برخی کارشناسانان حمل و نقل معتقدند در دهه های گذشته پروژه های حمل و نقلی که در کشور اجرا شده، جز اتلاف منابع ملی و دور کردن کشور از اهداف توسعه ای، پیامد دیگری نداشته است.
به اعتقاد این کارشناسان از جمله این پروژه ها؛ ساخت بزرگراه های بی رویه و پرهزینه در شهرها است که موجب دوری جستن جمعیت از حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروی شخصی شده است.
این کارشناسان در مورد طرح های جامع حمل و نقلی شهرها نیز معتقدند، بسیاری از همین طرح ها، ساخت بی رویه بزرگراه ها را مجاز دانسته اند. گویا اصرار بر این است که حتما منابع داخلی تلف و پروژه های غلط تصویب شوند.
به اعتقاد آنان، سال هاست که شیوه های شهرسازی الهام گرفته از شهرسازی غلط امریکایی قبل از انقلاب در کشور در حال ادامه است و اکثر مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی و حتی شورای ترافیک وزارت کشور از الگوهای غلط امریکایی که کاملا خودرو محور بوده پیروی نموده اند و برج و بزرگراه ساخته و بودجه ها اتلاف شده تا شهرهایی متکی به تراکم جمعیتی و نامتجانس با فرهنگ ایرانی و مالکیت فزاینده خودروی شخصی در کشور شکل بگیرد و خودروهای غیر استادارد خودروسازان داخلی، در بزرگراه ها و معابر درون شهری جولان دهند.
این کارشناسان بر این باورند دانش آموختگان رشته های حمل و نقل و ترابری داخلی هم عمدتا با تفکر امریکایی تربیت شده اند و طرح های جامع حمل و نقل شهری امریکایی را تصویب و اجرا کرده و اقتصاد شهری و زیست محیط را به چالش کشیده اند و حمل و نقل عمومی ناکار آمد نیز خلاصه شده به BRT با سوخت فسیلی در مسیرهای غلط.
تین نیوز