل آبی یکپارچه بین محله فورت کوچی و مناطق مرکزی شهر، از جمله سرویس کشتی مدرن، افزایش راه دسترسی به اسکله‌ها، و نوسازی اسکله‌های موجود
    بهسازی کانال‌ها و پارک‌های آبی موجود در شهر و ایجاد میدان‌های جدید، مسیرهای پیاده‌روی و مناطق سبز
    بازیابی تصویر فورت کوچی -ماتانچری به عنوان پایتخت فرهنگی و میراث، و مرکز شهر به عنوان یک قطب تجاری. این کار شامل برندسازی (به عنوان مثال بنیاد کوچی) و نوسازی است.
    ارائه تحرک و جابجایی ایمن برای دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و وسایل نقلیه از طریق شبکه حمل و نقل هوشمند سبزکه شامل بهبود حمل و نقل ترکیبی و بکارگیری ابتکاراتی مانند طرح های اشتراک دوچرخه است. در این برنامه، همچنین بر ترویج خیابان‌های مناسب برای عابرین پیاده و پیاده‌رومحور تمرکز شده است.
    ساماندهی مناطق حاشیه نشین، تضمین دسترسی به خدمات و امکانات اولیه با کیفیت بالا، از جمله زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی
    بهبود زیرساخت ها با ارائه راهکارهای هوشمند مانند: نقاط وای فای و کیوسک‌های عمومی. مدیریت هوشمند ترافیک؛ اندازه‌گیری هوشمند آب و برق؛ و لامپهای خیابانی خورشیدی کارآمد
    ابتکارات کوچی
    این طرح‌ها و ابتکارات همزمان در سراسر شهر اجرا می شود. در حال حاضر، دو پروژه بزرگ وجود دارد.
    دیجیتالی‌سازی خدمات شهری
    کوچی در صدد ارائه خدمات الکترونیکی دولتی به شهروندان (G۲C) آنهم به صورت یکپارچه با استفاده از کارت هوشمند و پلتفرم یا اپلیکیشن‌های موبایلی است. این ابتکار با استفاده از رویکرد دو مرحله‌ای ارائه می‌شود. اولین گام، گسترش سیستم پرداخت کارت هوشمند درانواع مختلف حمل و نقل عمومی است که در حال حاضر در شهر کوچی اجرا می‌شود. به دنبال آن، این شهر یک پلتفرم موبایلی یکپارچه برای مشارکت شهروندان و ارائه کلیه خدمات شهری فراهم می‌کند.
    شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن مترو کوچی به تمام خدمات شهری خود دسترسی پیدا کرده و آنها را مدیریت کنند. این خدمات شامل خدمات حمل و نقل (برنامه‌های زمانی آنلاین، نقشه‌های مسیر، خرید  بلیط با تلفن همراه و غیره)، خدمات عمومی (هشدارهای اضطراری، پرداخت قبوض آب و برق، گزارش مشکلات و غیره)، اطلاعات شهر (تقویم شهری، به‌روزرسانی آنلاین آب و هوا، اطلاعات گردشگری و تجاری، و غیره) و تجارت موبایلی یا الکترونیکی (به عنوان مثال رزرو تاکسی، خرید محصولات محلی) است. خدمات اطلاعات سرگرمی مانند وای فای رایگان، پخش آنلاین موسیقی و به‌روزرسانی‌های برنامه‌های ورزشی نیز از طریق این برنامه نیز در دسترس خواهند بود.
    اجرای مدیریت هوشمند آب
    کوچی درنظر دارد از راهکارهای هوشمند برای اطمینان حاصل‌کردن از اینکه آب پاک در سراسر شهر همیشه در دسترس است استفاده کند، که این امر شامل استفاده از برنامه‌های جی پی اس/ جی پی آر اس برای گرفتن داده‌های خودکار در یک مکان متمرکز می‌شود.
    هدف از این کار  فعال‌کردن راهکارهای کارآمد اندازه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات و همچنین یک مرکز فرماندهی و کنترل متمرکزاست که توسط زیر ساخت های کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات پشتیبانی می‌شود.
    فرصت‌های جدید فن‌آوری اطلاعات برای هند
    حرکت شهر هوشمند هند مانند ابتکارات و طرح‌هایی که در کوچی به کار گرفته شده‌اند، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای بخش فن‌آوری اطلاعات ۱۵۰ میلیارد دلاری این کشور ایجاد کند.
    خدمات فناوری اطلاعات و صنعت نرم‌افزار هند به یک عامل کلیدی اقتصادی تبدیل شده و کارآفرینی را بهبود بخشیده است. تحقیقات بانک مرکزی هند نشان می‌دهد که این بخش ۲۶ درصد از کل صادرات کالای هند را در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده است.
    موسسه جهانی مک‌کینزی، معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی، خاطرنشان می‌کند که تا به امروز، “اکثر هندی‌ها نتوانسته‌اند از مزایای کامل تخصص فناوری کشور بهره ببرند”. با توسعه شهرهای هوشمند در هند، شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات و نرم‌افزار این کشور این فرصت را دارند که مورد توجه  قرار گیرند و محصولات و خدمات دیجیتال را برای مقابله با چالش‌های شهری توسعه دهند.
    یک فرصت پیشرفته
    جان لاوگین، مدیرعامل شرکت Cubet Techno Labs، شرکت طراحی و توسعه، که دفاتری هم در هند و بریتانیا دارد می‌گوید: “شهرهای هوشمند در تقاطع فناوری دیجیتال، نوآوری مخرب و محیط‌های شهری قرار دارند. آنها مکانی هیجان انگیز برای کار و زندگی و بستری برای پرورش ایده‌های جدید هستند”.
    او خاطرنشان می‌کند که شهرهای هوشمند “فرصتی پیشرفته برای صنعت توسعه نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی در هند» هستند و توسعه‌دهندگان نقشی کلیدی در “توسعه منطقه محور”و “هویت بخشی به کشور” از طریق اصلاح و بهبود ملاحظاتی از قبیل محرک‌های اصلی اقتصادی در کنار نیازهای فن‌آوری ایفا می‌کنند.
    لاوگین معتقد است که راهکارهای شهر هوشمند که در برگیرنده ویژگی‌های ذیل باشند بیشترین تأثیر را در شهرهای هند مانند کوچی خواهند داشت:
    • استفاده کارآمدتر از زیرساخت‌های فیزیکی از طریق هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای حمایت از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قوی و سالم.
    مشارکت مؤثر مردم محلی با حکمرانی و تصمیم گیری‌ها از طریق استفاده از فرآیندهای نوآوری باز و مشارکت الکترونیکی – بهبود هوش جمعی نهادهای شهری از طریق حکمرانی الکترونیک.
    آموختن، مطابقت دادن و ایجاد نوآوری و در نتیجه پاسخ موثرتر و سریع‌تر دادن به شرایط در حال تغییر با بهبود عملکرد شهر
    دکتر الکساندر گلسین، معاون شهر هوشمند bee smart city چنین نتیجه گیری می‌کند: “هند با  نگاه حرفه‌ای و تخصصی مداوم صنعت فناوری اطلاعات و نرم افزار خود، موقعیت خوبی برای توسعه راهکارهای شهر هوشمند دارد. صنعت فن‌آوری اطلاعات و نرم افزار، با استعداد بسیار مناسب و آینده‌نگری، مهمترین بخش را برای سرعت‌بخشیدن به پویایی شهرهوشمند هند پس از نصب و ارتقاء زیرساخت‌های اساسی تشکیل می‌دهد. گام بعدی ماموریت شهرهای هوشمند بر ایجاد و اجرای راهکارهای شهر هوشمند متمرکز خواهد بود.

    نصر



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *