شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 19607
  • پایان باز سریال انتزاع فردیس از کرج

    پایان باز سریال انتزاع فردیس از کرج

    مسئله انتزاع فردیس و کرج موضوع امروز و دیروز نیست، اما عزمی برای رفع این چالش وجود ندارد. توپ انتزاع فردیس از کرج سال‌ها در زمین سبز مدیریت شهری کرج می‌چرخد و پاس‌کاری میان مدیران وقت بازی را برای حریف فردیسی بی نتیجه گذاشته است.

    این بازی سال‌ها است که در وقت اضافی به سر می‌برد و سوت پایان آن تنها به دست استاندار البرز زده می‌شود، به‌رغم مشکلات مختلف فردیس در حوزه انتزاع، هنوز اقدام عاجلی در این خصوص انجام نشده است.

    طی سال‌های گذشته مسئولان شهرستان و مدیران شهری فردیس برای اینکه شهرداری کرج را به پای میز مذاکره بیاورند به استانداری البرز متوسل شدند تا شاید بالاترین نهاد حاکمیتی استان بتواند به فردیس کمک کند. مدیران وقت استانداری البرز و فرمانداری فردیس نیز تا پیش از این، بارها از تعیین تکلیف و انتزاع کامل دو شهر کرج و فردیس گفتند، اما به‌رغم وعده‌های مکرر تاکنون نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.

    عزیزالله شهبازی، استاندار سابق البرز برای جدایی کامل فردیس از کرج ضرب‌الاجل ۱۰ روزه تعیین کرد، اما با گذشت چند روز از زمان صدور این دستور، همه چیز به دست فراموشی سپرده شد.

    نبود قاطعیت مدیران گذشته نسبت به انتزاع کامل فردیس از کرج و معوق ماندن بعضی امور، صدای مردم را درآورد تا جایی که حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه فردیس بارها از تریبون نماز جمعه خواستار تعیین تکلیف موضوع انتزاع از استاندار جدید البرز شد. فرماندار جدید فردیس نیز با شناسایی نظام مسائل و مشکلات شهرستان، تعیین تکلیف موضوع انتزاع را از استاندار البرز درخواست کرد.

    استاندار البرز: در مسئله انتزاع به اظهارنظرهای شخصی کاری ندارم

    مجتبی عبداللهی، استاندار فعلی البرز، در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در خصوص مسائل مربوط به تقسیمات کشوری پایبند قوانین خواهیم بود و به اظهارنظرهای شخصی و گروهی اعتنا نخواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه در مسئله فردیس و کرج هر دو مجموعه نقطه نظراتی دارند که از حیث قانونی نیز قابل بررسی و ارزیابی است، اضافه می‌کند: مقرر شده است استانداری البرز با در نظر گرفتن اسناد، مدارک و قوانین در خصوص بر این مسئله حائز اهمیت حکمیت داشته باشد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در این خصوص چندین جلسه متعدد برگزار شده است، ادامه می‌دهد: معتقد هستیم که عدالت و حق باید بدون هیچ کم و کاستی برقرار شود.

    عبداللهی به استدلال‌های مطرح شده از سوی مدیریت شهری کرج و فردیس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به زودی و بنا بر اسناد و مواد قانونی این مسئله تعیین تکلیف خواهد شد.

    وی با بیان اینکه تعیین تکلیف انتزاع فردیس در اجرای پروژه‌ها و انجام امور تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، می‌افزاید: درخواست دارم مدیران این مسئله را گره کار خود قلمداد نکنند.

    شهرداری کرج با انتقال اسناد ۱۰ قطعه از املاک به نام فردیس موافقت کرده است

    در این میان مهلت دو ماهه شهرداری کرج نیز به پایان رسید و مسئله انتزاع کرج و فردیس همچنان روی زمین ماند، مجموعه مدیریت شهری کرج نیز در این خصوص حاضر به پاسخگویی نشد، اما محمدرضا احمدی‌نژاد شهردار فردیس در خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهرداری کرج در این خصوص همکاری نکرده و حتی به مکاتبات ما برای پیگیری این موضوع نیز پاسخ نداده است.

    وی با بیان اینکه پس از گذشت پنج سال از استقلال شهرداری فردیس هنوز خودروهای در اختیار ما نیز به نام شهرداری کرج است، اظهار می‌کند: در موضوع انتزاع، قید ماشین‌آلات را زده‌ایم، چراکه زمان گذشته و ماشین‌آلات فرسوده شده است.

    شهردار فردیس اضافه می‌کند: به طور کلی نمی‌توان در مورد اموال منقول، وجه نقد و سهام در شهر دیگر نمی‌شود صحبت کرد، چراکه موضوعات حقوقی مانع از به نتیجه رسیدن موضوع انتزاع می‌شود، اما در مورد املاک موضوع متفاوت است.

    احمدی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری کرج با انتقال اسناد ۱۰ قطعه از املاک به نام فردیس موافقت کرده است، تاکید می‌کند: آن‌ها می‌گویند املاک باید کارشناسی شود در حالی که با توجه به انتزاع قهری میان فردیس و کرج، اراضی و املاک سهم مردم فردیس است که باید به این شهر واگذار شود و ارتباطی به حسابرسی ندارد.‌

    وی اضافه می‌کند: اگر قرار باشد املاکمان را کارشناسی کنیم، شهرداری کرج نیز باید زمین‌هایش را کارشناسی کند، این هزینه هنگفتی است که به دو طرف تحمیل می‌شود و سنگ بزرگی است که مانع از به نتیجه رسیدن انتزاع می‌شود.

    شهردار فردیس به نبود شهردار و مدیریت به صورت سرپرستی در شهرداری کرج اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر با حضور شهردار کرج و ثبات در مدیریت، امیدواریم بتوانیم موضوع انتزاع را در فضای تعامل سازنده پیش ببریم.

    استاندار البرز در نشستی که پنجم مردادماه امسال در فرمانداری فردیس برگزار شد، دو ماه مهلت داد تا اموال و املاک واحدهای خدمات رسان مربوط به شهرداری‌های کرج و فردیس بررسی و موضوع انتزاع تعیین تکلیف شود، حالا حدود سه ماه از مهلت دو ماهه استاندار البرز گذشته و هنوز انتزاع در جای اول خود مسکوت مانده است.



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *