دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 14976
  • پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور
    پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور

    پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور

    برنامه‌ریزی و سیاست‌های مدیریت شهری در فضای کلان‌شهرها باید در راستای دستیابی به فرم پایدار شهری باشد.

    وی ادامه داد: شهر همواره برای انسان و همراه با انسان بوده است و در نتیجه پویایی، سرزندگی، شادی و نشاط محیط‌های شهری حفظ شده و شهر در این مسیر تجلی حضور شهروندان خواهد شد.

    این کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری گفت: شهرهای انسان‌محور شهرهایی هستند که تمام فعالیت‌ها و خدمات آنها در راستای فراهم کردن آسایش و آرامش شهروندان باشد و در این مسیر الگوهای آمایشی نوین شهری می‌تواند در دستیابی به فرم پایدار زیستی بسیار اثربخش و مؤثر عمل کند.

    وی تاکید کرد: باید با مدیریت یکپارچه شهری از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرها برای خلق شهرهای انسان‌محور بهره ببریم و فرصت حضور و مشارکت واقعی شهروندان را به‌گونه‌ای فراهم سازیم که شهروند با امنیت کامل بتواند در چارچوب قانون خلاقیت خود را ارائه کند و حس تعلق به شهر و محله خود داشته باشد.

    مطالبی ادامه داد: در مسیر مدیریت یکپارچه شهری، باید فضاهای تعاملی عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها را گسترش و توسعه دهیم تا علاوه بر ایجاد مطلوبیت در محیط زیست شهری و تلطیف آن، سرانه فضاهای سبز شهری طبیعی و مصنوعی برای مردم افزایش پیدا کند و در مسیر آرامش شهروندی گام برداریم.

    وی تصریح کرد: دسترس‌پذیری شهر را باید برای همگان فراهم سازیم و با المان‌سازی‌های بومی و خاطره‌ساز، هویت شهری را بازآفرینی کنیم و حس تعلق مکانی را بهبود ببخشیم.

    این کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری با بیان اینکه باید از تراکم‌های غیرضروری که سبب شلوغی و آلودگی‌های محیطی و بصری در محیط‌های شهری می‌شود، دوری کنیم، تاکید کرد: در حمل‌ونقل و ترافیک شهری باید از الگوها و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای حضور فعال شهروندان در فضاهای شهری استفاده کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: رسیدن به فرم پایدار زیستی نیازمند توجه به همه ارکان شهری است، به‌گونه‌ای که تمام شهروندان آن شهر باید با حضور خود و پیوند با مدیریت شهری در خلق آن مشارکت داشته باشند.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *