پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۱۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 13246
  • زیرساختهای شهری و توسعه
    زیرساختهای شهری و توسعه

    زیرساختهای شهری و توسعه

    رشت مرکز استان گیلان و یکی از شهرهای تاثیرگذار اقلیمی و صنعتی ایران است از این روی توجه به بافت شهری و سازه‌هایی که هم پاسخگوی نیاز صنعتی و هم همراستا با شرایط آب و هوایی آن باشد بسیار مهم است به جهت تحلیل و بررسی این موضوع در ابتدا باید به تعریف چند واژه و درجه اهمیت آن پرداخت:

    ۱- زیر ساخت: عبارت است از امکانات، سامانه‌ها و بناهایی که به یک شهر در خدمت‌رسانی کمک می‌کنند، مانند راه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی همچنین این واژه بیشتر جهت اشاره به ساخت و سازهای خدمات رسان و رفاهی شهری مانند جاده‌ها، پل‌ها، شبکه آب و فاضلاب دارد.

    همانگونه که از تعریف بالا مشخص است یک دسته از عوامل ساختاری به هم پیوسته باعث به وجود آمدن ساختار شهری می‌شود که تمام آن‌ها در پیشبرد توسعه موثر هستند.

    ۲-توسعه: از لحاظ لغوی دارای معانی همچون تغییر، رشد و تکامل اجتماعی و گسترش می‌باشد و پیشرفت هر کشوری در گروه پیشرفت تک تک شهرهای آن است و این امر در کلانشهرها، شهرهای بزرگ و مراکز استانی چون شهر رشت، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    لازم است نسبت به نیاز‌های شهری به توسعه زیرساختی آن پرداخت تا توسعه محوری بطور صحیح و اصولی اجرا شود و برای کسب این مهم نیازمند بهره گیری از متخصصان است تا با تخصص و تجربه بتوانند به نسبت نیازهای شهری، اقلیمی و اجتماعی، درخور‌ترین پیشرفت‌ها را در سیستم توسعه محور رقم بزنند.

    ۳-پایداری محیطی: عبارتست از باقی گذاردن زمین به بهترین شکل برای نسل آینده؛ با این تعریف که فعالیت انسانها تنها زمانی از نظر محیطی پایدار است که بتواند بدون تقلیل منابع طبیعی و یا تنزل محیط طبیعی اجرا شود که این موضوع تنها بدست معماران و متخصصین شهرسازی امکان پذیر است.

    امروزه در کشورها و شهرها برنامه ریزی‌هایی در جهت پیشرفت با نگاه به آینده اتخاذ می‌شود که کشور ما نیز از آن نظر مستثنی نیست. در چشم‌انداز شهری که برنامه‌هایی نوشته و اجرا می‌شود می‌توان با تأمین زیرساخت‌های اکولوژیکی شهری مناسب، همراه با توسعه پایدار را تضمین کنیم.

    در شهرهایی مانند رشت که از طبیعتی منحصر به فرد برخوردار هستند، توسعه محوری همراه با پایداری محیطی یکی از عواملی است که باید به آن پرداخت تا با اولویت قرار دادن محیط زیست در پروژه‌های شهری بتوان به حفظ زیست محیطی این شهر کمک رساند.

    رفع موانع و معضلات و ایجاد فرصت توسعه با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی و همچنین تدبیراندیشی جهت جمع آوری آبهای سطحی و هدایت به سمت رودخانه‌ها و زیر سازی‌های مناسب شرایط اقلیمی از جمله عواملی هستند که به آسایش و رفاه شهروندان کمک شایانی خواهد کرد همه آنچه گفته شد در گرو برنامه ریزی و اجرای صحیح و تخصص محور امکان‌پذیر است.

    از این رو زیر ساخت همواره با توسعه به طور موازی و هماهنگ به سوی اهداف در حرکتند به گونه‌ای که اگر هر یک از آن‌ها از حرکت باز ایستد و یا حرکت کندتری به خود بگیرد دیگری نیز بی‌شک از اهداف خود دورتر خواهد شد.

    شهرسازی با توجه به موقعیت جغرافیایی، فرهنگ، اقتصاد و آینده شهر در نظر گرفته می‌شود. در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، پایداری محیطی در ارتباط با معماری اهمیت بسیار زیادی دارد و مسائل زیست محیطی مخصوصا در شهرهایی مانند رشت، تاثیر فراوانی دارند و بسیار حائز توجه هستند.

    معماران نیز به عنوان یکی از دغدغه‌های خود همیشه و در همه حال به چاره اندیشی و پیدایش بهترین شیوه‌های شهرسازی اندیشیده‌اند و بی‌شک با تکیه به تخصص این قشر پویا و خلاق می‌توان به آینده شهرسازی رفاه محور که مدیریت شهری آن به دست جوانان متخصص و دغدغه‌مند قرار گیرد، امیدوار بود. جوانانی از جنس شهر باران‌های نقره‌ای که سال‌ها تمام چالش‌ها را دیده‌اند و برای رفع آن از جان مایه گذاشته اند.

    منبع: دیارمیرزا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *