پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 14729
  • فرونشست زمین یکی از تبعات افزایش جمعیت تهران است
    رانش زمین در بزرگراه همت

    فرونشست زمین یکی از تبعات افزایش جمعیت تهران است

    علاءالدین ازوجی روز دوشنبه به ۲ معضل فرونشست زمین و رشد روزافزون سکونتگاه های غیررسمی در استان تهران اشاره کرد و افزود: موضوع فرونشست زمین در ارتباط تنگاتنگ با مسائل مربوط به حوزه مدیریت آب و فاضلاب در استان قرار دارد و برداشت غیراصولی و بهره‌کشی بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی چنین پدیده‌ای را به وجود آورده است.

    وی یادآورشد: کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در این حوزه با توجه به تجارب خود راهکارهایی ارائه داده‌اند که می‌توان به اهتمام جدی در پیاده‌سازی داده‌های سند آمایش در حوزه آب و ممانعت از رشد و توسعه سکونتگاه‌ها جدید و به تبع آن بارگذاری‌های جمعیتی اشاره کرد.

    ازوجی اظهارداشت: از دیگر راهکارهای موثر برای مقابله با فرونشست زمین جلوگیری از شکل‌گیری شهرک‌ها، نواحی و مجتمع‌های صنعتی، افزایش راندمان آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بخش کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب در سامانه‌های انتقال و توزیع آب شرب، ایجاد تشکل‌های آب بران و تعاونی‌های تولید در بخش کشاورزی و توجه به پساب‌ها و فرهنگسازی مردمی است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: به تازگی نشست مشترکی با اداره کل بازرسی استان تهران با همکاری اساتید و کارشناسان برجسته این حوزه انجام شده و امیدواریم خروجی‌های این نشست به راهکارهای عملی برای کاهش یا مدیریت این پدیده در استان منجر شود.

    وی در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده شهری اظهار داشت: بافت‌های ناکارآمد شهری (سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده) که همراه خود بسیاری از معضلات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی را حمل می‌کنند به عنوان چالش‌های نظام برنامه‌ریزی و مدیریتی شهرهای کشور مطرح هستند.

    به گفته ازوجی بازآفرینی شهری عنوانی جدید به دنبال ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: سیاست سازمان در این حوزه، افزایش سهم بخش مسکن از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها، بسط روش‌های حمایتی، تشویق نوسازی در بافت‌های ناکارآمد و اعطای تسهیلات اسکان موقت در بافت‌های فرسوده شهری است.

    وی راه‌اندازی و تقویت صندوق‌های توسعه محلی با تاکید بر تسهیل‌گری و ارائه خدمات فنی، اجرای پروژه‌های بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده، ارتقای ایمنی و پایداری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های شهری و حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهرها از دیگر سیاست های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برشمرد.

    ازوجی اعلام کرد: بدیهی است قانون بودجه سال ۱۴۰۰ «موضوع بند (ز) تبصره ۸ » ابزار مناسبی در اختیار استان قرار داده که به منظور تامین زیرساخت و فراهم‌سازی خدمات عمومی؛ پروژه‌هایی شناسایی شده و به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *