دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۴۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 18284
  • ادامه رکود در بازار مسکن/ خرید خانه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟
    نجات مسکن با مداخله شهرداری‌‌‌ها

    شوک میرسلیم به مدیریت شهری پایتخت

    در شرایطی که شهرداری تهران طی ۲۱ ماه گذشته همواره هر گونه تراکم فروشی را تکذیب کرده است، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علیرضا زاکانی، شهردار تهران انتقادات تندی را علیه عملکرد شهرداری در این حوزه مطرح کرده است. طی ماه‌های گذشته البته کارشناسان شهری و برخی از مسوولان سابق مدیریت شهری تهران درباره تراکم فروشی به شهرداری اخطار داده بودند. به باور منتقدان، هر گونه صدور پروانه ساخت خارج ازچهارچوب‌های مشخص شده در طرح تفصیلی تهران، تراکم فروشی به شمار می‌رود. انتقاد تند میرسلیم از عملکرد شهرداری اما در شرایطی طرح شده است که او به دلیل مخالفت با واردات خودروهای خارجی نو و دست دوم در سیبل طرفداران واردات خودرو خارجی قرار دارد.

    اغلب کارشناسان و مردم بر این باورند که با واردات خودروهای کارکرده و نوی خارجی، حباب قیمت خودرو تخلیه شده و تقاضای سالانه یک میلیون دستگاه خودروی با کیفیت و مدرن نیز مرتفع می‌شود و به این ترتیب ضربه کاری به مافیای خودرو وارد خواهد شد. اما در مقابل این گروه، مخالفان اندک اما پرقدرتی مانند میرسلیم قرار دارند که به بهانه حمایت از تولید داخلی، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که قیمت خودروهای خارجی در ایران چندین برابر قیمت جهانی همان خودروها پرواز کند. قیمت خودروهای داخلی نیز تحت تاثیر این شرایط و به دلیل عطش شدید بازار، بدون قاعده به قیمت‌های نجومی رسیده است. بی‌گمان، قیمت‌های سرسام آور خودرو، خود به یکی از عوامل اصلی جهش تورم طی سال‌ها و ماه‌های اخیر تبدیل شده است و وزن زیادی در سبد هزینه خانوار کسب کرده است.

    به گزارش «تعادل»، نامه سرگشاده میرسلیم به زاکانی اما نخستین انتقاد او از مدیریت اصولگرایان در شهرداری تهران نیست، چرا که او در اواخر خردادماه سال گذشته نیز در توییتی خطاب مدیریت شهری نوشته بود: «خرید اتوبوس دست دوم از خارج نه افتخار است برای شهرداری تهران و نه خدمت است به شهروندان تهرانی. ولی دهن کجی است به تولیدکنندگان داخلی و توهین است به شعار سال و سند تحول دولت، شورای شهر از تغافل خود را برهاند و شهردار تهران خود را اصلاح کند.»

       کمیسیون عمران مفاد نامه میرسلیم را  بررسی کند

    مهدی اقراریان، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی دیروز این شورا در تذکری با اشاره به نامه مصطفی میرسلیم به علیرضا زاکانی درباره شهرفروشی در کمیسیون ماده ۵ در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت گفت: چند روز گذشته شاهد بودیم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نامه سرگشاده گلایه‌آمیزی خطاب به شهردار تهران ارسال کرده و در آن به ذکر دغدغه‌هایی پرداخته است.

    با توجه به اینکه آقای میرسلیم از اشخاص شناخته‌شده در کشور بوده و به عنوان نماینده مجلس و یک مجموعه نظارتی دغدغه‌های خود را مطرح کردند، لذا از کمیسیون معماری و شهرسازی شورا درخواست می‌شود موارد مطرح‌شده در این نامه را مورد بررسی قرار داده داده و گزارش آن را به صحن شورا و افکار عمومی ارایه دهد.

    وی افزود: افرادی که مسوولیتی را به عهده می‌گیرند، چه نمایندگان مجلس، چه اعضای شورا، چه شهردار که با واسطه با رای مردم انتخاب می‌شود و سایر افراد، ممکن است تصمیماتی را اتخاذ کنند که این تصمیمات حتما باید مورد نقد افکار عمومی قرار بگیرد و این از موضوعات بسیار مهم است.

    در اینجا نگرانی‌هایی دال بر بارگذاری‌های خارج از ظرفیت و زیست‌پذیری تهران مطرح شده است، تصمیماتی که امروز گرفته می‌شود می‌تواند در دهه‌های آینده برای فرزندان ما و برای آینده این شهر بسیار مهم باشد، بنابراین ضروری است که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نیز گزارشی را که کمیسیون معماری و شهرسازی آماده می‌کند به صحن شورا بیاید و به اطلاع افکار عمومی برسد تا مردم قضاوت مناسبی را در خصوص این دسته از اقداماتی که امروز در شهرداری تهران در حال انجام است، داشته باشند.

       درخواست چمران  برای ارایه گزارش مستند

    در ادامه جلسه، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پاسخ به تذکر مهدی اقراریان گفت: بهتر است خود کمیسیون ماده ۵ و شهرداری تهران گزارش مستندی از برنامه کمیسیون ماده ۵ به صورت رسمی ارایه دهند و به‌ویژه قیاسی هم با گذشته داشته باشند. این گزارش باید درباره آنچه باشد که در گذشته اتفاق افتاده و می‌افتاده و کمیسیون ماده پنجی که از عمر آن نزدیک به ۹ ماه می‌گذرد. وی افزود: در گذشته کمیسیون ماده ۵ تنها به پرونده‌های مربوط به مناطق یک تا ۶ رسیدگی می‌کرد و به ندرت پیش می‌آمد که از مناطق دیگر شهر به کمیسیون ماده ۵ پرونده بیاید، اما در حال حاضر خوشبختانه شاهد آن هستیم که منطقه ۲۰ بیشترین پروژه‌ها را به این کمیسیون ارجاع داده است، منطقه ۱۸ و ۱۹ هم همین‌طور بودند که مقدار زیادی از پرونده‌های آنها مربوط به انبوه‌سازی مسکن بوده است. رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز طرحی را به منظور سامان‌بخشی بیشتر تهیه کرده است که هنوز تکمیل نشده، اما امید است با همکاری معاونت شهرسازی بتواند به صحن شورا ارایه شود که بسیار کمک‌دهنده به کمیسیون ماده ۵ خواهد بود. درخواست می‌شود کمیسیون شهرسازی و معماری گزارشی رسمی نه‌تنها برای شورا بلکه به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

        میرسلیم در نامه‌ خود چه نوشته بود؟

    میرسلیم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهردار تهران نوشته است: امروز پس از ۲۱ ماه، با حسرت تمام، باید به شما برادر انقلابی، که امیدوار بودیم راه ناصواب اسلاف خود را در شهرداری تهران اصلاح می‌کردید، عرض کنم که خطای اصلی، یعنی شهرفروشی و عدم ساماندهی بر مبنای قواعد و معیارهای مهندسی شهرسازی، شدیدتر از گذشته ادامه یافته است.

    آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش کرده، بخش‌هایی از این نامه به این شرح است: در همین مدت درحدود ۴۰۰ مورد پرونده جدید به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شده تا با زیر پا گذاشتن ضوابط مصوب شورای عالی، پروانه‌هایی صادر شود شامل تغییر کاربری و تراکم فروشی و بلندمرتبه‌سازی… بدون مراعات شرایطی که برای آن تغییرات طرح تفصیلی در مواد ۴۷ تا ۵۰ آیین نامه اجرایی قانون تأسیس شورای عالی بر آنها تأکید شده و حتی در مواردی تخلف آشکار رخ داده و جناب‌عالی بر آن سرپوش نهاده یا بر آن تخلف صحه گذاشته‌اید و استدلال‌های کارشناسی را نادیده گرفته و حتی برخی از اعضای کمیسیون ماده ۵ را تحقیر کرده یا دیگر به جلسه دعوت نفرموده‌اید!

    البته با این رویه ناصواب، یعنی موجه نمودن خلاف‌ها در کمیسیون ماده ۵، برای شهرداری درآمدهای رسمی و غیر رسمی معتنابهی کسب می‌شود (نزدیک ۲۰٪ منابع درآمدی در بودجه امسال شهرداری تهران)، و برای صاحب‌کار، با تجاوز از حقوق مالکانه، منافعی را ایجاد می‌کند، اما در این میان آنچه فدا می‌شود حقوق عمومی، شامل حقوق شهروندی و حقوق همسایگی است که در اثر عدم ساماندهی شهری و نیز ازدحام ناشی از بارگذاری بی‌رویه جمعیتی، مشکلات عدیده‌ای را برای زندگی روزمره مردم و تنازع بین آنها، پدیدار می‌کند.تخلف‌هایی نظیر صدور پروانه ساختمان ۳۰ طبقه بر روی گسل، نابخشودنی است:

    زلزله اخیر ترکیه، غیر از زلزله‌های ویرانگر ۸۰۰ سال پیش در ری و ۱۸۰ سال پیش در تهران نباید از ذهن شهرسازان ما خارج شود تا آنجا که بدون مراعات حریم گسل، حتی روی گسل، جواز ساخت بلندمرتبه صادر کنند و بر آن اصرار ورزند!  برادر عزیز، جناب آقای دکتر زاکانی، مسائل فنی و اجتماعی و اقتصادی تهران متعدد و بسیار مهمند، زیرا به‌طور طبیعی بر سرنوشت سایر شهرهای کشور نیز اثر می‌گذارد: وضع ترابری در تهران و راهبندان‌های روزمره که خسارات عمده‌ای دارد، ولی به تدریج عادی شده و در نتیجه بیشتر مردم ناچارند از وسائل نقلیه شخصی خود استفاده کنند؛ وضع آلودگی هوا که به صورت مزمن درآمده؛ وضع پسماند و بازیافت که می‌تواند درآمد خوبی برای شهر تهران داشته باشد، ولی در عمل به صورت مناسب ساماندهی نشده؛ وضع حاشیه نشینی که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها است؛ وضع دامداری‌های جنوب تهران که سال‌هاست موجب آزار و آبروریزی است؛ وضع میادین تره‌بار که در عین خدمت رسانی بزرگ به مردم، درآمد خوبی هم برای شهرداری دارد؛ وضع آرامستان‌های تهران.


    واکنش سخنگوی سابق شورا به نامه میرسلیم

    علی اعطا سخنگوی شورای پنجم تهران در رشته توییتی نامه میرسلیم به زاکانی را پاسخ داد و نوشت: جناب میرسلیم! نمی‌شود در قانون پراشکال «جهش تولید مسکن» احداث سالانه یک میلیون مسکن در کشور را تکلیف کنید اما به شهرداری بابت «شهرفروشی» و «تراکم‌فروشی» اعتراض کنید! نمی‌شود حامی پروپا قرص «مصوبه مولدسازی» و افزایش تراکم فراقانونی ناشی از آن باشید اما به تعدد مصوبات موردی کمیسیون ماده ۵ اعتراض کنید! نمی‌شود اصلاح وابستگی شهرداری‌ها به عوارض پروانه را بی‌اهمیت بینگارید اما به شهرداری بابت سرپوش گذاشتن بر تخلفات ساختمانی اعتراض کنید!

    تعادل



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *