یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 20150
  • نقش شهرسازی اصولی بر کاهش جرائم

    نقش شهرسازی اصولی بر کاهش جرائم

    امنیت یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت محیط شهری بر مصون ماندن افراد جامعه از خطرات و جرایم دلالت دارد، وجود محیطی امن برای زندگی در کنار سایر نیازهای اساسی و فیزیولوژیکی انسان از ضروریات و نیازهای اصلی انسان محسوب می شود.
    ناهنجاری های اجتماعی و جرایمی که مجرمین در محیط های شهری مرتکب می شوند از مصادیق بارز ناامنی محیط زندگی، سلب کننده امنیت شهرها و آسایش و آرامش مردم است. امنیت به معنی رهایی از ترس و تهدید و هریک از ابعاد آن موضوع کار علوم مختلف است که این مفهوم در شهرسازی به معنی امنیت در محیط شهر است. امروزه رسالت برنامه ریزی و طراحی شهری در زمینه ارتقاء سطح امنیت شهری بیشتر معطوف به چگونگی طراحی فضاها و برنامه ریزی مناسب و اصولی در ساخت و ساز و کاربری های شهر بوده است. امروزه در ساخت شهرها باید تعامل انسان و محیط را در نظر گرفت. شهر در عین حال که ساخته روان و خواسته انسان است، در جسم و جان او نیز تأثیر می‌گذارد و پیوند اجتماعی و سلامت روح و روان او را تشکیل می‌دهد. بررسی اماکن مختلف مسکونی نشان می‌دهد که هر مسکن تأثیرات رفتاری خاصی را بر روی روان ساکنین خود دارد. همچنین بررسی اندیشمندان مختلف این فرضیه را که میان محیط جغرافیایی و رفتارهای انسانی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، به اثبات می‌رساند. این تأثیر را در اماکن مختلف مسکونی نیز می‌توان مشاهده کرد. بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که در ساخت اماکن مختلف مسکونی می‌بایست به این ویژگی ها توجه کرد.ارتکاب اعمال مجرمانه را می‌توان نوع خاصی از رفتار دانست. بنابراین با استفاده از اصول طراحی فیزیکی اعم از معماری و شهرسازی مبتنی بر اندیشه‌های جرم‌شناسی می‌توان از وقوع جرایم پیشگیری نمود.در خصوص اصول صحیح معماری باید توجه نمود که معماری باید بتواند با افزایش احتمال کشف و دستگیری، خطر ناشی از ارتکاب جرم را افزایش دهد. همچنین معماری باید بتواند با افزایش تلاش برای موفقیت در دست یافتن در ارتکاب جرم از طریق افزایش مدت زمان حصول نتیجه، نیاز به بکارگیری انرژی بیشتر و همچنین امکانات بیشتری برای دست‌یابی به هدف را افزایش دهد. با این کار معماری می‌تواند منفعت حاصله از ارتکاب جرم را کاهش دهد. برای رسیدن به این نتیجه چهار اصل عمده، وجود دارد نظارت، کنترل ورودی‌ها، تقویت حس قلمرو و محافظت از سیبل‌های جرم.نظارت به مفهوم اینکه افراد بتوانند ببینند و دیده شوند از مهمترین اصول در معماری بدون جرم می‌باشد. مراقبت و نظارت طبیعی با همه اهمیتی که دارد، نمی‌تواند به تنهایی موجب پیشگیری از وقوع جرم گردد. در بسیاری از موارد عابرین و ناظرین ممکن است از مداخله در جرم و جلوگیری از وقوع آن سرباز زنند. معماری می‌تواند بر این اجتناب، تأثیر گذارد. نقش دولت در معماری و شهرسازی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم جامعه، گاهی استطاعت مالی را برای جامه عمل پوشاندن به الزامات جرم‌شناسی ندارند. وانگهی در بسیاری از مواقع از این الزامات آگاهی ندارند. دراین خصوص، دولت باید وارد عمل شده و بودجه‌ مناسبی برای این امراختصاص دهد. قسمتی از این بودجه را می‌توان در ایجاد فضاهای مکمل در سطح شهر به کار برد. ایجاد این فضاها به دلیل محدودیت فضاهای مسکونی، به خصوص در عصر حاضر، ضروری می‌باشد. وضع قوانین در خصوص معماری صحیح برای معماران می‌تواند برای طراحی صحیح مؤثر باشد. شهرداری‌ها می‌توانند دادن پایان کار را منوط به رعایت نکات فنی وضعی جهت پیشگیری از وقوع جرم در آن ساختمان یا مجتمع مسکونی یا اداری نمایند. در خصوص این قوانین به عنوان مثال می‌توان به استفاده بهینه از عوامل طراحی از قبیل رنگ، زیبایی محیطی و مبلمان شهری در سطح معماری مسکونی و شهر‌سازی، اشاره کرد.

    سپیدار



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *