پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 13241
  • نقش مؤثر اجرای طرح‌های توسعه شهری در رونق اقتصادی
    نقش مؤثر اجرای طرح‌های توسعه شهری در رونق اقتصادی

    نقش مؤثر اجرای طرح‌های توسعه شهری در رونق اقتصادی

    به گزارش برزن نیوز  به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پروژه‌های شهری نقش توسعه‌ای در اقتصاد محلی دارند و با اجرای آن در نقاط مختلف شهر علاوه بر ایجاد پویایی و نشاط محله، شاهد ایجاد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی هستیم.

    یکی از دغدغه‌های شهرداری قم در سال‌های گذشته توجه ویژه به نقش و اهمیت اجرای پروژه‌هاست و در طول سال‌های گذشته در این کلان‌شهر و به‌ویژه نقاط کمتر برخوردار آن شاهد رونق اقتصادی با اجرای پروژه‌های عمرانی بوده‌ایم.

     

    *اقتصاد شهری و عدالت اجتماعی در اولویت برنامه‌های شهری

    در این زمینه معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار داشت: زمانی که طرح‌های توسعه شهری و تفصیلی تهیه می‌شود، باید اقتصاد شهری و عدالت اجتماعی در این طرح‌ها دیده شود و در شهرداری قم نیز همواره این موضوع موردتوجه قرار گرفته است.

    غلامرضا جانقربان با بیان اینکه در تمام طرح‌های توسعه شهری که شهرداری تهیه می‌کند بدون شک به بحث اشتغال توجه شده است، افزود: در سال گذشته بیش از دو میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در شهر قم صادر شد که بخش مهمی از آن در راستای اشتغال، مولدسازی، جذب سرمایه‌گذار و بلوغ اقتصاد شهری بوده است.

    وی ادامه داد: به‌طور مثال در منطقه پنج شهرداری که حریم آن از تمام مناطق شهری قم بیشتر است؛ با اقدامات صورت گرفته امروز به قطب تولید دمپایی، کفش و چرم تبدیل‌شده است، همچنین در منطقه محدوده شمس‌آباد در شمال بلوار خلیج‌فارس، کسب‌وکار رونق گرفته و هیچ کارگاهی آنجا تعطیل نبوده و تا ۱۲ شب فعال هستند.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ابراز کرد: در محدوده شمس‌آباد و اطراف آن، مجوز کارخانه‌های ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمربع صادرشده و در حال ساخت و جذب سرمایه‌گذار هستیم.

    جانقربان با بیان اینکه در موضوع مبل‌سازی نیز شهرداری در منطقه پنج، با اقدامات و برنامه‌های خود به‌نوعی چراغ راه اقتصاد را روشن کرده است، گفت: امروز شاهد فعالیت مبلمان سازی در خیابان کلهری، بلوار خلیج‌فارس، کاسه‌گران و خیابان کبیری هستیم، به‌طوری‌که کیفیت مبل تولیدشده در این مناطق در سطح کشور کم‌نظیر است.

     

    *تأثیر پروژه‌های عمرانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

    وی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای مهم شهرداری در تهیه طرح‌های توسعه شهری به نحوی است که اشتغال مولد و اقتصاد شهری پویا و متمرکز موردتوجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بر این باوریم اگر وضعیت اشتغال فراهم شود بدون شک آسیب اجتماعی و بزهکاری نیز کمتر می‌شود.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اذعان کرد: اقدامات شهرداری در سال‌های اخیر، نه‌تنها در بخش شهرسازی و عمرانی بلکه در بخش حمل‌ونقل نیز اشتغال‌زایی را به همراه داشته است که از نمونه بارز آن می‌توان به‌اضافه شدن اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد.

    وی یادآور شد: شهرداری طوری در راستای اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی امور را پیش برده و زیرساخت‌ها را فراهم کرده است که اگر همه دستگاه‌ها و نهادها نیز جمع شوند شاید به این میزان کار نکرده باشند.

    جانقربان با بیان اینکه امروز نقشه راه و برنامه شهری قم به همراه نوع فعالیت‌ها و اقتصاد شهری مشخص‌شده است، اظهار داشت: با نقشه راه تدوین‌شده و اتفاقاتی که در دهه اخیر و به‌خصوص ۵ سال گذشته اتفاق افتاده، دیگر فعالیت‌های در این کلان‌شهر متوقف نمی‌شود.

     

    *تبدیل محله‌های قدیمی قم به مرکز اقتصادی

    وی با تأکید بر اینکه محورهای محله‌ای قم همانند کوچه آهنی و زنگارکی امروز به یک مرکز اقتصادی تبدیل‌شده است، افزود: همچنین محور محلاتی که روزی آسایشگاه و محل تهدید نامیده می‌شد از حدفاصل میدان محلاتی تا میدان پلیس روزبه‌روز درحال‌توسعه و ساخت مجتمع‌های تجاری است و زندگی و اقتصاد در آن جریان دارد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در توسعه اقتصاد شهری ۲۰متری شهید بهشتی و ۳۰ متری کیوانفر نیز به محل عرضه اقتصاد و بازار تبدیل‌شده است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با اتفاقی که در دهه اخیر رخ داد شاهد توسعه بیش از ۱۵۰۰ هکتار صنعت در محدوده شهری و در کنار آن سکونت بوده‌ایم.

    جانقربان ادامه داد: همچنین در شمال قمرود ۲۲۰ هکتار به مسکونی و محور گردشگری و کسب‌وکار تبدیل‌شده که امروز منبع درآمد بزرگی برای مناطق چهار و دو شهرداری به شمار می‌رود، همچنین در بلوار خلیج‌فارس به دنبال اجرای طرح‌های کارگاهی و تجاری هستیم و مردم نیز همین درخواست را دارند.

    وی اذعان کرد: بیش از ۲۵ قرارداد در بلوار پیامبر اعظم(ص) داریم که نشان می‌دهد این بلواری که  ۱۰ سال خوابیده بود چه اتفاقاتی در آن در حال رخ دادن است.

     

    *موتور توسعه شهری قم روشن‌شده است

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: امروز به‌جرئت می‌توان گفت، موتور توسعه شهری قم روشن‌شده است و فضای خوبی برای کسب‌وکار و توسعه و ساخت‌وسازها در آن شکل‌گرفته و همواره نیز شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای توسعه شهر هستیم.

    وی با تأکید بر اینکه درآمد شهرداری در قم رو به رشد است به‌طوری‌که این توانمندی در مدیریت شهری مشهود بوده و در پی آن نیز امکان دو برابر شدن بودجه شهرداری نیز وجود دارد، گفت: با اتفاقات خوبی که در شهر قم افتاده، این شهر پیش‌رونده و رو به توسعه است و عدالت اجتماعی به لحاظ اجرای تمام پروژه‌های عمرانی در مناطق شهری به نحوی است که نمی‌توان گفت در یک منطقه کار انجام نمی‌شود.

     

    *ساخت بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی مهم‌ترین عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی

    معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز به نقش اجرای طرح‌های عمرانی در رونق اقتصاد شهری و به‌خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این اقدامات ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و ساخت بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی، شهربازی و سایر اماکن تفریحی است که وقتی جوانان دختر و پسر را جذب و اوقات فراغت آنان را پرکنیم و یک جوان تحرک داشته باشد و انرژی ورزشی تخلیه شود دیگر زمان برای بزهکاری نمی‌ماند.

    عباس حلوایی زاده به تملک‌ها و بازگشایی‌های مختلف در مناطق شهری به‌ویژه بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: وقتی بافت‌هایی که داخل آن خلاف است و بازگشایی شود دیگر محیط امنی برای خلاف‌کار نخواهد بود.

    وی تصریح کرد: سال ۸۸ در بلوار زائر و سردار شهید سلیمانی به علت وجود نخاله‌های ساختمانی امکان رفت‌وآمد در آن با موتورسیکلت هم نبود اما پس از بازگشایی مسیر علاوه بر اینکه به یک محور مناسب تردد شهری تبدیل شد دیگر جایی برای خلافکاری و ریختن زباله‌های ساختمانی نیست.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ابراز کرد: هنگامی‌که یک بافت از دو طرف نیز اتصال به خیابان داده شود و تجارت در آن رونق گیرد و کسبه و مردم از منازل مسکونی از سرمحل برای خرید اتفاق افتد بزهکاری‌ها جمع‌آوری و شاهد ایجاد کسب‌وکار هستیم.

    وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی در بعد رونق اقتصادی شهر بسیار مؤثر است، افزود: زمانی که یک بلوار و بوستان ساخته می‌شود در کنار آن نیز شاهد مرغوبیت سکنه و استقبال هستیم و در کنار بلوارها نیز تجاری‌ها افزایش می‌یابند.

    حلوایی زاده گفت: هنگام انجام پروژه‌های عمرانی ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد و در برخی مواقع به دو هزار نفر نیز می‌رسد و وقتی پروژه عمرانی نیز تمام شد همچنان توسعه اشتغال ادامه دارد. در این زمینه می‌توان به اجرای برخی طرح‌ها ازجمله پروژه تقاطع غیرهمسطح مقداد اشاره کرد که پس از اجرای این تقاطع و بازگشایی‌های صورت گرفته شاهد صدور مجوز هتل پنج سه ستاره و مغازه‌های متعدد تجاری در این منطقه بودیم و همچنان نیز درحال‌توسعه یافتن است.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری قم عنوان کرد: وقتی پروژه‌ای انجام می‌شود سرمایه‌گذار نیز نسبت به سرمایه‌گذاری رغبت پیدا می‌کند و این موضوع نیز اشتغال‌زایی را به همراه دارد و بزهکاری خودبه‌خود حذف می‌شود.

    حلوایی زاده ادامه داد: اگر در سطح  شهر پروژه‌های عمرانی را کنار پروژه‌های تولید داشته باشد بزهکاری کاهش و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *