پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۱۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 17466
  • مرحله اول و دوم طرح ویژه سلطانیه به تایید کمیته استانی راهبری رسید

    مرحله اول و دوم طرح ویژه سلطانیه به تایید کمیته استانی راهبری رسید

    مریم میرلو گفت: با توجه به پیگیری‌های مستمر اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و نیز شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سلطانیه، تاکنون چهار جلسه پنج ساعته برای بررسی طرح ویژه سلطانیه در کمیته راهبری تشکیل شد.

    وی اظهار داشت: این جلسات در اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری سلطانیه و نیز دانشگاه زنجان با حضور نمایندگان مطلع از دستگاههای اجرایی اعم از اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سلطانیه و دو نفر از اساتید صاحب نظر از دانشگاه زنجان برگزار شد.

    رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه شهرسازی استان زنجان، گفت: مشاور تهیه کننده طرح به تشریح فرآیند انجام مطالعات، کلیات پرونده ٍثبت جهانی آثار تاریخی در سلطانیه، اسناد فرادست منشورها و بیانیه‌های جهانی، تجارب مشابه جهانی و داخلی، زمینه‌های شکل گیری تاریخی سکونت در سلطانیه، مطالعات محیطی، طبیعی، اجتماعی پررداخت  که در پایان جلسه چهارم علاوه بر مشخص شدن چشم انداز نهایی شهر سلطانیه، کلیات طرح ساختاری شهر نیز به تایید اعضای کمیته رسید.

    میرلو در تشریح نحوه تدوین بیانیه چشم انداز  توسعه شهر سلطانیه به عنوان بنیان طرح ریزی مراحل بعدی طرح ویژه سلطانیه گفت: شهر تاریخی و معروف جهانیان سلطانیه ،به عنوان حلقه واسط دو کلان محور تمدنی البرز و زاگرس در میان مرغزار زیبا و شاداب سلطانیه که انگاری اعضای این یک پیکر هستند،شکل گرفت. این شهر محلی خود بسنده برای سکونت اقشار مختلف که از طریق فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و عرضه خدمات گردشگری روزگار می‌کنند،شد.  اهالی سلطانیه با پیشینه تاریخی بی بدیل خود به مدد آموزش مستمر و موثر مردمانی دوستدار شهر و محیط زیست و میراث تاریخی خود بوده و با آگاهی از اهمیت این عناصر به دنبال معرفی آن به جهانیان هستند. محیط سرزنده و امن این شهر که از حضور دوشادوش و مشارکت همه جانبه زنان و مردان شاداب شده، پذیرای انواع گردشگران و محققان و دانشجویان علوم و هنر و تاریخ این سرزمین از هر گوشه و کنار کشور و دنیا است و برای ماندگاری و آسایش آنها در شهر، امکانات درخوری مهیا کرده است و کهن شهر پاک سلطانیه کهنه سوادش از هر سو تا کیلومترها پیدا است  و کالبد او با احترام به تاریخ معماری و شهرسازی خود متناسب با زندگی معاصر است.

    رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه شهرسازی استان زنجان، بیان داشت: طی مباحث مطروحه در جلسات بررسی طرح و مطالعات انجام یافته توسط مشاور، پیچیدگی‌های مسائل سلطانیه و ابعاد گسترده آن موارد مورد نیازبرای برنامه ریزی   شهر در قالب طرح ویژه سلطانیه را بیش از پیش نمایان ساخته است.

    میرلو ادامه داد: بازخورد برگرفته از جلسات برگزار شده کمیته راهبری نشان داد که در صورت غلبه مسائل غیر کارشناسی و عدم توجه به اصالت کار کارشناسی، طرح ویژه در دست تهیه نیز، به سرنوشت طرح‌های قبلی از جمله طرح هادی، جامع و تفصیلی مصوب که با نگاه به ویژگی‌های خاص سلطانیه تهیه شده بود، دچار شده و ماموریت‌ها و وظایف طرح ویژه در اثر تعجیل در تهیه و بررسی ابتر خواهد ماند و طرح تهیه شده پاسخگوی اهداف پیش بینی شده در شرح خدمات منحصر به فرد تدوین شده نخواهد بود و این موضوع منجربه از دست رفتن فرصت ایجاد شده برای شهر و شهروندان سلطانیه خواهد شد.

    وی گفت: برمبنای صورت جلسات و اعلام نظر اعضای جلسه، طرح پیشنهادی تفصیلی ویژه سلطانیه مرحله پایانی طرح در جلسات بعدی بررسی خواهد شد.

    پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *