پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۱۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 13590
  • نگهبان محله؛ یک طرح محله محور
    نگهبان محله؛ یک طرح محله محور

    مسیر توسعه از محله‌ها می‌گذرد

    حالا انتظار می‌رود تا اعضای شورای جدید شهر تهران قبل از اینکه سکان اداره شهر را از نمایندگان پیشین بگیرند، سری به محله‌ها بزنند و از مردم کف خیابان درباره انتظاراتشان بپرسند. این صحبت مردمی است که مسیر توسعه شهر از میان اندیشه‌ها، افکار و تعاملاتشان می‌گذرد. در این‌باره با مردم، شورایاران و کارشناسان حوزه شهری در منطقه ۱۱ تهران صحبت کردیم.

    منطقه ۱۱ شهرداری تهران به واسطه موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز شهر از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ از بافت اقتصادی و فعالیت راسته‌های اقتصادی در آن گرفته تا وجود بزرگ‌ترین پهنه فرهنگی کشور تحت عنوان پهنه رودکی و راسته بزرگ و خوش‌نام کتاب. از همه اینها که بگذریم، محله‌های قدیمی این منطقه هنوز بافت مسکونی خود را حفظ کرده‌اند و زندگی در آنها جریان دارد. مردمی که همواره ثابت کردند با مشارکت در پروژه‌های عمران شهری همراه و همگام مدیران شهری هستند.

    اما گلایه‌هایی هم از نمایندگان دوره‌های گذشته شورای‌شهر داشتند. «حسین جلالی‌مقدم» یکی از اهالی قدیمی محله منیریه است. او می‌گوید جز رؤسای شورای‌شهر که بالاخره شناخته‌شده هستند، ما مردم عادی هیچ‌کدام از نمایندگان شورای‌شهر خود را نمی‌شناسیم، چون اعضای شورای‌شهر در تمام طول چهار سال خود را از مردم جدا می‌بینند.

    • شورای‌شهر مردم کف خیابان را باور کند
    مسیر توسعه از محله‌ها می‌گذرد
    علی‌اصغر فراهانی/دبیر شورایاری محله راه‌آهن

    «علی‌اصغر فراهانی»، دبیر شورایاری محله راه‌آهن، هم با تأیید این سخن می‌گوید: «اعضای شورای‌شهر نمایندگان منتخب مردم محله هستند و شورایاری‌ها هم به‌عنوان نمایندگان عامه مردم می‌توانند در کنار آنها مسیر رشد و توسعه محله‌ها تهران را فراهم کنند. ما برای اینکه تهران به شهری برای همه تبدیل شود، نیازمند تعامل خوب اعضای شورای‌شهر هستیم. افرادی که هر هفته خود را به حضور در محله‌های مختلف یک منطقه و گپ‌وگفت درباره مشکلات شهری با مردم موظف و درباره مشکلات و تصویب طرح‌هایی برای رفع موانع در صحن شورا تلاش کنند.»
    او با بیان اینکه تعامل اعضای شورای‌شهر با مردم کف خیابان می‌تواند به جلب مشارکت مردمی در توسعه محلی بینجامد، می‌گوید: «اعضای شورای‌شهر جدید باید تعامل با مردم کف خیابان را در اولویت کارهای خود قرار دهند. این تفکر که صرفاً پشت درهای بسته در مباحثه با نخبگان و تحصیل‌کردگان می‌توانند برای شهر تصمیم بگیرند، آنها را به جایی نمی‌رساند.»

    •  کارگروه‌های تخصصی شورا  در محله‌ها برگزار شود

    «سید حسین طاهری» هم‌محله‌ای ما در محله حر هم می‌گوید: «امروز تهران برای برون‌رفت از مشکلات شهری پیش رو نیازمند تعامل و مشارکت مردم و مدیران شهری است و این مهم تنها از طریق همراهی اعضای شورای‌شهر با مردم شهر محقق می‌شود. اعضای شورای‌شهر باید کارگروه‌های تخصصی خود را در محله‌ها و با حضور مردم برگزار کنند و تصمیمات نهایی را به صحن شورا ببرند. اگر با مردم صحبت نشود که خواسته و نیازشان در هر محله چیست، نمی‌توان انتظار ساخت محله‌های زیبا بر اساس طرح‌های ازپیش‌تعیین‌شده کارشناسان و مهندسان فنی و عمران داشت.»

    •  شورای‌شهر سرای محله‌ها را  به اهالی برگرداند

    مسیر توسعه از محله‌ها می‌گذرد

    «محمدتقی شمس‌آبادی»، دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی شورایاری منطقه ۱۱، هم معتقد است مهم‌ترین‌کاری که شورای جدید شهر تهران باید در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد، بازگرداندن سرای محله‌ها به هر محله است. او می‌گوید: «سرای محله ظرفیت محلی هر محله است که تمام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی محله در آن اجرا می‌شد و اهالی محله از آن بهره‌مند می‌شدند. مدیران محله زیر نظر دبیر شوارایاری هر محله انتخاب می‌شد و این باعث می‌شد که برنامه‌های‌سرا بر اساس نیاز محلی تهیه و تدوین شود، اما بعد از این‌که‌سراهای محله زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر تهران رفت و انتخاب مدیران محله برعهده مدیران اجتماعی هر ناحیه گذاشته شد، سرای محله‌ها کارایی گذشته را از دست دادند. سرای محله‌ها به محل درآمدزایی برای شهرداری تبدیل شده و منفعتی از آن به محله و اهالی‌اش نمی‌رسد.»

    • بودجه‌سراها در جای دیگر هزینه می‌شود

    گلایه‌ شمس‌آبادی را تعدادی از مدیران‌سراهای محله‌ها هم تأیید می‌کنند: «مدیران محله در گذشته مستقل عمل می‌کردند و بر حسب نیاز اهالی نسبت به برگزاری یک دوره آموزشی یا سرگرمی اقدام می‌شد، اما اکنون این‌گونه نیست. ‌سراهای محله زیر مجموعه شهرداری‌ها هستند وگاه بودجه این مجموعه‌های محلی صرف اجرای طرح‌هایی می‌شود که هیچ منفعتی برای اهالی ندارند. هر محله باید بر اساس ویژگی‌های غالب بافت فرهنگی و اجتماعی خود شاهد تهیه و اجرای برنامه‌هایی در محله باشد.»

    • نیاز دائمی به تعامل با شهروندان

    مسیر توسعه از محله‌ها می‌گذرد

    «فائزه فرجی»، کارشناس حوزه اجتماعی، می‌گوید: «تعامل اعضای شورای‌شهر با مردم موجب تقویت اعتماد شهروندان به منتخبان خود می‌شود. اعضای شورای‌شهر به این اعتماد برای دوره‌های بعد هم نیاز دارند. پس به جای اینکه چهار سال بعد هزینه زیادی را صرف تبلیغات منسوخ‌شده کاغذی کنند، بهتر است با عملکردشان معرف توانایی‌های خود باشند.»

    او با تأکید بر اینکه راه توسعه تهران به لحاظ گستردگی محله‌ها و مناطق این شهر امروز فقط از مسیر توسعه محلی و مدیریت بسامان و هوشمندانه محلی می‌گذرد می‌گوید: «پیگیری امور شهر از طریق شبکه محله‌ها توسط شورای‌شهر راهی سهل و آسان برای رسیدگی به همه امور است. ما امروز با شهری روبه‌رو هستیم که مجموعه‌ای از خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و سنن را در خود جای داده. بنابراین، شورای‌شهر برای توسعه چنین شهری نمی‌تواند نسخه واحدی بپیچد و نیاز دارد در تعامل محلی و منطقه‌ای با نمایندگان مردمی در هر منطقه و محله بسترهای توسعه شهری محلی را فراهم کنند.»  او با تأکید بر ضرورت همراهی اعضای شورای‌شهر با مردم شهر می‌گوید: «اعضای شورای‌شهر جدید تهران باید با حضور در محله‌ها و شناخت نخبگان محلی از اندیشه و تفکر این افراد در تعریف پروژه‌ها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بهره‌مند شوند.»



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *