جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 14161
  • لزوم تکمیل شناسنامه شهرسازی و اکولوژیک باغات تهران
    لزوم تکمیل شناسنامه شهرسازی و اکولوژیک باغات تهران

    لزوم تکمیل شناسنامه شهرسازی و اکولوژیک باغات تهران

    مهدی عباسی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان این‌که به منظور حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران شورای شهر مصوبات متعددی داشته که یکی از آنها ساماندهی، صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران بوده است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید، اظهارکرد: متأسفانه با این‌که پنج سال از این مصوبه می‌گذرد اما به نحو احسن به مرحله‌ی اجرا در نیامده است.

    وی با بیان این‌که باید شناسنامه باغات شهر تهران تهیه شده و اطلاعات مربوطه از جمله مساحت و نوع مالکیت به تفکیک مناطق جهت اطلاع عموم منتشر می‌شد، اظهار کرد: همچنین باید لایحه سند اجرایی حفظ و گسترش باغات شهر تهران در بازه‌های پنج ساله به شورای شهر ارائه می‌شد. باید لایحه اطلاعات باغات طبق شناسنامه باغات در نقشه‌های طرح تفصیلی تکمیل می‌شد و همچنین برنامه تملک باغات ارزشمند و تبدیل آنها به فضای سبز عمومی و دستورالعمل تشویقی افزایش و هرس درختان جدید نیز ابلاغ می‌شد.

    رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این‌که موضوع تدوین شناسنامه شهرسازی و اکولوژی باغات و اراضی مشجر گسسته تهران از تیرماه سال ۱۳۹۶ با انتخاب مشاور در دستور کار قرار گرفته که در گام اول ۱۲ هزار و ۹۶۰ قطعه سبزینه با وسعت ۹۱۰۳ هکتار در سطح شهر تهران شناسایی شد، تصریح کرد: در اولویت اول به ۶۱۸۳ پلاک مراجعه حضوری شد و مجوز ورود به ۳۴۲۸ پلاک با وسعت ۷۳۱ هکتار میسر شد که پس از مستندسازی اطلاعات آن شناسنامه‌های شهرداری تهیه و به شورا ارائه شد؛ اما پس از بررسی اولیه بر روی لایحه شناسنامه باغات، شورای پنجم به این نتیجه رسید که این پرونده‌ها به کمیسیون‌های ماده هفت مناطق و مرکز ارجاع شود و در آنجا فرآیند قانونی و کارشناسی طی شود و در نهایت نظریه کارشناسی کمیسیون‌ها به شورا بیاید و در صحن علنی رأی‌گیری شود که کماکان به همین علت شناسنامه باغات تکمیل نشده است.

    عباسی با بیان این‌که در مصوبه‌ای پیشنهاداتی به شورای عالی شهرسازی شد که برای حفظ باغات پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته بود، گفت: پیشنهاد تغییر پهنه باغ‌های غیرخصوصی موجود به پهنه فضای سبز عمومی و تصویب در مراجع قانونی و ارائه بسته اقتصادی ویژه باغ‌ها به منظور تشویق مالکین به حفظ باغ به سرانجام نرسید.

    وی اضافه کرد: حالا براساس قانون از شهردار می‌خواهم نسبت به پیگیری موضوع و صدور دستورات مقتضی برای شناسایی و تکمیل هرچه سریع‌تر شناسنامه شهرسازی و اکولوژیک باغات شهر تهران و اقدامات پیش‌بینی شده در مصوبات شورا برای حفاظت از باغات شهر تهران اقدام کنند تا شاهد از بین رفتن باغات باقی‌مانده تهران نباشیم.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *