جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۳۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 8937
  • موزه‌ها چگونه در کنار مردم بایستند؟ / کمک به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
    موزه‌ها چگونه در کنار مردم بایستند؟ / کمک به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

    موزه‌ها چگونه در کنار مردم بایستند؟ / کمک به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

    امروز مفهوم موزه فراتر از دیوارهای آن تعریف می‌شود. در واقع نمی‌توان موزه‌گردانی را فقط به فعالیت‌های درون موزه محدود کرد. از یک سو، اینترنت و فنآوری‌های نوین بر سرعت فراگیری موزه‌ها افزوده است و از سوی دیگر، نقش موزه‌ها در پاسخ به دغدغه‌ها، نیازها و بحران‌هایی که جوامع با آن روبرو هستند، بیش از گذشته پر رنگ شده است. امروز موزه‌ها بستری هستند برای یافتن پاسخ‌های فرهنگی به چالش‌های جوامع.

    با توجه به شرایط بحرانی جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، بهترین پاسخ از طرف موزه‌ها، عدم خدمات‌رسانی حضوری و تمرکز بر خدمات مجازی است. نظر به توصیه‌های پزشکان، فعلاً بهترین راه حل پیشگیری از ابتلا به این ویروس، ماندن در خانه است. لذا مسئله اصلی موزه‌ها می‌تواند بر این پرسش متمرکز شود که چگونه از درگاه فرهنگ، انگیزه ماندن در خانه را بیشتر کنیم؟ ساده‌ترین پاسخ از منظر مدیریت راهبردی، تولید محتوای فرهنگی و بهرگیری از شبکه‌های اجتماعی برای نشر آن است.

    موزه داران هم مانند پزشکان و پرستاران و دیگر اقشار درگیر بحران می‌توانند کمک کنند و گوشه‌ای از این مسئولیت سنگین را به عهده داشته باشند. این طرح به صورت تور مجازی دیدار از موزه و یا شنیدن قصه‌ای درباره یک اثر موزه‌ای از طریق صفحه اینستاگرام موزه قابل اجرا است. به فراخور هر موزه می‌تواند ایده‌ای برای این برنامه طرح ریزی کرد مانند عنوان «قصه در موزه». در صورت عدم حضور کارکنان موزه‌ها در محل کار، حتی امکان تولید محتوا در خانه هم وجود دارد. این ایده می‌تواند با عنوان «پویش فرهنگی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» یاریگر مردمان عزیز ایران در این شرایط بحرانی باشد.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *