پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۰۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 821
  • لبچال ریشه در گذشته و نگاهی به آینده

    محمد امیدواریان (مدیر اداره مطالعات و طراحی سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قم)

    محله لبچال شهر قم با ویژگی‌های منحصربه فرد خود، یکی از مهمترین فضاهای گذشته شهر قم محسوب می‌شود. این محله که در هسته اولیه شهر قم قرارگفته، یکی از محلات قدیمی و با هویت شهر است که در مرکز آن، گذری سرپوشیده در کنار آب انباری با قدمت قاجاریه قرار گرفته است. با توجه به وجود عنصر باارزش و تاریخی آب انبار لبچال و وجود خانه ارزشمند تاریخی در مقابل آن، پتانسیل مناسبی جهت احیا آن به فضایی محلی برای استفاده شهروندان این محله به وجود آورده است تا بتوان آن را به عنوان فضایی سرزنده و پویا باز تعریف نمود. در سال گذشته که بهسازی و ساماندهی فضای مقابل آن توسط سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم انجام شده بود، با پیگیری های مدیرعامل محترم سازمان ، مهندس علیرضا خاکی، در گام بعدی با ازسرگیری مذاکراتی با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و سازمان میراث فرهنگی و امضای تفاهم نامه ای در راستای احیا این آب انبار و رایزنی در خصوص تملک بنا های واجد ارزش پیرامون آن، در باز آفرینی این محدوده و تعریف کاربری هایی از قبیل: خانه مشق، خانه گفتگو و دفتر تسهیل گری و فضای سبز پیشنهاد گردیده و احیاء آب انبار لبچال گام بلندی در بازآفرینی کالبد قدیم در زندگی امروز شهر شده است.

    اقدامات کالبدی صورت گرفته در راستای :

    • ایجاد فضای سرزنده و پویای شهری
    • به کارگیری توان اجتماعی محله
    • استفاده از مشارکت اهالی در نیازسنجی

    اقدامات مربوط به بهسازی :

    • بدنه، سقف و کفپوش گذر لبچال (، کفپوش گذر، جمع آوری ضایعات مغازه، نورپردازی، نصب تابلو چدنی آب انبار ومرمت سردر (با نظارت اداره کل میراث فرهنگی).


    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *